Saturday, 6 June 2009

...ak da single da...

~Bismillah...

~di bwh ialah hasil copy n paste satu sesi perbualan di ym...
~teruskan membaca sehingga habis...




BUZZ!!!
BUZZ!!!
BUZZ!!!


(aku bermonolog)---> eh, ada org buzz...~



kenalan: weh..

kenalan: nk tau 1 cter x

teratai biru: hoho

teratai biru: cite pe?

teratai biru: nk tw

(aku bermonolog)---> saspen la pulak...~

BUZZ!!!

kenalan: xpenting ponk cter n

kenalan: tp sje nk gtau

kenalan: sal status ak

teratai biru: teruskan..

kenalan: ak da single da

(aku bermonolog)---> Alhamdulillah...

BUZZ!!!
BUZZ!!!


teratai biru: teruskan lagi..

kenalan: bia jer

kenalan: ak cube jd kuat

kenalan: n ak rse mcm nk give up







kenalan: ak ckp kt mak n adeq2 y ak ok

kenalan: tp hakikatnyer dorg xtau pe y jd sbnanyer


kenalan: oh Tuhan

kenalan: betapa ak merelakan hidup ak diselubungi kepura2an

teratai biru: hmm

kenalan: ak ngah nangis skang n

(aku bermonolog)---> nangis je...








kenalan: ntah r

kenalan: ak jd lemah gle bla ckp sal bnda n

kenalan: mst ade hikmah

kenalan: ak pcaya

kenalan: ntah r

kenalan: kdg2 ak mengeluh

kenalan: ak persoalkan takdir

kenalan: nape Allah uji ak cmni

kenalan: klu bley, ak da xnk kwn2 ngn mna2 laki da

kenalan: skang n ak jdi BENCI THP PETALA KELAPAN kt ***(nama ikhwan itu)

kenalan: huh

kenalan: aduss

kenalan: ak x sgka rupe2nyer ak akn hadapi mslh cmni

kenalan: d saat ak msih muda tuk knal erti kehidupan








kenalan: ***(nama kwn baik kenalan) tau sme cter


(aku bermonolog)---> Alhamdulillah...

kenalan: die y byk support ak

teratai biru: hmm

teratai biru: ak cuma bule suh ko sabar je

teratai biru: igt Allah byk2

kenalan: xpe

kenalan: mungkin ak y clap

kenalan: terlalu ghairah kejar nikmat dunia

kenalan: smpai ak lupe y ak msih blum layak tuk dpt sme 2

kenalan: ato erti kata len

kenalan: belum masanyer

kenalan: n ak blaja byk benda

kenalan: ak cma nk cri org tuk share

kenalan: ko jgn pk sal ak lak

kenalan: takat n ak waras g


kenalan: ada byk g tggungjwb y belum beres

(aku bermonolog)---> betul tu...


kenalan: ak kna setelkn dlu

(aku bermonolog)---> betul tu...


kenalan: ak cma hrp y ak xkn jd anti laki lak

(aku bermonolog)---> betul tu...


kenalan: huhuhu

kenalan: ko wt xtau j

kenalan: x pyh wt pape

kenalan: xyh cri ***(nama ikhwan itu) pun


(aku bermonolog)---> sekius miii...~








kenalan: lantak r die

(aku bermonolog)---> betul tu...


kenalan: gpun dlm al baqarah;286 ade ckp

kenalan: Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dgn kesanggupannya

(aku bermonolog)---> wow...~

kenalan: ali imran;139

kenalan: jgnla kmu bsikap lemah, dan jgn pla kmu sedih ati, pdhal kmulh org2 y plg tggi darjatnya, jka kmu org2 y beriman

(aku bermonolog)---> wow lagi...~

kenalan: n surah azzumar ;53

kenalan: wahai hamba2ku y tlh melampaui bts, jgnla kmu berputus asa dr nikmat Allah, sesungguhnya Allah akan mengampuni dosa2 hamba2Nya, sesungguhnya Dia y maha pengampun lg maha penyayang.


(aku bermonolog)---> wow lg skali...~


kenalan: ayt2 ni lh y ak bca tiap kali ak rsa lemah y teramat sgt

(aku bermonolog)---> Alhamdulillah...

kenalan: sme bnda y ak wt lintang-pukang

kenalan: ak jd teruk gle

kenalan: alhamdulillah

kenalan: iman senipis kulit bwg ini y selamatkn ak dri wt sumthin y rugi

kenalan: ...

(aku bermonolog)---> Alhamdulillah...

(stlh lama menanti)

(aku bermonolog)---> eh, senyap je ni. x mau ym dh ke?

BUZZ!!!

(aku bermonolog)---> ak pulak yg buzz dia...~

Last message received on 6/4/2009 at 10:23 PM


^^^
~pagi ini...
~perbualan benar di telefon (Jepun-Malaysia)


teratai biru:
nk mnta izin ni, nk copy n paste kisah ko dlm blog ak.
Jgn riso, ak x letak nama btl, guna nm samaran.
bule x?

kenalan:
bule je... ko ganti nama ak dgn 'kenalan' .
lps ko tulis dlm blog, mnta pembaca2 blog ko bg komen ttg kisah ak. tanya dorg, tindakan ak ni btl ke x?

kenalan:
pastu, pesan kat dorg, x perlulah kita kejar nikmat Allah yg masih belum lagi jd milik kita.

kenalan:
nikmat 'itu' mmg ada, cuma belum masanya utk kita nikmatinya...

(aku bermonolog)---> belum masanya?











kenalan:
lagi, pesan kat dorg, kalo kita jatuh cinta kat seseorang, kita kena DENGAR dan TERIMA pendapat org lain, lebih2 lg kwn baik kita. Sebab, tym tu, kita x jd dri kita, tapi kita jd org lain.

kenalan:
ade lagi... kalo nk berkorban, biar berbaloi, nak setia, biarlah pd perkara yg pasti...

kenalan:
ak silap selama ni.

kenalan:
ingat tau, tulis ape yg ak ckp tu...

teratai biru:
ye2. InsyaAllah, ak tulis nnt.

kenalan:
tulis cpt2 tau, pastu, minta pembaca2 blog ko tulis komen. Tanya dorg, ape ak kena wat skang ni?
ak nk baca komen2 dorg tu.


(aku bermonolog)---> uiks...~

teratai biru:
ye2. InsyaAllah... tp ak x jamin ye ade feedback atau x...

kenalan:
ingat tau!

teratai biru:
iye. InsyaAllah...


(aku bermonolog)---> wahai pembaca2 blogku, tolonglah tinggalkan komen pada entri kali ini, kenalan nak baca... ONEGAI ITASHIMASU(MINTA TOLONG BYK2)...~




~ terima kasih...

~ sekian...











nota : intipati perbualan ym di atas ialah totally hasil copy n paste. Tiada sebarang isu edit-mengedit (kecuali pada nama2 berkaitan dan sesetengah perkara, bg tujuan menjaga keaiban).

25 comments:

cikdekja said...

salam... :)
kalau x suruh bg feedback pn..aku nk bg gak feedback. hehe.

kpd 'kenalan', kalau rasa tindakan yg dibuat tuh betol, teruskan. jgn patah balik. tetapkan dgn keputusan tuh. insyaAllah pa yg dibuat tuh benar. kdg2, kita ingat kita dh jumpa sumone utk dijadikan suami/istri. kita korban macam2. tp perancangan Allah lebih baek. Allah tahu mana yg lebih baek utk kita. jgn putus2 doa. smuga dikurniakan insan yg lebih baek. xtau bila. tp insyaAllah ada. Allah dh tetap dh. :)

oh. aku pn dh single. mula2 mmg cm sedeh. pnh wat keja bodo pn ada. p rayu2 balek. jgn wat cmtu. aha. cm bodoh ja rasa. skrg, truskan dgn kehidupan yg ada. jgn pandang blakang lagik. biarkan dia dgn dia.

sekarang mmg dh mls dh nk pk bnda nih. tggu org masuk minang trus ja. aha. nmpk cm x logik. tp tuh la yg aku jnji kt diri snirik. aha. ok dh pjg sgt nih. kpd kenalan, jgn riso. insyaAllah pa yg dibuat tuh betul. :)

paku ch@ng said...

dah terkena baru sedar ek.
biasa kebanyakan org yg jadik kes nih mesti fikir "aku tak ok kot".... berharap pada yg "kot" tu (>_>)
btw nasib baik sedar awal~ the sooner the better.

...teratai biru... said...

to cikdekja ~ ye, perancangan Allah lebih baik. terima kasih atas perkongsian pengalaman yg insyaAllah dpt membantu 'kenalan'.

to paku ch@ng ~ betul2. nk tmbh sket---> better late than never. hoho. maseh2.~

azreen yahaya said...

hee xrasa nak bg feedback..sebab aku pon mengalami masalah yg sama.dah stengah taun clash tapi maseh begini.huhu.secara jujur,aku maseh mengharap.mengharap agar dy terima aku kembali..kiteorg baik..xlost kontek pon.dy baik sgt kat aku.dy cam bagi harapan..tapi aku tau,aku harus kuat,deshou?huhu.aku dah janji pada diri sendiri yg xkan kapel dah.huhu.tapi aku akan setia menanti si dy..hm buleh ke camtu gja?salah ke kalau aku pk camtu?

AsadulQalb said...

Hidup terlalu singkat untuk kita berputus asa.
Manusia hanya melaksanakan tadbir yang telah ditakdirkan oleh Allah.Tapi ingatlah, takdir Allah mengatasi tadbir manusia,perancangan Allah itu lebih baik.Pastinya Allah akan menggantikan sesuatu yang lebih baik kepada hambaNya yang berusaha dan bertakwa padaNya.Sentiasa bersangka baik dan berserah sepenuhnya pada Allah selepas berusaha.Kalau kita bergantung pada manusia,hati kita akan resah kerana nasib yang ditentukan oleh manusia adalah sesuatu yang belum pasti.Tapi kalau kita bergantung pada Allah,rezeki dan takdir kita telah Allah tentukan,yang terbaik untuk kita dan terpulang pada kita untuk berusaha mencarinya.Hati pasti akan lebih tenang andai sedemikian.

Jangan jadikan cinta seperti main bola sepak,kejar ramai2,dah dapat sepak ke tepi,tapi..jadikan cinta macam main bola ragbi,kejar ramai2,dah dapat peluk erat2.

Tapi cnta yang utama adalah cinta kepada Allah.Sesama manusia adlaah cinta selepas berkahwin.Semakin banyak kemanisan cinta yang diteguk sebelum perkahwinan,semakin hambar perkahwinan yang akan dibina.

Allah knows the best.

...teratai biru... said...

~...hoho...~

--->terima kasih kpd yg sudi men'drop'kn komen utk tatapan 'kenalan'. semoga Allah membalas jasa kalian.

--->ade yg mengadu katanya xleh nk tulis komen sbb xde akaun google.

--->dun worry, bule tggl mesej kat ruangan shoutmix ataupun truuuus anta msj kpd sy melalui ym.

--->terima kasih...sekian~

...teratai biru... said...

to azreen yahaya ~ terima kasih atas feedback. hoho... utk soalan yg dikemukakan tu, rasanya AsadulQalb dh tolong jwb (sdkt sebanyak).

to AsadulQalb ~ terima kasih byk2 atas komen yg insyaAllah membantu kenalan dan juga sahabat kita yg lain.

Anonymous said...

salam...
hmmm cter cmni da byk kli jd,xpnah lapuk dek ujn mauponk lekang dek pns...cma kta j x sedar.
papeponk, musti ingt, idup n bkn tuk dtangisi, tp tuk kta trus berlari n berlari mengejar ketenangan n keredhaan y hakiki. klau da tlps sumthin, jgn mdh pth ati, sbb tgggjwb d hdpn msih lg menanti.. seb bek jd skang, bkn sok, sbb kalo sok, musti kte akn lbey chenta kpd beliau..n ofkos lbey sdey lg... so, xde pe nk disesali...ingt, tiada kebetulan dlm Islam, kerna smenye da dtentukan.. tabahlah hadapi idup ini..wassalam

azreen yahaya said...

hehe.tq ya :)

jinggut3028 said...

haha....
da tw jalan tuh Allah x kn redha,knape ikut??
kasih syang kpd mak ayah x cukup lagi,da nk tumphkan kasih syang kt org len....
ke mane hak kasih syang tuh sebenr nye??
pk2 la sendiri...
mungkin pedas...sori

kak zulfa said...

salam'alaik adik2 akak sekalian..
rinduuuuuu sgt2 pada antum =)
dak2 RPKJ UM smua ni ek?? bagus!!!!
kalau x pun, sama je smua cuma akak xknal la..hehe

alhamdulillah, akk bsyukur sgt2 "kenalan" dan yg lain dh disedarkan~ tu menunjukkn ALLAH syg sgt2 kt adik2...cuma kite x sygkn diri kite(T_T)..

so, stat now kite pakat2 sayang diri sendiri ye..(***hug***)

kesian HATI kite... penat hati tau...asyik duk fikir benda yg x pasti (difokuskan di sini jodoh atau bakal zauj/suami).. kadang2 suka, kadang2 sedih, kadang2 hepi bagai nk rak, kadang2 frust menunggeng atas katil, kadang2 ..kadang2... erm, banyak lagi.. tak TENANG langsung... buang masa je dik.. (ingat dia makan ape,tengah wat ape,pakai baju warna apa~ hurm setiap saat la ringkas kata)

KAn ALLAH dah bagi garis panduan hidup kite ni.. ikut je.. walau hakikatnya sangat payah~
biasa la jiwa remaja, sapa xnak kasih sayang kan.. tapi buat masa sekarang HANYA ALLAH yang berhak kita ingat dan fikir2kan

Bayangkan kalau kita dah ada sEseorang dalam hidup kita (bukan suami), walau sewara' mana, sealim mana, kita akan asyik teringat kat dia..
Mane HAk ALLAH??? sedih kan (nasihat utk akk jugak)
-ntah2 bukan makhluk itu suami kita kelak, bakal bapa kepada anak2 soleh wa musleh kita
-kesian suami kita dapat HATi kita yang telah kita bagi kat org lain sebelumnya..uwaaaa~ =(

Cuba muhasabah diri balik ye.. akak x point kan pada 'kenalan' tau.. tapi utk semua adik2 akk yang dikasihi.. nak ajak sama2 p SYURGA kelak (andai diri ini layak T_T)

Kalau belum sedia, jangan la fikir jodoh ni, x perlu "cop" sini, "booking" sana (biarlah Doktor wara', ustaz, hafiz/hafizah qur'an pun).. Semua tu boleh melalaikan (cnfirm) mesti teringat2 punya..Sedangkan ALLAH lebih layak untuk diingati

~APE SEBENARnya yang KIta Cari dalam HIDUP ini??
cube kite fikir sama2... akak pun kadang2 LEMAH sangat.. (YA ALLAH kuatkan hambaMU ini)

Pesanan kat adik2, kalau still ingat atau rasa lemah, cuba sibukkan diri dengan prOgram2 yg berfaedah, x kira lah program ilmiah, melancong2 tengok keKuasaan Allah, makan2 ukhwah dan macam2 lagi..

Ingat deh, kita hidup ni bukan untuk diri sendiri tapi sentiasa dalam jalan dakwah (bermanfaat pada orang lain). Adik2 jgn ingat jalan dakwah akan maksudkan tu pergi bagi ceramah agama berdega2 pulak... Akak pun x mampu yang tu dik..hehe~. Sekadar kejutkan tidur bangun subuh dah teramat baik tu (banyak lagi contoh lain)

erm, banyak lagi akak nak tulis...tapi confirm adik2 boring nanti..akak pun x suke baca panjang2..hehe

maaf salah silap. andai kata ada terkasar bahasa, smua tu coz akk syg adik2 ;)
k, TAKE CARE!!!

jaga IMAN&ISLAM
jaga solat
jaga mata
jaga HATI (",)

...teratai biru... said...

to anonymous ~ waaah...menarik komen. terima kasih. ayat2 yg hujung tu ,mendlm mksdnye, ye. hoho. nway, sape anonymouse ni? kalo bule,letak nickname ye...~

to azreen yahaya ~ hoho... sama2 :)

to jinggut3028 ~ agak pedas... hoho. terima kasih...

to kak zulfa ~ di sini pun rinduuuu banget sama di sana... hoho. terima kasih atas komen nye ye... :)

teringat kata2 seseorang---> kdg kala kita petah berbicara ttg sesuatu, tetapi lidah menjadi kelu pabila perkara itu terjadi pd diri sendiri. akhirnya lahirlah isu 'ckp x serupa bikin'...~

---> itula sebabnya kita perlu saling lngat -mengingati...~

Anonymous said...

salam..
bertemu lg kta dlm entry n,,,
lpekn pe y da blalu...truskn prjlnn idup n..
sbnanye kte xde mse tuk kenangkn smula kesah itam dlm idup kte.. tp sesekali, renunglah jua kesalahan n kejahilan kte dahulu, skdr tuk mengambil iktibar..tp jgn diulangi kesilapan dulu, xde pekdahnyer. kenangkan org2 y semestinyer sayang n support kte 100%, jgn kenangkan org y blom tentu jd milik kite.. bahagiakn mereka dahulu...insyaAllah, kte akn tenang n rasa berbaloi dgn ape y kte wt..n y pastinya Allah redha (",)...

p/s: teratai, sy mnta maap sb x dpt gtau sape sy.. cukupla sy tggalkn komen d cni..wallahualam~

[amiza a.malik] said...

http://hikari2211.wordpress.com/

try klik here, ada komik berkaitan.
nice sharing, n also the comments.

all d best to kenalan!

...teratai biru... said...

to anonymous ~ terima kasih daun keladi...
teruskan memberi komen yg bermanfaat... thanx~

to amiza a.malik ~ Alhamdulillah... terima kasih byk2... :)

---> juga terima kasih diucapkan kpd pihak2 yg telah 'menyerbu' sy di ym hanya krn entri di atas.(sedikit terkejut).harapnya lain kali, tolong berfikir sblm bersuara (juga pesanan buat dri sendiri)

---> juga terima kasih kpd pihak2 yg telah menaikkan semangat sy kembali...

--->sekian...~

...teratai biru... said...

lupe pulak---> kenalan ucapkan terima kasih byk2 kpd semua yg telah memberi mahupun akan memberi komen.(nampaknya sahabat semua byk membantu )

kepada salah seorang 'penyerbu'di ym---> sesungguhnya cerita di atas bukan rekaan sy. kenalan mmg wujud.

far_east said...

salam...alhamdulillah...firstly, sye kagum ngan ISLAM tu sendri, kerna ISLAM edop kite sempurna...kerna ISLAM kite tk pernah rase putus asa & mengalah, biar ribuan kali kite dihampa @ dikuciwa, yg pasti jika ALLAH destinasi cinta UTAMA, MUSTAHIL, NEVER EVER kite akan mengalah....tk salah utk mencari cinta, tp pastikan setelah CINTA UTAMA kite dahulukan...mmg jodoh pertemuan di'tangan' tuhan, TAPI...mana mungkin Ia dtg bergolek tnpa usaha/ ikhtiar....bkn kite diminta taksub mencari cinta insan, tp cukuplah sekadar ia melengkapi fitrah insani, dan Sbhgian SUNNAH RASUL-NYA...kecewa takkan pernah hadir, kalo kite always CAREFULL ngan NALURI HATI itu (CINTA), mohon petunjuk ALLAH, SABAR, DOA sbg senjata utama utk DAPATkan 'Dia', so...doa sbnyk2nya....tak salah kita mengharap, tk perlu zahirkan harapan kita kat si-dia, cukup sekadar ALLAH, sbg 'JALAN' utk kita mendapatkan 'dia'....dlm ISLAM, tiada istilah "perigi mencari timba", jika mana2 pihak berkemampuan utk membina 'masjid', zahirkan dgn ikatan "HALAL" (nikah) itu....bittaufiq wannajah...
(from blog- kenali wanita/gadis/perempuan) sekadar pandangan/luahan & kongsi ILMU.....

...teratai biru... said...

to far_east ~ cukup sekadar ALLAH, sbg 'JALAN' utk kita mendapatkan 'dia'....---> suka untuk quote ayat tu...

---> terima kasih atas komennye...(ade nilai d situ)

(from blog- kenali wanita/gadis/perempuan)
--->sy dh reply d blog far_east. hmmm, entri yg menarik tapi berbahaya~ nway, keep on ur gud work k...

izz said...

salam,
ana pn x tau nk ckp paper,tp banyakkan bersabar.
wat pe nk couple2,lagi merana idup ader ar,dont look back agi,kite kene moving toward ke depang.
pape pong,all the best,ana doakan agar enti dpt hadapi cabaran n dugaan di dunie yang sementara ni yeek.doakan kat ana yamg lemah ni gak yeer.hohoho.
salam ukhuwah dr ana,izzuddin

Anonymous said...

SalAm..
KhaS wAt UkHtI "kEnAlaN"
JanGaNlAh MeNgHaRAp PADa KeSemPuRnaAN daLam HIduP KeRana SiFAT AlAM Dan SeiSinYa iTu TiDak PeRnAH seMPuRnA..kAlAU kiTA meNghARAP pada KesEMpUrNAAN, kiTA akaN KecEwa...Jd TErIMa Lah UjiAN iTU DeNgaN sEAdanYA..kERana, uJIan AKAN mEnJADIKan KIta SORang YANg LEBiH hebAT dARi SEBelUmNyA~!


sALam UkUwAH..

...teratai biru... said...

to izz~ wassalam... terima kasih atas doanya...nanti sy sampaikan kpd kenalan...

salam ukhwah dr sy juga~

to anonymous~ wassalam..
ye...tiada siapa pun yg sempurna, mari kita saling ingat-mengingati... :)

salam ukhwah...

:::cebisanhatiku::: said...

uish..
amik sekalik..bertimbun2 komen nye jija..wahhh..
mesti kenalan terharu sampai nanges2 golek2 ni..hehe..gurau je...

bace post chat jija dgn kenalan..nampak la yang kenalan ni sebenarnya seorang yang hebat.banyak ayat Quran yng kenalan tahu.
jarang la kalau nak kata orang biasa hayati dan faham isi2 alQuran ni.soory to say but saya rasa itu hakikatnya.rite?...

Dan..usah disesali la.setiap orang kan ada turning point sendiri.mungkin kejadian yang terjadi pada kenalan ni menjadi titik tolak perubahan kenalan untuk menjdi seorang yang lebih dan lebih baik dpd hari semalam.

Lagipun..best ape ade sejarah2 cmtu.sebab nanti xde r bosan tyme tua2..ley terkenangkn kisah2 tyme mude2 sambil minum2 kopi dengan zauj/zaujah sambil hayati keindahan alam.hayati dengan hati ya.ceewahhh...sory..gurau lagi.saya memang suke bergurau.hehe...

tapi tu la nak cakap.nak nyesal pon xbrguna kan...so...lalui hari2 mendatang ni dengan lebih baik.
maybe itu ujian Allah bagi pada kenalan kerana Allah sayangkn kenalan.
teringin la nak berkenalan dengn kenalan ni...boleh ke jija?.heheh....

...teratai biru... said...

to cebisanhatiku~ hoho... uiks, nk berkenalan ye...yg tu kena mntak kenalan yg jawab la. kang sy ckp bule, dia lak xmau, susah la pulak...hoho~ kenalan, ooo kenalan... ade org nk kenal ni...hoho~

nisa90 said...

salam

ikaga desuka??huhu bbetul ka ni?

salam taaruf ya..lau nak bg feedback ttg kenlan nie da terlambat kot..

so..semoga istiqamah tuk trus mnulis..

sy suka negara sakura nie..huhu

harap dapat kongsi lagi byk info. tmpat n scene2 yg indah kat jepun..hihi..mesti syok kan..

...teratai biru... said...

to nisa90..

~wassalam..hmm.. ade salah sket kot. hehe. tp xpe je... blajo2. :)

~salam taaruf kembali.. buley je kalo nk bg feedback kat kenalan. sy buley tulung sampaikan. insyaAllah...

~insyaAllah..moga kita sama2 istiqomah..

~insyaAllah...byk tpt2 indah kat sini. tambah pulak 4 musim. lain la suasana brbanding mesia. doakan ya...

:) i lebiu ...