Wednesday, 16 December 2009

...rasa--->tulis ATAU tulis--->rasa?...

~salam semua...

~pertama skali, saya harap kalian semua yg membaca entri ini dpt paham ape yg saya tulis.

LAMA TAK MENULIS
dh lama rasanya saya x update blog ni. terima kasih kpd mereka2 yg bertanya. xde masa? bukan itu jwpn saya. xde idea? juga bukan jawapannya. habis tu, napenye jarang update? xde perasaan. ye. itulah jwpnnye. xde perasaan nak nulih. ish, ye ke kita kena ada perasaan untuk menulih?


***


saya kerap menjenguk blog2 sahabat2 di alam maya ini... dan perasaan serta reaksi saya berubah-ubah membaca entri2 di blog2 yg berbeza.

sesekali, tefikir juga saya...

---> kita perlu menulis ape yg kita rasa (rasa->tulis) ATAU merasa ape yg kita tulih (tulis->rasa) ?

aha~





RASA--->TULIS

rasa dulu, baru tulis. maksudnya sesuatu perasaan itu dtg dahulu sebelum sesuatu tulisan itu terhasil. senang citer, kita menulis sesuatu yg kita telah rasa (berkongsi pengalaman dgn menulis).

saya percaya bahawa kebanyakan tulisan pada entri pertama di setiap blog2 peribadi yg wujud di alam maya ini telah ditulis oleh pemiliknya dgn disertakan perasaan. mungkin juga dgn penuh harapan. x kisahla sama ada perasaan gembira, sedih, kecewa, marah, geram mahupun benci. yg pasti, perasaan yg wujud pada entri pertama itulah yg mendorong si penulis untuk terus menulis pada entri kedua dan berikutnya.


yaaa... setiap perkara yg baik pastinya juga mempunyai keburukan bersamanya. ada segelintir org yg akan menulis apa sahaja yg dia fikir dan rasa. dia melampiaskan kemarahannya melalui tulisan.

--->perlukah kita menulis segala apa yg kita rasa?

menulis? biarla bermanfaat. kalau tidak bermanfaat pada org lain pun, sekurang-kurangnya biorla bermanfaat kpd diri sendiri. wat macam diari pun xpe je. yg citer pasal kehidupan seharian sendiri tu kompemlah bermanfaat kpd diri sendiri. iyolah. bukan ke menulis ni merupakan satu cara kita utk meluahkan perasaan? xdelah tensen sgt bila dh terluah. bermanfaat bukan?



“Tidaklah sempurna iman sesiapa dari kalanganmu, sehingga dia mengasihi untuk saudaranya, apa yang ia kasih untuk dirinya sendiri” (Hadith Muslim)



pada saya, entri2 copy-paste, berkeluh-kesah, pasal diri sendiri tu lebey baguuus drpd entri2 yg duk ngate org, ngutuk org, ngumpat org. kalo dah namanya pun ngata org, kompem la bhs2 yg digunakan tu adlh bhs yg kurang sopan. nak lagi teruk? ade je yg bukan sahaja menc*r*t, malah ditambah lagi dgn gambar2 l*c*h yg semestinya menambahkan lagi keBIADAPan si penulis. ...huh!


“Telah nyatalah kejayaan para Mukmin. Iaitu mereka yang di dalam solat mereka, khusyu’ mendirikannya. Dan mereka itu terhadap perkara-perkara yang melalaikan, mereka menghindarkannya” [al-Mu'minun 23: 1-3]








TULIS--->RASA

tulis dulu, baru rasa. maksudnya sesuatu tulisan itu dtg dahulu sebelum sesuatu perasaan itu terhasil. nak tunggu ade mood, sukar juga ye.

--->untuk menghasilkan tulisan, kita perlu menulis. okey.
--->perasaan(mood) itu perlu dicari, bukannya ditunggu. okey.
--->juz go n write. okey kah?


tabiat org2 kita, dah xde idea gamaknya sampaikan buley pulak pegi cari berita2 hot di paper dll, pastu buley pulak pg ulas pasal mende2 tu. sebenarnya perkara2 begini bagus juga kerana buley menyebarkan kpd org ramai tentang berita2 terbaru, mungkin juga buley perbetulkan fahaman yg salah mengenai sesuatu isu yg muncul di akhbar.


Golongan yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut apa yang terbaiknya; mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna. [Al-Zumar 39 : 18]



TETAPI... yg x beznya, ade juge yg mengulas yakni menulis x tentu pasal. x tahu hujung pangkal, tulis dan ulas seperti tahu semua. x takut ke kalo2 tersalah ulas, tersalah tafsir? ...bahaya ler~


“Daripada Abdullah bin ‘Umar radhiyallaahu ‘anhuma beliau berkata, Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam telah bersabda, “Seorang Muslim itu ialah seorang yang kaum Muslimin lain terselamat daripada (kejahatan) lisan dan tangannya. Seorang muhajir pula ada orang yang berhijrah meninggalkan apa yang dilarang oleh Allah kepadanya” [muttafaq 'alayh]





...teringat tulisan Abu Saif mengenai tabiat kelima seorang Muslim yang efektif. (konsep yg telah diperkenalkan oleh Stephen R Covey)

--->Seek first to understand, then to be understood!

aha~





~saya x suka menulis segala ape yg saya rasa.
~saya suka menulis sekiranya perasaan saya hadir bersama.

~saya x suka membaca tulisan ntah apa2.
~saya suka membaca tulisan2 sesiapa sahaja.

~saya x suka membaca tulisan perasan bagus.
~saya suka membaca tulisan mengajak org lain utk sama2 jadi lebey baguuus.


*
*
*

Serulah ke jalan Tuhanmu dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang Engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; Sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih Mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk [Al-Nahl 16: 125]


*
*
*
*
*




notakaki 1 : ...jika diberi pilihan, saya lebey suka untuk 'rasa dulu, baru tulis' (rasa->tulis). tetapi, jika saya tidak 'tulis dulu, baru rasa' (tulis->rasa), x mungkin entri ini terhasil... hehe~

notakaki 2 : ...saya tersenyum melihat entri demi entri yg muncul di blog kami :)... gud job lah. moga istiqomah ye semua...








~wokkey..

~terima kasih kpd yg baca sampai habis, sebab saya tulis dari mula.

~sekian...

Tuesday, 17 November 2009

...arus...






payahnya utk berpaling
pabila sudah menjengah
arus itu selalu sehala
menongkah arus umpama menempah bala
...dusta...

payahnya utk mengundur
pabila sudah melangkah
arus itu selalu laju
berdiri kaku umpama menyekat lalu
...palsu...

payahnya utk ke belakang
pabila sudah ke hadapan
arus itu tak pernah berhenti
tidur mati umpama menyingkap sepi
...keji...

detik waktu terus meluru
detak jantung terus berlagu
deras darah terus memburu
kalimah tauhid terus bersatu
...ampuh...

*
*
*
*
*
arus kaku,
aku terkedu.

arus manja,
aku tergoda.

arus deras,
aku bernafas.

arus serabut,
aku hidup!

*
*
*
*
*

notakaki 1 : ...adakalanya mengundur ke belakang itu lebih payah berbanding melangkah ke hadapan...

notakaki 2 : ini bukan entri suka2. jiwang2 bertempat. hanya untuk yg MAHU berfikir.

notakaki 3 : sudah letih dgr keluhan mereka2 yg suka mengeluh. aha~ pd yg suka mengeluh, anda normal. kenapa? baca ini...

--->"Sungguh, manusia diciptakan bersifat suka mengeluh. Apabila dia ditimpa kesusahan dia berkeluh kesah, dan apabila mendapat kebaikan (harta) dia jadi kikir," (surah Al-Ma'arij 19~21)

Saturday, 14 November 2009

...kembali bangkit...



cakap2 omong kosong
gelak2 suara sumbang

cis!~

toleh2 tak tahu arah
jalan2 tiada tujuan
lari2 kaki tergari
cuba terbang dada kosong
toleh kanan penuh rotan
toleh kiri penuh daki
kaki mengundur jatuh ke lumpur
cuba melangkah lalu rebah

mulut diam terkunci bicara
akal mati tidak bekerja
mata kuyu hampir layu
hati keras terus kaku

Allah...Allah...Allah...

alunan zikir dilafaz lesu
desah nafas menghembus sayu
tunduk sujud ke sejadah sendu
menagih senyum dari Yang Satu

pekat malam jadi saksi
nur furqan menyapa diri
air mata murah sekali
ego melangit jatuh ke bumi

Allah...Allah...Allah...

tirai hijab menghadang nampak
ilham menjengah memberi impak
degup nadi terus berdetak
kaki longlai kembali menapak

Allah...Allah...Allah...

sinis si iblis galak mencabar
bahang mentari membangkit gusar
ranjau dan duri tidak digentar
yakin pertolongan Yang Maha Besar

langit luas indah terbentang
dada yang sempit kian lapang...

Allah...Allah...Allah...






Jika Allah menolong kamu, maka tidak ada yang dapat mengalahkanmu,tetapi jika Allah membiarkan kamu (tidak memberi pertolongan), maka siapa yang dapat menolongmu setelah itu? Karena itu, hendaklah kepada Allah saja orang-orang mukmin bertawakal." (surah Ali-Imran 3;160)





notakaki : jatuh xpe, terus rebah itu yg x buley... life goes on la... aha. juz keep on moving...

~terima kasih...
~sekian...

Tuesday, 10 November 2009

...aku dapat award la...

~salam alaik...

~waaahh... lama gak blog ni x diupdate. bizi sketla lately...



...daun2 disinari cahaya...


~ haha... besela, student kan, kenala membizikan diri. lagi pulak, idup ni kan ke kejap banget. kalo x membizikan diri, idok ke rugi? hidup ini terlalu singkat untuk duk lepak2 abihkan masa begitu sahaja. setuju?

~aha. sesekali, aku membawa kursor tetikus melayari laman2 maya.

~kecoh. memang kecoh.

~pastinya ramai yg tahu mengenai kes penangkapan seorang bekas mufti baru2 ini. yaaa... x lain x bukan, Dr. Asri. Dan aku, sekadar memerhati... (OOpppss... x tahu ke? sila cari info pasal kes ini sendiri ye. maleh nak boh link)

~mentaliti, pemikiran dan peel org2 kita sedikit sebanyak turut menyumbang kpd makin gawatnya kes ini.

~haha... memang tahpape. aku x mahu kata yg mana salah, yg mana betul. aku sekadar memerhati...

~yeah! mari berfikir... mari bermuhasabah. kes Dr. Asri ini mengingatkan aku kpd tuduhan Dr. Asri terhadap seorang karyawan Malaysia, saudara Faisal Tehrani suatu masa dulu.


~Allah itu maha adil kan...





...jamuan raya 09 warga yamanashi...


oh, lupe lak.
terlari topik lak.
aha...
aku dpt award...
ala...award dlm dunia blog la...
sape bagi?
ade sorg kwn yg bg. aku panggil dia dekja.
dulu dia ade blog, tp skang ni dh deactive blognye...
lama dh dia bg award ni, sebelum raya lagi.
cumanya, baru skang aku berkesempatan tuk amik awardnya. (maafkan saya, dekja)


inilah awardnye...





~i lebiu too...
~terima kasih, dekja. lama kita x jumpa ya...



...berlatarkan akahashi (jmbtn merah)...


~eh, kena jwb soalan lak...

1)NYATAKAN 5 FAKTA MENARIK TENTANG PEMBERI AWARD INI

1~pandai melukih...
2~baik orangnya...slalu tulung org....
3~org perlis~ingat lagi trademark dia--->fromkangaqwiflurve...
4~suka berpikir. jadi, pendapatnya slalu bernas okay...
5~maksud namanya---> cahaya belahan jiwa (memang saya suka la...)




...gunung fuji yg sudah bersalji... (lihat pantulannya di air, subhanallah)



2)SETIAP BLOGGER HARUS MENYATAKAN 10 FAKTA/HOBI DIRI SENDRI SEBELUM MEMILIH PENERIMA AWARD SETERUSNYA

~uiks...
~fakta no hal...
~hobi tu byk hal...
~dah la nk sepuluh...


1~seorang muslimah...(yeah! i'm proud to be muslimah)
2~juga dikenali sbg teratai biru...
3~ade kembaq... (tolong jgn wat2 terkejut)
4~suka menjadi diri sendiri... (ori punya)
5~akan diam bila x menyenangi sesuatu... (biarkan si luncai bersama labu2nya)
6~x suka org yg tiada common sense... (org gini slalu pk diri sindri je. tahpape)
7~cukupla tu. maleh dah.
8~udah2...
9~udah2...
10~udah2...




...melihat kouyou di waktu malam... (siyes sejuk banget tym ni)


3)ANDA PERLU MEMILIH 10 PENERIMA AWARD SETERUSNYA
DAN DESCRIBE TTG MEREKA


~tu dia... 10 je?
~ade ramai org la yg sy mahu bg ini award...
~gimana sih?
~xpela... boh je la...


1~saba shinshu
~kelate mariii... suka tulung org. suke2...

2~wawa hiroshima
~punya stail tersendiri... baik orgnye...

3~ati chiba
~concern punye org... bez2.

4~huda fukui
~selamber punye org... cayalah...

5~aqem korea
~klaka orgnye... rindu sama kamu la aqem...

6~anis kagoshima
~berdikari orgnye... betui anis, x tipu maaa...

7~yong nagoya
~bersemangat orgnye... yeah!

8~chah yokohama
~prihatin orgnye... alert gitu...

9~alin kitami
~pandai jaga hati org... baik punya...

10~oshn yamaguchi
~org sabah ni bah... jenis terus terang punye org ni bah... i like bah...




...kek besday... (maseh semua, suke2)


notakaki 1: nk bg ramai lagi maaa... tp xpela, bg kwn2 sama aaj je wat kali ni.
notakaki 2: sapa2 yg bkn aaj yg rasa mcm nk award ni jugak, sila la amik. jgn malu2.


~wokkey... udah setel ini award.
~i lebiu oll lah...
~terima kasih...
~sekian...

Wednesday, 21 October 2009

...kita tersendiri...




-kalau saya kata saya sukakan ini, tak bermakna saya bencikan itu
-kalau saya kata saya bencikan ini, tak bermakna saya sukakan itu

-kalau saya kata ini putih, tak bermakna saya kata itu hitam
-kalau saya kata ini hitam, tak bermakna saya kata itu putih

-kalau saya kata mahukan ini, tak bermakna saya menolak itu
-kalau saya kata saya menolak itu, tak bermakna saya mahukan ini

-kalau saya kata saya lupakan ini, tak bermakna saya ingatkan itu
-kalau saya kata saya ingatkan itu, tak bermakna saya lupakan ini





-kalau saya sedang tersenyum, tak bermakna saya sedang bergembira
-kalau saya sedang bergembira, tak bermakna saya perlu tersenyum

-kalau saya sedang menangis, tak bermakna saya sedang bersedih
-kalau saya sedang bersedih, tak bermakna saya perlu menangis

-kalau saya bersuara, tak bermakna saya di pihak yg benar
-kalau saya di pihak yg benar, tak bermakna saya perlu bersuara

-kalau saya berdiam diri, tak bermakna saya di pihak yg salah
-kalau saya di pihak yg salah, tak bermakna saya perlu berdiam diri








~Saya adalah diri saya. Awak adalah diri awak. Saya dan awak ada persamaan juga punya perbezaan. Kita sama2 manusia.

Tujuan Hidup
~Tujuan hidup kita serupa
--->Khalifah di muka bumi (2:30).
--->Juga diutus utk beribadah (51:56).

buat apa mau gaduh2?

~Pemikiran kita ada yg berlainan. Masing2 ada hujah dan pendapat tersendiri terhadap sesuatu. Di situlah uniknya kehidupan. Adakalanya kita tak faham sesama sendiri walaupun satu keluarga mahupun berkawan baik setelah sekian lama. Dan ada ketikanya kita perlu terima pendapat org lain. Kita perlu pendamkan pendapat sendiri. Berdiam diri tak bermakna kita di pihak yg salah kan...

~kalau wujud persamaan, barulah terbit kesepakatan
~kalau wujud perbezaan, barulah terbit kepelbagaian


~Setiap manusia sememangnya mempunyai pendapat masing2 dlm sesuatu perkara. Ada perasaan yg berbeza-beza terhadap sesuatu. Ada citarasa tersendiri dalam memilih sesuatu. Allah hebat kan...? Semuanya berbeza waima ada persamaan walaupun sedikit...

Allah Maha Kaya
~Hebat. Memang hebat. Kepelbagaian ragam, perangai, sifat serta pemikiran manusia menjadi bukti Allah Maha Kaya... Tak percaya? Memang awak tak mahu berfikir... oh~

...teringat pesan mak...
--->"kalau nak buat apa2 pun, pastikan kita ada alasan yg kukuh. Supaya kalau kita wat menda salah, orang akan kesian ngan kita (paham keadaan kita)."




notakaki 1: ...'awak' dlm entri ini ialah selain saya...
notakaki 2: ...bukan kata saya betul, tapi tahu awak salah...



~wokkey...
~terima kasih...
~sekian...

Sunday, 11 October 2009

...bila alam bersuara...

~Salam alaik...

~Alhamdulillah... segala puji hanya bagi Allah, Tuhan sekalian alam kerana masih meminjamkan udara kpd kita sehingga membolehkan kita bernafas hingga ke saat ini.

~Alhamdulillah... juga kerana telah memilih kita utk terus bertebaran di bumi milikNya, bahkan mengizinkan kita utk 'bertemu' di laman maya ini. Sedangkan sahabat2 kita, bahkan saudara2 kita di sudut dunia yg lain...



DAGUPAN, Filipina 10 Okt. - Banjir dari ribut taufan Parma di bahagian utara Filipina mulai surut tetapi jumlah kematian daripada tanah runtuh dan banjir meningkat sebanyak 299 orang.[sumber]




JAKARTA 10 Okt.— Jumlah mangsa yang mati dalam kejadian gempa bumi berkekuatan 7.9 skala Richter (SR) pada 30 September lalu meningkat menjadi 803 orang setakat tengah hari Sabtu ketika kaum keluarga masih berharap menemui jasad 241 orang lagi yang dilapor masih hilang.[sumber]




Japan braces for Typhoon Melor
Source: CBC News
Posted: 10/07/09 1:58PM
Filed Under: Top News

A powerful typhoon with sustained winds of 160 km/h arrived on Japan's south coast on Wednesday, disrupting air and train travel.[sumber]




--->ini hanya beberapa cerita tentang bencana. Di luar sana, banyak lagi.



Mesej forward
~Beberapa hari yg lalu aku menerima bbrp msj forward yg isinya lebey kurang sama. Aku percaya ada antara kalian yg turut menerima mesej2 seperti ini juga.

~Selalunya, aku x ambil kisah dgn mesej2 forward. Tapi, apabila mesej2 kali ini menyentuh tentang ayat2 Al-Quran, aku peduli.


[Subhanallah..waktu gempa di Indonesia,di Tasik:15;04, di pdang, 17:16, di Padang (gempa kedua) 17:58 di Jampi keesokannya dri padang 8:52...cuba lhat surah dan
ayat Quran berdasarkan waktu2 ni..YA ALLAH, MAHA BESAR ENGKAU, manusia memang menzalimi diri mereka sendiri....]




~Tanganku pantas mencapai naskhah Al-Quran yg amat aku sayang...


--->
[ Dan Kami tidak membinasakan suatu negeri, melainkan sudah ada ketentuan yang ditetapkan baginya. (surah Al-Hijr 15:04) ]



--->
[ Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang yang hidup mewah di negeri itu (agar menaati Allah), tetapi bila mereka melakukan kedurhakaan di dalam (negeri) itu, maka sepantasnya berlakulah terhadapnya perkataan (hukuman Kami), kemudian Kami binasakan sama sekali (negeri itu). (surah Al-Isra' 17:16) ]



--->
[ Dan tidak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami siksa (penduduknya) dngan siksa yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam Kitab (Lauh Mahfuz). (surah Al-Isra' 17:58) ]



--->
[ (Keadaan mereka) serupa dengan keadaan pengikut Fir'aun dan orang-orang yang sebelum mereka. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan dosa-dosanya. Sungguh, Allah Mahakuat lagi sangat keras siksa-Nya. (surah Al-Anfal 8:52) ]



Kita masih selamat
~Aku terdiam. Kita masih selamat. Malaysia masih selamat. Walaupun aku kini berada di Jepun, tapi aku bersyukur krn Malaysia masih selamat.

~Ya. Masih selamat.

~setakat ribut2 manja yg menerbangkan beberapa bumbung rumah, dan sedikit banjir kilat yg tidaklah seperti Filipina yg bandar Manila nya tenggelam...


OOOOoooopppsss...


Lupakah kita?
***lupakah kita pada Nabi Shuaib dan kaumnya, Madyan, dan gempa bumi?(Surah Hud :94)

***lupakah kita pada Nabi Salleh dan kaumnya, Tsamud, dan petir? (Surah Az-Zariyyat: 44-45)

***lupakah kita pada Nabi Hud dan kaumnya, Aad dan angin kencang serta halilintar? (Surah al-Haaqah:6-7)




Maksiat(perbuatan dosa) membawa bencana?
~Jika diperhatikan, ayat2 Al-Quran di atas memberitahu kita bahawa bencana2 ini terjadi kerana banyaknya maksiat(perbuatan dosa) yg berlaku.

~Malaysia masih selamat. Tidak banyakkah maksiat(perbuatan dosa) di Malaysia?

~Haha. Sesiapa pun buley jawab dgn logik akal. Besepah-sepah maksiat(perbuatan dosa) yg berlaku. Banggakah?...oh~

~Sudah-sudahlah wahai yg bercakaran sesama sendiri... sesama saudara pun mahu bertelagah. Tak perlu lihat pemimpin2 yg di atas, sesama jiran tetangga, teman2 sekolah, teman2 sekolej, bahkan ada sesama adik-beradik yg bagaikan air dicencang tak akan putus pun ada yg berbalah sampai putus saudara. Haha... Tersenyum girang si musuh2 kita.

~Tak perlu menuding jari menujah org lain. Lihat diri sendiri pun sudah cukup. Kita seringkali kalah dgn kesenangan org lain. Adakalanya suara sang iblis membisik desir hasad dengki ke dlm diri... ---> Hasad dengki yg selalu menjadi punca perbalahan...oh~ (juga pesanan buat diri ini)


~Bumi kita yg semakin tua bagaikan sudah menyampah dgn perangai2 kita. Kesenangan dunia memang melalaikan...oh~


notakaki 1 : duhai sahabat, ingatkan diri ini sekiranya terlalai...

notakaki 2 : sahabat yg baik bukanlah yg membenarkan percakapan kita, tetapi yg mampu berkata benar dgn kita...

~wokkey...
~terima kasih...
~sekian...

Saturday, 26 September 2009

...susah wooo...

~Salam semua...

~hohoho. Lama dh rasanya aku x updated blog nih. bizi la sgt, balik Malaysia padahalnya. Rumah aku guna broadband--->amat slow kalo nk dibandingkan dgn tenet kat jepong nih. Skang aku dh ade kat jepong dh, ni yg updated blog ni...hoho~

~jujur. aku jeles ngn kemajuan org jepong nih. Maju. Majoritinya kafir tapi rajin bekerja. Telus. Amanah.



...di toko hotel sebelum masing2 berpecah ke seluruh jepong...

~Malaysia kita?

rasuah toksah citerla. politik pun kotor, nyampah.

hiburan pun sama tahpape. byk sungguh citer2 tahpape yg disiarkan kat tv mahupun astro. ada gak la citer2 yg berunsurkan islam, mengajak org kpd islam... yg ni baguih!!! ada jugak la usaha ke arah islam. moga istiqomah ye...





...ketika hanami...(gmbr ni dah masuk salam perantau ye...)


aku bersyukur krn Allah telah memilih aku utk melanjutkan pelajaran di luar negara. buley jugak tengok negara org. buka mata la org kata.

jujur. beberapa purnama berada di luar negara telah byk membuka mata, minda dan hati aku. terima kasih ya Allah.




...selepas ichigogari (memetik buah strawberi)...



~aku ingin berdiri. bahkan berlari. bukan sekadar mencari arah. tetapi terus melangkah biarpun payah. tapi aku takut. bukan takut utk terjatuh, tapi aku takut aku terus rebah sekiranya terjatuh. kuatkan aku ya Allah.

~sesekali aku cuba melihat sekeliling. membawa kursor tetikus melawat blog2 sahabat2 yg lain. ada juga sahabat yg suka berfikir. suka mengambil tahu. hebat. mengambil tahu dan mengkaji mencari pencerahan. x kurang ada juga yg teruuus dgn kehidupan sendiri. leka menikmati nikmat dunia yg sementara. haha...



~a ah. memang. memang mudah utk berkata-kata. utk berubah kpd kebaikan itu mudah (ye ke?). yg payahnya utk berubah kpd yg baik dan teruuus istiqomah. x semua org buley istiqomah. hanya yg hebat sahaja mampu krn islam itu sendiri sudah hebat.

~rimas la (bkn semua, sesetengah je). ada segelintir sahabat, percakapan nampak gempak. keluarkan hadis itu la, baca ayat Quran inila, join usrah itu la, join daurah inila... tapi xde mende. rasa diri dah baik n terer sangat bila dh buley hapai beberapa hadis or ayat Quran. tambah pulak buley sembang pasal politik negara n hiburan tanah air. dr luar mmg nmpk gempak la tapi... hallloooooo... ibarat kata sorang kwn aku kpd kwn yg lain--->" awak ni kompem ke masuk syurga duk wat keje2 dakwah ni?"
...haha... utk soalan yg hebat, perlulah jwpn yg hebat. nk jwpn? tepuk dada, tanyala iman.



...air terjun di Nikko...--->subhanallah


~aku maleh nk merepek pjg2. juz share sket2 je apa yg aku rasa, apa yg aku pikir.

~dunia makin maju. semua org berlumba2-lumba mengejar kesenangan. kehidupan yg semakin mudah mendorong kpd kepayahan dalam pemikiran. haha...

~aku slalu ingat pesan mak --->
"...life goes on. ape2 pun yg terjadi, kita kena teruskan hidup. kita kena kuat..."

~mak slalu cakap--->
"...bumi Allah ni luas, pergila mana2 pun. cari pengalaman..."





...menyaksikan matahari terbit dr atas gunung Fuji... --->maha suci Allah




~susah. memang susah. kita x selalunya betul. x selamanya kuat. kerana itulah kita perlu saling ingat-mengingati...





...lagi pemandangan dr atas gunung Fuji...



~ada ketikanya aku mahu diam. hanya melihat. bodohkah aku begitu?




...pemandangan bandar Kofu dr atas...




~hidup ini bukan utk memiliki, tapi hidup ini utk menikmati.





...beznya awak x jadi manusia. Awak kompem masuk syurga kan?...


~tegurlah aku sekiranya aku tersalah jalan, sahabat...

~kerna syurga Allah ada harganya, kawan...



notakaki: kpd yg memberi award dan tag diriku, dun wori. insyaAllah, aku akan amik award dan setelkan tag tu ye...

~wokkey...
~terima kasih...
~sekian...

Saturday, 1 August 2009

...DIAM---> salah ke?...




~Bismillah...



Waaahhh...byk nye org bercakap. Bergelak ketawa lagi. Waaahhh...hepinya mereka. Penuh gurau senda lagi. Waaahhh...riuh-rendahnya. Waaah... Eh, aku diam je. Aduh, sakitnya... kesunyian dlm kemeriahan. Hmmm... Tapi,ye ke sunyi?

Ish, ingat pesan mak...
"ada ketikanya, kita x perlu bersuara. Kita kena tengok je, pastu pikir."






Banyak bersuara, banyak salahnya
Penah jumpa x org yg suka melontarkan pendapat tanpa diminta? Byk sgt org mcm ni. Semua mende nk ulas. Dari hal politik, masuk kpd bencana alam, tempek sket pasal H1N1, terus kpd hal studi, kaitkan sket ngn cerita2 keluarga, selit2 pula ngn hal2 sendiri. Fuuuhhh... panjang berjela. Memangla ada fakta2 menarik + hujah2 yg bernas, tapi... x semua. Percayalah, lagi byk kita bersuara, lg byk salahnya.

--->
"Barangsiapa yang banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. Dan barangsiapa yang banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya".(Riwayat ABU NAIM)







Better diam
Dah tu, xkan nk diam je? Xde life ler... hoho... Islam tidak sebegitu. Islam ni lengkap, kan... Boleh je nk bercakap ke, berdebat ke, bg pendapat ke... Tapi, kena guna cara yg baik la. Cakap yg baik2 je. Boleh pikir sindri kot. Mana yg baik, mana yg x. Kalau agak2 mende yg kita nk ckp tu, boleh wat org sakit hati atau xde manfaat ape2, better diam je.


--->
"Barangsiapa yang beriman kepada Alah dan Hari Akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau diam".(Riwayat BUKHARI & MUSLIM)







Balas balik
Sbg seorang manusia normal, semestinya kita pernah bercakap ttg sesuatu yg membuatkan org lain terasa hati ke, sakit hati ke... Hidup umpama roda kan..., x tipu la... Kita pun mesti juga penah terasa hati ke, sakit ati ke dgn kata2 org lain. Camne rasa? sbg seorang yg normal, kita akan rasa macam nk balas balik je segala ape yg org tu ckp kt kita. Ye la, nk bela diri. Ape dia ingat dia tu betul sangat? Amboiiihhh... Tapi, adakalanya kita diam je, kan.... Kenapa kita diam ye? adakah krn kita merupakan pihak yg salah?adakah kerana kita tiada hujah utk membalas kata2 org itu? atau adakah krn kita maleh nk layan?



..."kalau kita melayan org yg tgh sedih menangis, x mustahil kita turut menangis sepertinya"...

..."kalau kita melayan org yg tgh 'emo' marahkan sesuatu, x mustahil kita turut berasa marah sepertinya"...

..."kalau kita melayan org yg bodoh bercakap, x mustahil kita turut jd bodoh sepertinya"...




--->
"Barangsiapa diam maka ia terlepas dari bahaya".(Riwayat AT-TARMIZI)




Tapi...


Tak boleh diam
ade ketikanya kita x boleh diam--->kalau perkara yg kita diamkan tu, boleh mendatangkan kemudharatan pada diri sendiri mahupun org lain.







Nikmat bersuara
(bg yg pernah mahupun masih lagi diberi nikmat olehNya untuk bersuara)
--->melontar bicara, melantun hujah, memberi pendapat, membuat ulasan. pastinya pernah, bukan?

Sememangnya manusia suka berbicara mengenai perkara2 yg terjadi di sekeliling. Itu fitrah.

tapi kan...

Dosa
~cakap pasal keburukan org lain (di belakangnya) walaupun benar---> mengumpat --->dosa...

~cakap pasal keburukan org lain (di hadapannya) walaupun benar ---> mengata --->dosa juge kalau dia sakit hati...

~cakap pasal keburukan org lain tapi tak benar ---> fitnah ---> memang berdosa...

~bercakap, tapi tak buat gitu pun (ckp x serupa bikin la )---> dosa ler...


--->
"Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? (Itu)sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang tidak kau kerjakan. (As-Saff 61;2~3)




Madah dari Hukama:

* Banyak diam tidak semestinya bodoh, banyak cakap tidak semestinya cerdik, kerana kecerdikan itu buah fikiran, orang cerdik yg pendiam lebih baik dari orang bodoh yg banyak cakap.

* Menasihati orang yg bersalah, tidak salah. Yg salah memikirkan kesalahan orang...

* Kalau orang menghina kita, bukan kita terhina, yg sebenarnya orang itu menghina dirinya sendiri.





nota kaki: ketika bertengkar dgn org, org tu ckp mcm2 tapi kita diam je. x bererti kita salah kan...

~lalala...
~terima kasih...
~sekian...

Sunday, 19 July 2009

...fenomena nur kasih...





Bismillah...

salam alaik...



oh, kali ini hati aku terpanggil utk bercerita, juge mempromot cerita Nur Kasih...
ye. betui2...cerita yg sdg dilayarkan di TV3 setiap hari Jumaat, pukul 9 malam...

tapi, kpd yg x berpeluang utk menontonnye di tv3, jgn sedih, jgn kecewa...
boleh je tgk cite ni kt tenet, tgk kat laman web tv3(kena jd ahli dulu ye,)ataupun, paling mudah, tgk je kat youtube, meh klik sini...


cerita yg mengisahkan 2 beradik, abg nama Aidil, adik nama Adam.
yg menariknya, masing2 mempunyai karakter yg berbeza...

Aidil--->mengambil jurusan undang2 di Universiti Al-Azhar, taat kpd ibubapa, penyabar(terutama ketika berhadapan dgn adiknya, Adam), tenang, x suka memburukkan keadaan, bla...bla...

Adam--->mengambil jurusan seni bina di salah sebuah universiti di Australia, suka memberontak, suka bertindak terburu-buru, lembut hati sbnrnya cuma ego yg tinggi melangit(hoho...~), suka cakap lepas , x pk perasaan org sekeliling, bla...bla...

dlm cerita ini, dikisahkan Adam yg mengahwini Nur Amina tanpa rela yg sebenar-benar rela, juga Nur Amina yg bersetuju dgn pernikahan tersebut walaupun berdukacita krn terpaksa mengorbankan cita2nya. Kisah ini semakin berkembang dan konflik2 yg timbul mula menghangatkan lagi perjalanan Nur Kasih. Dan ternyata telah memberi kesan kpd aku yg menontonnya...

---> jujur aku nyatakan, ada satu part dlm cerita ini yg menyentuh hati aku sehingga mendorong aku untuk teruuuuus shut down komputer sambil mulut mengomel-ngomel x puas ati dgn adegan yg dilayarkan dlm cerita itu. (Adegan apa? hmmm...maaf ye, x bule ckp. kena tonton sindri dan rasakan penangannya sendiri) Hohoho...~mmg tahpape, emo la pulak aku ni. cerita je pun. ye. memang. mmg cite je pun, tp, bkn cerita biasa. aku sendiri sudah muak sebenarnya dgn filem2 mahupun drama2 ringan yg terhasil tanpa pengajaran yg benar2 boleh diambil , difikir dan diaplikasikan dlm kehidupan seharian. sudah2 la dgn filem2 mahupun drama2 ringan yg meletihkan aku menunggu mana satu scene yg boleh aku ambil pengajaran, jauh skali ilmu yg memungkinkan aku gunapakai dlm hidup yg penuh pancaroba ini. Hohoho...~gelak lagi skali. bukan tiada langsung pengajaran yg boleh diambil, tetapi amat sedikit scene yg bagus(bermanfaat mksd aku), selebihnye, lagha...~

~kembali kpd topik perbincangan, cerita Nur Kasih. satu usaha yg TIPTOP kira aku. thumbs up la pendek kata. penuh dan sarat dgn pengajaran, memaparkan sketsa kehidupan sebenar masyarakat Malaysia, olahan skrip berunsurkan islam, ditambah pula dgn berlatarkan kehijauan alam semulajadi tanah airku, Malaysia, cukup membuatkan cerita ini 'hidup'. Dan yg paling penting, mesej yg dibawa dan cuba disampaikan kpd para penonton amat jelas--->bg yg MAHU berFIKIR...





~cerita ini telah mengingatkan aku kpd sebuah filem Indonesia. 'Ayat2 Cinta' bukan, 'Ketika Cinta Bertasbih' pun bukan. Perempuan Berkalung Sorban. Ya. Satu lagi hasil karya yg baik drpd karyawan negara yg sdg bergolak itu selain filem Laskar Pelangi. Mesej yg dibawa cukup berat kira aku. Kebebasan wanita dlm Islam. Filem ini amat wajar ditonton oleh mereka2 yg beranggapan bhw Islam adlh agama yg berat sebelah terhadap wanita. satu pesananku kpd sesiapa yg mahu menonton filem ini---> sila tonton filem ini sehingga tamat, baru bersuara bg mengelakkan salah faham dan kenaikan tahap emosional yg pastinya mengurangkan kewarasan dlm berfikir...~



~ingin menonton 'Perempuan Berkalung Sorban' di youtube, klik sini.
~ingin download 'Perempuan Berkalung Sorban', klik sini.



~Nur Kasih...

~mari kita menonton sambil berfikir...

~lupakan seketika kpd filem2 mahupun drama2 ringan yg melambak-lambak di pasaran(aku tak mahu sebut judul2nya)... bukan tidak boleh menontonnye, sbg hiburan, apa salahnya. Cuma selarikan ia dgn filem2 dan drama2 yg mampu mengajak kita berfikir kerana hidup kita di dunia ini ada tujuannya, bukan untuk berhibur semata-mata...~

~sekali lagi, mari kita menonton sambil berfikir...

--->“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk Neraka Jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya, dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya; mereka itu seperti binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai.” [Al-A'raaf 7: 179]



~sejenak bersama coretan Abu Saif...

--->
Teringat saya kepada dialog bersama sekumpulan pelawat Irish yang datang ke Belfast Islamic Centre semasa saya bertugas di sana dulu.

“Apa yang membawa anda datang ke masjid ini?” saya bertanya.

“Saban hari media memburukkan Islam dan Muslim hingga intelektualiti kami rasa terhina. Seolah-olah kami manusia yang bodoh. Kami ada pendidikan. Ada fikiran. Kami boleh membuat keputusan sendiri. Setelah bertemu dengan alamat masjid di dalam direktori, kami datang ke tempat tuan!” jawab jurucakap kepada rombongan itu.

Ya, tidak keterlaluan saya katakan bahawa FIKIR itulah yang membawa Barat datang kepada Islam. Dua orang sebulan yang memeluk Islam di masjid saya, mereka bertemu dengan Islam kerana berfikir. Manakala orang Timur pula berbondong-bondong meninggalkan Islam kerana mereka tidak berfikir. Lumrah hidup pada makan, minum, kerja, rehat dan kahwin… hingga sedikit cuitan pada minda, sudah cukup untuk memurtadkan bangsa yang Muslim ini.

Sebab itulah orang yang memeluk Islam di Barat adalah orang yang berpendidikan, belajar, mengkaji dan seterusnya mereka menjadi mutiara untuk Islam dan masa depan ummah. Manakala orang kita yang murtad, mereka murtad kerana lumpuh upaya berfikir dan merasionalkan kepercayaan.





~mari menonton dgn mata hati...

~skali lagi, mari menonton sambil berfikir...

~bagi diriku, cerita ini baguuus banget...

~bagi yg belum berkesempatan menontonnya, pastinya tiada kata untuk bersuara...

~bagi anda yg telah menonton (sedang mengikuti) perjalanan drama Nur Kasih, apa kata anda pula?

~hohoho...
~terima kasih...
~sekian...

Thursday, 2 July 2009

...masih ada yang mencari...

Bismillah...

Salam alaik...

Ape kabar IMAN? ---> ada baguuuz?

sekarang sudah masuk bulan Rejab...
Alhamdulillah, ramai juga yg mengambil kesempatan untuk menambah pahala dgn berpuasa sunat di bulan ini.

--->melihat ramai yg berpuasa ketika natsu(musim panas) kian menjelang membuatkan aku tersenyum sendiri. waaaaahh...satu fenomena yg amat indah pada aku.

~Matahari yg panas menggalak di atas kepala tanpa angin sepoi2 bahasa ... cukup membuatkan sesiapa pun x senang duduk. ditambah pula dgn waktu solat subuh masuk pada sekitar pukul 2.45am, waktu maghrib pula sekitar pukul 7.05pm, dlm kata lain, waktu siang yg lebih panjang drpd wktu malam. x lain x bukan, pastinya IMAN yg 'memberi' kekuatan untuk kita berpuasa pada ketika ini.

~dan kepada mereka2 yg berpuasa, syabas dan selamat berbuka puasa diucapkan...

ibarat kata kak fizah dlm blognya...
--->"jom kita panaskan enjin amal sebelum kita pecut enjin tu di bulan ramadhan! "


hari isnin yg lalu...

aku smpat ber ym dgn seorang teman .(dia juga sedang menuntut ilmu di perantauan,tapi di negara yg berbeza).

~temanku memberitahuku, dia sabishii(sunyi)...
"...japgi aku nk berbuka puasa, tapi xde teman, sorang2 je. ko kan tau aku x biasa makan sorg2..."

--->fikiranku pantas mengulang tayang kenangan2 aku makan bersama2 dgn temanku itu. ketika sama2 menuntut di AAJ dulu, ditambah dgn faktor bilik yg dkt, selalu juga kami makan bersama. Benar. Temanku agak kekok sekiranya berseorangan ketika makan. seingat aku, selalu juga dia dtg ke bilik aku untuk makan bersama, walaupun adakalanya ketika aku tidur. pernah aku terjaga dan mendapati dia sdg makan seorg diri. katanya, biarla aku x makan skali pun, janji ade org yg berada berhampiran dgn dia sewaktu dia makan.
...oh~


~aku membalas...
"...xpe, ko bayangkan macam aku ade skali dgn ko. kiranya aku temankan ko makan la..."

~temanku membalas lagi...
"...time aku makan, mmg aku teringat time makan sama2 dgn ko..."

--->waaaahhh...terharu....
"kita selalunya lupa akan kesedapan sesuatu makanan yg kita makan, tetapi kita akan ingat dgn siapa kita makan"


~temanku berkata...
"...di bulan Rejab ni, bagi TAZKIRAH sket...dah lama x dengar TAZKIRAH..."

~aku terdiam dan secara spontan, aku membalas
"...ko mencari tazkirah?...

~aku menambah
"...tabik wa cakap lu...di saat org lain lari dari TAZKIRAH..."

~pantas temanku membalas
"...jgnla ckp camtu, aku x tahan dgn pujian..."

~hohoho~
~aku yg serba kekurangan ilmu ini, hanya sempat berkongsi fadhilat2 beribadah di bulan Rejab bersama temanku itu...

jauh di sudut hati...
aku sebak,
untuk seketika, aku termenung
dan
tap...tap...tap...
genangan air mata yg aku tahan dari tadi tumpah jua......cis~

TAHU KENAPA?
1--->sedih krn x dpt menemani temanku itu berbuka puasa...
2--->terbayangkan ke'sabishii'an temanku itu...
3--->(teruskan membaca...)

~di saat ramai org TIDAK MAHU mendengar TAZKIRAH
~di saat ramai org TIDAK MAHU merasai manisnya halaqah
~di saat ramai org TIDAK MAHU menyertai program2 ilmu

~masih ada yg mencari TAZKIRAH
~masih ada yg mencari makanan rohani
~masih ada yg mencari ketenangan yg pasti

selesai ber ym...

~aku termenung lagi...
~terkenangkan jawapan2 segelintir teman2 ketika diajak bersama-sama mendengar TAZKIRAH, bersama-sama saling bertemu lutut dlm halaqah, mahupun menyertai program2 ilmiah...

"yg wat mende2 camtu, org yg baik2 je..."
(aku bermonolog)--->ye ke?

"aku ni x layak lagi la..."
(aku bermonolog)--->mcm mana baru boleh dikatakan layak?

"aku ni x baik pun ..."
(aku bermonolog)--->ooo...

~watever~

--->
Daripada Ali menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w ada bersabda yang bermaksud: Akan datang ke atas manusia satu zaman ketika itu Islam tidak ada yang tinggal kecuali hanya pada namanya dan al-Quran tidak tinggal kecuali pada tulisannya, masjid-masjid mereka begitu indah namun ia kosong daripada petunjuk, ulama mereka tergolong daripada kalangan manusia paling jelik yang wujud di bawah langit. Daripada kalangan mereka lahir fitnah-fitnah dan akan kembali kepadanya".
(H.R Baihaqi)

~mungkin pula kita TAK TAHU yg ini, atau pernah TAHU tetapi terlupa barangkali...
--->
Apabila kamu melalui (bertemu) dengan taman-taman syurga (di atas muka bumi ini), maka hendaklah kamu berhenti untuk menikmati (hasilnya). Lalu Sahabat pun bertanya: Apakah dia taman-taman Syurga tersebut? Rasulullah berkata: Majlis-majlis Ilmu.
(HR Thabrani)


~mungkin pula kita ada urusan lain yg lebih PENTING dan perlu diSETELkan segera, dlm erti kata lain kita dlm kesibukan sehinggakan tiada waktu untuk menyertai program2 ilmiah...
--->
"Apa yang di langit dan di bumi selalu meminta kepada-Nya.Setiap waktu Dia dalam kesibukan. Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?"
(surah Ar-Rahman 55;29~30)



Hmmmm.....siapa yg dalam kesibukan sebenarnya ni...~


~mungkin pula kita kurang sihat ketika TAZKIRAH diberi, ketika halaqah dilakukan, ketika prog2 ilmu itu diadakan ...
--->
"Dan pastinya Kami akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan dan kekurangan harta, jiwa dan hasil buah-buahan. Dan berikanlah khabar gembira kepada mereka yang sabar"
[Al-Baqarah 2: 155]



~mungkin pula...bla bla bla...

YES!

terasa jua kebenaran kata2 As-Syahid Al-Imam Hassan Al-Banna
--->
"…kewajipan yang perlu kamu lakukan lebih banyak daripada masa yang kamu ada."


tapi kan...
--->
"Wahai orang-orang yang beriman! Apabila dikatakan kepadamu, "Berilah kelapangan di dalam majelis-majelis," maka lapangkanlah, niscaya Allah akan memberi kelapangan untukmu...."
(surah Al-Mujadilah 58;11)


~sesungguhnya janji Allah itu pasti, tak pernah dan tak akan dimungkiri.

~Allah dah janji yg Dia akan memberi kelapangan kpd kita kalau kita memberi kelapangan di dlm majlis2 ilmu.
susah sangat ke untuk kita luangkan sedikit masa untuk perkara2 yg berilmiah?
Susah sangat ke nak percaya janji Allah yg ini?
~ya! memang susah.kerana apa? kerana kepercayaan kpd Allah bergantung kpd tinggi atau rendahnya tahap keIMANan seseorang. IMAN kita tidak berada dlm keadaan yg statik yakni sentiasa berubah-ubah---> krn itulah kita perlu saling ingat-mengingati...



sejenak ...
--->
"Hiduplah kamu di dunia seolah-olah kamu ini warga asing atau pengembara di sebuah perjalanan"
- Riwayat al-Bukhari



terlintas jua di fikiran...
~mengapa kurangnya sambutan terhadap majlis2 ilmu?

mungkin ini jawapannya...

~kelesuan majlis ilmu itu sendiri.
~ye. majlis ilmu yg lesu. x bermaya. x bertenaga. x 'hidup'.
~mahu mengetahui dgn lebih lanjut? klik sini,teruuus kpd saifulislam,scroll mouse sedikit ke bwh...



Opppsss...
chotto matte (tunggu sekejap)...


tak perlu kita menuding jari menujah sesiapa
--->mari kita saling ingat-mengingati...

tak perlu kita bersuara melontar bicara
--->andai tiada hujah yg pasti...

~mari kita berlapang dada~

~mari kita kembali pada Yang Esa~

~merenung kembali hakikat penciptaan manusia~

--->
Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat, "Aku hendak menjadikan khalifah di bumi." Mereka berkata, "Apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merusak dan menumpahkan darah di sana, sedangkan kami bertasbih memuji-Mu dan menyucikan nama-Mu?" Dia berfirman,"Sungguh, Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."
(Al-Baqarah 2;30)


juga ini...

--->
Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku.
(Az-Zariyat 51;56)


~DIAM~


--->biarkan IMAN yang berbicara<---





~lalala~

~terima kasih~

~...sekian...~

Saturday, 20 June 2009

~...cendol oh cendol...~

Bismillah...


~tadi, aku selak helaian2 tafsir Quran...



dan
aku jumpa ayat ini


--->"Dan Tuhanmu telah memerintahkan, agar kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah berbuat baik kepada ibu-bapak. Jika salah seorang diantara keduanya atau kedua-duanya sampai berusia lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-sekali janganlah engkau mengatakan kepada keduanya perkataan "ah" dan janganlah engkau membentak keduanya, dan ucapkanlah kepada keduanya perkataan yang baik.

(Surah Al-Isra' 17;23)



ada lagi...



--->"Dan rendahkanlah dirimu terhadap keduanya dengan penuh kasih sayang dan ucapkanlah, "Wahai Tuhanku! Sayangilah keduanya sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku pada waktu kecil."

(Surah Al-Isra' 17;24)






aku ingat lagi

ari tu...
aku nak makan cendol





tapi...
xleh nak wat ape2
--->kat jepong xde jual cendol, kena wat sindri
--->dh tengok resepi, kalo nk wat, cam susah je...





ari yg sama...
aku tepon Malaysia--->sembang ngn famili

sampai turn adik aku berbual...
aku terus berbual

tah macam mana...
aku terciter kat dia yg aku teringiiiiiiin banget nk makan cendol

tanpa aku sangka...
adik citer kat mak n ayah pasal aku nk mkn cendol

tanpa aku jangka...
lepas tu jugak mak n ayah teruuuuuuuuuuuuuuus pg cari cendol tu

tanpa aku duga...
sampai begitu sekali jadinya~


---> "Dan Kami perintahkan kepada manusia agar berbuat baik kepada kedua orang tuanya. Ibunya telah mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah (pula)....~
(Surah Al-Ahqaf 46;15)






dan aku...
terdiam tanpa kata~

dan hati aku...
menangis tanpa suara~

dan selera kepinginkan cendolku...
hilang entah ke mana~

sejak hari itu...
aku x bercerita langsung pd sesiapa di Malaysia
sekiranya aku teringin utk makan apa2~



Ya Allah...
ampuni dosa2 emak...
ampuni dosa2 emak...
ampuni dosa2 emak...
ampuni dosa2 ayah...


dan

Kau rahmatilah mereka sepertimana mereka menyayangiku sewaktu kecilku...

~Amin~



---> anak mak ngan ayah yg duk jauh ni xmau susahkan mak ngan ayah dah~

---> anak mak ngan ayah ni dah x sanggup tengok mak ngan ayah bersusah payah demi kami adik-beradik lagi~

---> anak mak ngan ayah ni xkan pernah letih untuk menangis bila teringatkan mak, ayah, famili...

---> mak ngan ayah doakan ja kat sini ye...~

---> mak ngan ayah jaga diri baik2 tau~

Saturday, 6 June 2009

...ak da single da...

~Bismillah...

~di bwh ialah hasil copy n paste satu sesi perbualan di ym...
~teruskan membaca sehingga habis...




BUZZ!!!
BUZZ!!!
BUZZ!!!


(aku bermonolog)---> eh, ada org buzz...~



kenalan: weh..

kenalan: nk tau 1 cter x

teratai biru: hoho

teratai biru: cite pe?

teratai biru: nk tw

(aku bermonolog)---> saspen la pulak...~

BUZZ!!!

kenalan: xpenting ponk cter n

kenalan: tp sje nk gtau

kenalan: sal status ak

teratai biru: teruskan..

kenalan: ak da single da

(aku bermonolog)---> Alhamdulillah...

BUZZ!!!
BUZZ!!!


teratai biru: teruskan lagi..

kenalan: bia jer

kenalan: ak cube jd kuat

kenalan: n ak rse mcm nk give up







kenalan: ak ckp kt mak n adeq2 y ak ok

kenalan: tp hakikatnyer dorg xtau pe y jd sbnanyer


kenalan: oh Tuhan

kenalan: betapa ak merelakan hidup ak diselubungi kepura2an

teratai biru: hmm

kenalan: ak ngah nangis skang n

(aku bermonolog)---> nangis je...








kenalan: ntah r

kenalan: ak jd lemah gle bla ckp sal bnda n

kenalan: mst ade hikmah

kenalan: ak pcaya

kenalan: ntah r

kenalan: kdg2 ak mengeluh

kenalan: ak persoalkan takdir

kenalan: nape Allah uji ak cmni

kenalan: klu bley, ak da xnk kwn2 ngn mna2 laki da

kenalan: skang n ak jdi BENCI THP PETALA KELAPAN kt ***(nama ikhwan itu)

kenalan: huh

kenalan: aduss

kenalan: ak x sgka rupe2nyer ak akn hadapi mslh cmni

kenalan: d saat ak msih muda tuk knal erti kehidupan








kenalan: ***(nama kwn baik kenalan) tau sme cter


(aku bermonolog)---> Alhamdulillah...

kenalan: die y byk support ak

teratai biru: hmm

teratai biru: ak cuma bule suh ko sabar je

teratai biru: igt Allah byk2

kenalan: xpe

kenalan: mungkin ak y clap

kenalan: terlalu ghairah kejar nikmat dunia

kenalan: smpai ak lupe y ak msih blum layak tuk dpt sme 2

kenalan: ato erti kata len

kenalan: belum masanyer

kenalan: n ak blaja byk benda

kenalan: ak cma nk cri org tuk share

kenalan: ko jgn pk sal ak lak

kenalan: takat n ak waras g


kenalan: ada byk g tggungjwb y belum beres

(aku bermonolog)---> betul tu...


kenalan: ak kna setelkn dlu

(aku bermonolog)---> betul tu...


kenalan: ak cma hrp y ak xkn jd anti laki lak

(aku bermonolog)---> betul tu...


kenalan: huhuhu

kenalan: ko wt xtau j

kenalan: x pyh wt pape

kenalan: xyh cri ***(nama ikhwan itu) pun


(aku bermonolog)---> sekius miii...~








kenalan: lantak r die

(aku bermonolog)---> betul tu...


kenalan: gpun dlm al baqarah;286 ade ckp

kenalan: Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dgn kesanggupannya

(aku bermonolog)---> wow...~

kenalan: ali imran;139

kenalan: jgnla kmu bsikap lemah, dan jgn pla kmu sedih ati, pdhal kmulh org2 y plg tggi darjatnya, jka kmu org2 y beriman

(aku bermonolog)---> wow lagi...~

kenalan: n surah azzumar ;53

kenalan: wahai hamba2ku y tlh melampaui bts, jgnla kmu berputus asa dr nikmat Allah, sesungguhnya Allah akan mengampuni dosa2 hamba2Nya, sesungguhnya Dia y maha pengampun lg maha penyayang.


(aku bermonolog)---> wow lg skali...~


kenalan: ayt2 ni lh y ak bca tiap kali ak rsa lemah y teramat sgt

(aku bermonolog)---> Alhamdulillah...

kenalan: sme bnda y ak wt lintang-pukang

kenalan: ak jd teruk gle

kenalan: alhamdulillah

kenalan: iman senipis kulit bwg ini y selamatkn ak dri wt sumthin y rugi

kenalan: ...

(aku bermonolog)---> Alhamdulillah...

(stlh lama menanti)

(aku bermonolog)---> eh, senyap je ni. x mau ym dh ke?

BUZZ!!!

(aku bermonolog)---> ak pulak yg buzz dia...~

Last message received on 6/4/2009 at 10:23 PM


^^^
~pagi ini...
~perbualan benar di telefon (Jepun-Malaysia)


teratai biru:
nk mnta izin ni, nk copy n paste kisah ko dlm blog ak.
Jgn riso, ak x letak nama btl, guna nm samaran.
bule x?

kenalan:
bule je... ko ganti nama ak dgn 'kenalan' .
lps ko tulis dlm blog, mnta pembaca2 blog ko bg komen ttg kisah ak. tanya dorg, tindakan ak ni btl ke x?

kenalan:
pastu, pesan kat dorg, x perlulah kita kejar nikmat Allah yg masih belum lagi jd milik kita.

kenalan:
nikmat 'itu' mmg ada, cuma belum masanya utk kita nikmatinya...

(aku bermonolog)---> belum masanya?











kenalan:
lagi, pesan kat dorg, kalo kita jatuh cinta kat seseorang, kita kena DENGAR dan TERIMA pendapat org lain, lebih2 lg kwn baik kita. Sebab, tym tu, kita x jd dri kita, tapi kita jd org lain.

kenalan:
ade lagi... kalo nk berkorban, biar berbaloi, nak setia, biarlah pd perkara yg pasti...

kenalan:
ak silap selama ni.

kenalan:
ingat tau, tulis ape yg ak ckp tu...

teratai biru:
ye2. InsyaAllah, ak tulis nnt.

kenalan:
tulis cpt2 tau, pastu, minta pembaca2 blog ko tulis komen. Tanya dorg, ape ak kena wat skang ni?
ak nk baca komen2 dorg tu.


(aku bermonolog)---> uiks...~

teratai biru:
ye2. InsyaAllah... tp ak x jamin ye ade feedback atau x...

kenalan:
ingat tau!

teratai biru:
iye. InsyaAllah...


(aku bermonolog)---> wahai pembaca2 blogku, tolonglah tinggalkan komen pada entri kali ini, kenalan nak baca... ONEGAI ITASHIMASU(MINTA TOLONG BYK2)...~




~ terima kasih...

~ sekian...











nota : intipati perbualan ym di atas ialah totally hasil copy n paste. Tiada sebarang isu edit-mengedit (kecuali pada nama2 berkaitan dan sesetengah perkara, bg tujuan menjaga keaiban).

Wednesday, 3 June 2009

...and then a hero comes along...

Bismillah...









Lagu

HERO


nyayian

Mariah Carey



Lirik


There’s a hero if you look inside your heart.
You don’t have to be afraid of what you are.
There’s an answer if you reach into your soul
and the sorrow that you know will melt away.

And then a hero comes along
with the strength to carry on
and you cast your fears aside
and you know you can survive.
So, when you feel like hope is gone
look inside you and be strong
and you’ll finally see the truth
that a hero lies in you.

It’s a long road when you face the world alone.
No one reaches out a hand for you to hold.
You can find love if you search within yourself
and the emptiness you felt will disappear.

And then a hero comes along
with the strength to carry on
and you cast your fears aside
and you know you can survive.

So, when you feel like hope is gone
look inside you and be strong
and you’ll finally see the truth
that a hero lies in you.

Lord knows dreams are hard to follow,
But don’t let anyone tear them away.
Hold on, there will be tommorow.
In time you’ll find the way.

And then a hero comes along
with the strength to carry on
and you cast your fears aside
and you know you can survive.

So, when you feel like hope is gone
look inside you and be strong
and you’ll finally see the truth
that a hero lies in you.

That a hero lies in you,
that a hero lies in you.





***

pertama kali menonton klip video ini, hati ak terasa hiba...~

melihat insan yg istimewa berusaha melakukan yg terbaik dlm mencapai impian...

melihat ada di antara mereka yg rebah...~

ak semakin sayu...~



dan...


marilah kita bertanya kepada diri sendiri...~

" adakah kita sekuat mereka jika Allah pilih kita untuk jadi salah seorang drpd mereka?"

oh...

tepuk dada, tanyalah iman...~


"Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan sampaikanlah kabar gembira kepada orang2 yg sabar,"
(surah Al-Baqarah 2; 155)








***
nota: klip video dan lirik diambil drpd saudara Imkoyube. Terima kasih ya akhi...~

Sunday, 31 May 2009

...raikan persamaan, hargai perbezaan...


bismillah...

hoho...

skang ni ak duk kat Jepong, bkn kt Msia, yakni ak skang berada jauh dr mak, ayah, n famili...

kat sini, ape-ape hal pun, suma kena setelkan sindri. kalo nk mnta tolong pun, bule mntk tolong kat kengkawan n senpai2(senior) je...

bila dh berada dlm lingkungan kwn2 ni, ak smkn blajo erti persahabatan. org putih kata friendship gitu...

hmm...
dlm persahabatan ni, ak blaja yg kita kena ade sft tolak ansur, give n take, x berkira, saling memaafkan, saling membantu , bla2...

oh...
baru2 ni pun ak dpt ilmu yg sgt bernilai ...
ilmu yg x mungkin ak dpt waktu jugyou(kuliah). mende ni berlaku mggu lps.
xyah cite kat cni kot...
cukupla ak ckp yg somtin kanchigai(salah paham) telah berlaku antara ak ngn sorg kwn ni...

tapi skang, Alhamdulillah, dh smkin baik hubungn kami...

ak igt lagi yg tym dia dtg mntk maaf kt ak mlm tu,tah ape kena ngn ak, ak bule x pndang muka dia pun. amboiiih, sombongnye ak...

jauh di sudut hati, ak dh maafkan dia. ak cube cube bisik kat hati ak supaya mudah maafkan org, xyah dendam2...

esok2 nye...

walaupun hari2 b'jmpa, ktrg jarang bersembang cam dulu.msg2 juz b'ckp tym perlu je. ye la, mmg obvious la yg msg2 sdg sedaya upaya utk menjaga hati antara satu sama lain.

yes!

mmg ak dh maafkan dia, tp apasal ak bule bersikap dingin ye?
ak terpikir gak mende tu.
a ah. memang. ak terasa sgt la apa yg dia dh wat. terkilan to iu ka?..
walaupun ak dh suh hati ak maafkan dia, lupekan mende2 dulu, tp still rasa cam ralat tym b'sembang.

-----> dgn ak yg membuat muka pura2 ceria tym sembang ngn dia, kdg2, pura2 gelak, dgn dia yg ttp setia bercerita ttg ape2 ngn ak walaupun x serancak dolu2...( ak perasan la yg dia sdg cuba utk b'sembang tanpa memgecikkan hati org len, ckp pun cam cover2 gitu...) hahahahaha... hipokrit?

oh, tidak....
hipokrit janei(x hipokrit)!!! itu cuma salah stu usaha murni dlm persahabatan. ak amat hargai detik2 yg penuh 'kepura-puraan' itu.

krn ape?

sebab...
dgn terjadinya 'pristiwa2 bersembang yg cam pura2 hepi'...~
dlm x sedar, kepura-puraan itu sdg mengajar ak supaya menerima kelebihan dan kekurangan org len.

kdg2... x suma perkara tu tjadi spt yg kita mahukan...
---> krn kita x idup seorang diri di atas dunia ni.

kdg2... yg kita mahukan itu, x semestinya yg terbaik...

---> " Diwajibkan atas kamu berperang, padahal itu tidak menyenangkan bagimu. Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."
(surah Al-Baqarah; 216)


sou da ne...(mmg gitula...)~

kalo mende ni x happen, mgkin ak still harapkan satu 'kesempurnaan' dlm persahabatan.
kalo mende ni x happen, ak xtau sape kawan ak yg bule dijadikan sahabat.

----->tym ak tgh sedey sengsorang tu, ak anto offline message kt rohan(dia kat yamaguchi, jauh tau.) ak ckp ak tgh sedey. tym tu mmg ak perlukan somebody tuk ak cite ape yg ak tgh rasa. pastu, rohan kol ak... ptg tu ak n rohan pun bersembang la... hoho...~
ak igt lagi, rohan ckp... "...kita sbg pihak yg matang dan bule berpikir, beralah la...~"

ehem... ak ni matang ke?----> ak sdg cuba bertindak scr matang...
ehem... ak ni bule berpikir ke?---> ak sdg cuba berpikir scr waras...

dan...

walaupun rohan dh ckp gitu, ak still rasa cam tahpape, rasa cam terkilan lagi ngn kwn ak yg sorang tu.

dan...

dlm kehuru-haraan perasaan ak ptg tu, ak cuba belek2 tafsir Quran yg amat ak sayang...

dan...

ak terpaku seketika pada ayat ini...

---> "Tidak ada balasan untuk kebaikan selain kebaikan (pula). Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?" (surah Ar-Rahman;60-61)

dan...

ak terkedu pada ayat ini...

---->"Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara, karena itu damaikanlah antara kedua saudaramu (yang berselisih) dan bertakwalah kepada Allah agar kamu mendapat rahmat.
(surah Al-Hujurat; 10)


oh, terima kasih rohan atas kata2mu itu...~

oh, segala puji bagiMu ya Allah, atas ayat2Mu yg begitu bermakna dan bernilai...~

oh...
oh...
oh...

oh. betapa tahpapenye ak...

---->org dh mnta maaf... lupekan je la mende yg dh lps tu...

oh, betapa bersungguhnya dia cuba mnjaga hati ak...

---->dlm sesi bersembang yg cam 'kepura-puraan' itu...

oh...
oh...
oh...




dan...
hari itu ak belajar...

sesungguhnya ukhwah itu indah...~


ak pun xmau ade perasaan x suka kat sesape...
nnti, hati x senang, blajo pun susah nk masuk,
takut2 nnt ibadah pun x terangkat ke langit...~


ye...~

kena sentiasa berbaik sangka...
kena sentiasa wat baik je...


kena bersihkan hati slalu...
caranye?
istighfar byk2...
slalu2 berzikir...









Ya Allah, terima kasih...

Ya Allah, ak bersyukur atas sahabat2 yg Kau izinkan ak mengenali mereka...

...dlm persahabatan...
...raikan persamaan, hargai perbezaan...