Monday 30 July 2012

Doa

Allahumma inna nas aluka lisanan rotiban bizikrik... koma.

Waqolban maf'uman bisyukrik... koma.

Wabadanan haiyinan layyinan bitho'atik...koma.

Satu persatu tanda 'koma (,) '  ditandakan pada ruangan doa dalam naskhah al-mathurat miliknya. Saya menunjuk satu-persatu kepadanya, tempat mana yang perlu diberhentikan bacaan, untuk mengambil nafas ketika membaca doa itu.

Dia yang duduk di atas lantai rumah saya, terbongkok-bongkok  membuat tanda dalam naskhah al-mathurat, di bahagian doa.

Sedikit tergagap si dia membaca doa itu, dalam bahasa arab, sesekali menyelak helaian belakang, untuk mengetahui apakah maksud bacaan doa itu.

Sayu.

Terasa aura ketelusan si dia cuba memahami sebuah doa. Atau mungkin lebih jujur, terasa aura sebuah kesungguhan untuk lebih mengenali Tuhan.

***

Ada masanya,
saya lebih teruja untuk mengaminkan doa-doa yang diucap oleh mereka-mereka 
yang baru nak mengenali islam semula,
lebih syahdu bunyinya.

Ada ketikanya,
saya lebih suka mengaminkan doa-doa yang dibaca oleh kanak-kanak hingusan,
lebih telus bunyinya.

Iya, tidaklah selancar mana doa yang dibaca, tersekat-sekat, tergagap-gagap.
Tapi, saya suka.

Terasa lebih menusuk ke jiwa.

Menyentak rasa.

***






Muhasabah diri yang tak setara mana.
Terasa jauhnya Syurga.

No comments: