Saturday 20 June 2009

~...cendol oh cendol...~

Bismillah...


~tadi, aku selak helaian2 tafsir Quran...



dan
aku jumpa ayat ini


--->"Dan Tuhanmu telah memerintahkan, agar kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah berbuat baik kepada ibu-bapak. Jika salah seorang diantara keduanya atau kedua-duanya sampai berusia lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-sekali janganlah engkau mengatakan kepada keduanya perkataan "ah" dan janganlah engkau membentak keduanya, dan ucapkanlah kepada keduanya perkataan yang baik.

(Surah Al-Isra' 17;23)



ada lagi...



--->"Dan rendahkanlah dirimu terhadap keduanya dengan penuh kasih sayang dan ucapkanlah, "Wahai Tuhanku! Sayangilah keduanya sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku pada waktu kecil."

(Surah Al-Isra' 17;24)






aku ingat lagi

ari tu...
aku nak makan cendol





tapi...
xleh nak wat ape2
--->kat jepong xde jual cendol, kena wat sindri
--->dh tengok resepi, kalo nk wat, cam susah je...





ari yg sama...
aku tepon Malaysia--->sembang ngn famili

sampai turn adik aku berbual...
aku terus berbual

tah macam mana...
aku terciter kat dia yg aku teringiiiiiiin banget nk makan cendol

tanpa aku sangka...
adik citer kat mak n ayah pasal aku nk mkn cendol

tanpa aku jangka...
lepas tu jugak mak n ayah teruuuuuuuuuuuuuuus pg cari cendol tu

tanpa aku duga...
sampai begitu sekali jadinya~


---> "Dan Kami perintahkan kepada manusia agar berbuat baik kepada kedua orang tuanya. Ibunya telah mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah (pula)....~
(Surah Al-Ahqaf 46;15)






dan aku...
terdiam tanpa kata~

dan hati aku...
menangis tanpa suara~

dan selera kepinginkan cendolku...
hilang entah ke mana~

sejak hari itu...
aku x bercerita langsung pd sesiapa di Malaysia
sekiranya aku teringin utk makan apa2~



Ya Allah...
ampuni dosa2 emak...
ampuni dosa2 emak...
ampuni dosa2 emak...
ampuni dosa2 ayah...


dan

Kau rahmatilah mereka sepertimana mereka menyayangiku sewaktu kecilku...

~Amin~



---> anak mak ngan ayah yg duk jauh ni xmau susahkan mak ngan ayah dah~

---> anak mak ngan ayah ni dah x sanggup tengok mak ngan ayah bersusah payah demi kami adik-beradik lagi~

---> anak mak ngan ayah ni xkan pernah letih untuk menangis bila teringatkan mak, ayah, famili...

---> mak ngan ayah doakan ja kat sini ye...~

---> mak ngan ayah jaga diri baik2 tau~

8 comments:

[amiza malik] said...

sabar gja...homesick mode ke ni..
tu lah kasih mak ayah kat kita tak bertepi kan.
unconditional love.tak mntak balasan.
kite as anak kene buat baik kat depa.

slalu terfikir, apalah yg ada lam hati mak ayah kan sampai dr kite dlm kandungan sampai ke besar diorang tak pernah jemu nak entertain kita, nk sacrifice untuk kita. mungkin belum sampai tahap pemikiran ayu kot nak pk napa depa baik sgt.

tapi kan gja, as a simple tazkirah, kite sememangnya kene buat baik kat parents kita, bukan sebab depa tu baik kat kita, bukan sebab depa bg duit, besarkan kita. tapi sebab ALLAH SURUH. kalau depa tak baik ngan kita pun kite still kene layan depa sebab ALLAH SURUH berbuat baik dan berlaki ihsan terhadap parents.

mari jadi anak baik ^^

salam sayang dr bumi anbiya
(6hr lagi nk balik msia,nk mkn cendol pulut lah)

[amiza malik] said...

*berlaku ihsan.bukan berLAKI ihsan..

huhu..take care dear

Teratai Biru said...

to amiza a.malik ~ hoho...terhibur seketika.
berlaku ihsan---> berLAKI ihsan. lain benor maksudnye tu...

~ tima kasih, ayu...
~ jom jadi anak baik...
~ cendol pulut---> waaaaaaaaaah, bez2. nanti, ayu tulung makan utk gja ye...
~ maseh2, hoho...

fareast said...

itulah pengorbanan ibu dan ayah, seperti dalam blog saifulislam. Cinta tanpa syarat.

Salam ziarah

Kurush said...

salam,

itu lah tabiat manusia, ketika berada bersama, kita x pernah cuba menghargai, tapi bila berjauhan baru kita mengerti. pape pun nurkilan sangat menyentuh hati, moga tiap2 hari merupakan HARI IBU

wassalam

Teratai Biru said...

to fareast ~ soudane... cuma kdg2 kita yg x tahu menilainya. thanx...

terima kasih atas ziarahnye...

to kurush ~ wassalam. bila berjauhan---> terasa kehilangan ---> wujudlah penghargaan

~nukilan ini ialah terus dari hati--->Alhamdulillah

~ye, semoga tiap2 hari merupakan HARI IBU

~terima kasih sudi singgah~

mUHamMaD nASirUdDIn FaIz biN iLiaS said...

bESt..!!

Teratai Biru said...

to far_east ~ Alhamdulillah, maseh2...