Sunday 13 September 2015

Tukar kerja

Aku dah tukar kerja.
Selepas dua tahun lebih terikat kontrak dengan kilang lori.
Alhamdulillah, pengalaman berharga.
Banyak yang belajar,
walau ada sakit dan pahit,
banyak juga yang manisnya.
Antara yang amat berharga untuk aku kenang,
adalah banyak bergaul dengan operator-operator kilang,
belajar tak tinggi mana,
tapi usaha untuk hidup amat menggugah jiwa.
Mereka yang berpendapatan rendah sebegini,
selalu dipandang rendah juga,
tapi aku lihat wajah  mereka jernih,
mungkin dek Hati bersih yang nak menyara keluarga,
mencari rezeki halal.
Selalu redha.
Tawakalnya pasti menjulang petala.
Sungguh aku kagum.
Aku juga melihat permainan golongan atasan,
putarbelit peraturan dan situasi,
semata-mata menjaga perut dan airmuka sendiri.
Sungguh aku benci.

Kini aku sudah bertukar kerja.
Dan kali ini aku memilih untuk berdiam diri.
Lebih mengguna mata dan telinga memerhati.
Cukuplah aku bekerja untuk sekadar mengenali ragam manusia pelbagai gaya,
gaji masuk bulan-bulan.
Iya aku sudah hampir hilang rasa,
pada politik ofis golongan bajet kayangan.

Aku berhajat untuk tukar lagi kerja,
bidang berbeza,
kumpul pengalaman,
sambil membina empayar membuat bisnes.

Sambil kerja makan gaji.
Sampai masa nanti,
aku lakukan bisnes sepenuh masa.
Itu impianku.

Langkah masih jauh,
tapi tapakku sudah bermula.
Doakan aku mampu.
Aku yakin yang aku mampu.
Bisnes lebih menjemput tawakalku pada Tuhan.
Lebih mengajakku berlapang dada,
memberi tanpa mengira.

Harapan ada.
Pasti ada.


-gja-
Tepi Bukit

2 comments:

mamawana said...

Insya allah. Moga sukses.

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)