Wednesday 22 October 2014

Isteri Orang

Kurang 72 jam dari saat post ini ditulis.

Aku bakal bergelar isteri orang.

Tak pernah terlintas.

Beginilah jalan ceritanya.

Tak pernah terbayang.

Itulah orangnya.


Flashback.
Doa yang diulang tayang.
Tiap waktu selepas solat.

"Ya Allah Ya Tuhanku. Kurniakan aku jodoh  dengan cara yang paling Engkau sukai."

Dan pasti inilah cara yang dah ditetapkan.


Pabila ditanya,

"Mengapa dia?"

Aku hanya membalas dengan senyum.

Pabila disogok kata,

"Kadangkala, kita perlu memilih. Tak salah untuk kau berfikir semula."

Aku tersenyum lagi.
Kali ini nafas dihela.
Jelas, si penanya memang tak mengenali aku.

Pabila diasak soal,

"Apa ada padanya?"

Jawabku, "Bukan apa yang ada padanya. Tapi apa yang jadi padaku setelah dia datang."



***


Aku tenung langit malam.
Dalam-dalam.

"Memilih suami adalah ibarat memilih pintu Syurga."

Terngiang-ngiang pesanan aku pada diri sendiri.
Iya Syurga itu ada harganya.
Kau perlu bersusah payah, berkorban jiwa raga untuk ke SyurgaNya.

Lalu perlahan aku cuba bisikkan pada Hati.
Penuh hati-hati.
Bimbang tak termengerti diri sendiri.

"Untuk Syurga. Pilih yang sukar dibuka kuncinya."

Maka aku pejam mata.
Rapat.
Dengan lafaz basmalah.
Aku terima lamaran itu.

Lalu urusan demi urusan dipermudah Tuhan.

Paling tidak, sehingga saat ini.

Yang bakal terjadi esok lusa.
Hanya berserah padaNya.

"Perkahwinan itu suatu perjudian."
Pesan Bonda berulang kali.

"Jangan fikir banyak sangat. Kadang-kadang kita hanya perlu redah je."
Lagi Bonda ulang.

Telan air liur.

Aku mula menyusun langkah.
Keputusan yang sudah dibuat tak bisa diubah.

Satu-satu aku redah.

Dan tiap satunya Allah permudah.

Allahu...

Tanda apa lagi yang aku mahu untuk keyakinan yang lebih jitu?


Isteri.
Satu gelaran yang penuh bunga-bunga.
Penyeri rumahtangga lah senang kata.
Penyejuk mata pula.

Berat tanggungjawab.
Moga tak dianggap beban.

Tuhan,
bantu aku menjadi isteri dia.


---

Rumah Sewa,
221014

4 comments:

Anonymous said...

Barakallahulakuma wabaraka alaikuma wajama' bainakuma filkhair. Akak inshaAllah apa yg diputuskan kerana Allah. Akan menjadi yg terbaik.


InshaAllah kheir. All is well. (= .


Selamat meneMpuh alam baru akak . Moga terus istiqamah pd apa yg ALLAHredha. Fighting

SIS said...

barakallahulakuma wajama3 bainakuma fikhair. kak gja, tahniah. doakan syira.

mamawana said...

Assalamualaikum

Monolog puisikah ini.
Indah.
Deep meaning.
Congrats.
May Allah swt bless you.

http://nurqasehbiz.blogspot.com/2012/12/puisi-cinta-laut.html

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)