Thursday, 2 July 2009

...masih ada yang mencari...

Bismillah...

Salam alaik...

Ape kabar IMAN? ---> ada baguuuz?

sekarang sudah masuk bulan Rejab...
Alhamdulillah, ramai juga yg mengambil kesempatan untuk menambah pahala dgn berpuasa sunat di bulan ini.

--->melihat ramai yg berpuasa ketika natsu(musim panas) kian menjelang membuatkan aku tersenyum sendiri. waaaaahh...satu fenomena yg amat indah pada aku.

~Matahari yg panas menggalak di atas kepala tanpa angin sepoi2 bahasa ... cukup membuatkan sesiapa pun x senang duduk. ditambah pula dgn waktu solat subuh masuk pada sekitar pukul 2.45am, waktu maghrib pula sekitar pukul 7.05pm, dlm kata lain, waktu siang yg lebih panjang drpd wktu malam. x lain x bukan, pastinya IMAN yg 'memberi' kekuatan untuk kita berpuasa pada ketika ini.

~dan kepada mereka2 yg berpuasa, syabas dan selamat berbuka puasa diucapkan...

ibarat kata kak fizah dlm blognya...
--->"jom kita panaskan enjin amal sebelum kita pecut enjin tu di bulan ramadhan! "


hari isnin yg lalu...

aku smpat ber ym dgn seorang teman .(dia juga sedang menuntut ilmu di perantauan,tapi di negara yg berbeza).

~temanku memberitahuku, dia sabishii(sunyi)...
"...japgi aku nk berbuka puasa, tapi xde teman, sorang2 je. ko kan tau aku x biasa makan sorg2..."

--->fikiranku pantas mengulang tayang kenangan2 aku makan bersama2 dgn temanku itu. ketika sama2 menuntut di AAJ dulu, ditambah dgn faktor bilik yg dkt, selalu juga kami makan bersama. Benar. Temanku agak kekok sekiranya berseorangan ketika makan. seingat aku, selalu juga dia dtg ke bilik aku untuk makan bersama, walaupun adakalanya ketika aku tidur. pernah aku terjaga dan mendapati dia sdg makan seorg diri. katanya, biarla aku x makan skali pun, janji ade org yg berada berhampiran dgn dia sewaktu dia makan.
...oh~


~aku membalas...
"...xpe, ko bayangkan macam aku ade skali dgn ko. kiranya aku temankan ko makan la..."

~temanku membalas lagi...
"...time aku makan, mmg aku teringat time makan sama2 dgn ko..."

--->waaaahhh...terharu....
"kita selalunya lupa akan kesedapan sesuatu makanan yg kita makan, tetapi kita akan ingat dgn siapa kita makan"


~temanku berkata...
"...di bulan Rejab ni, bagi TAZKIRAH sket...dah lama x dengar TAZKIRAH..."

~aku terdiam dan secara spontan, aku membalas
"...ko mencari tazkirah?...

~aku menambah
"...tabik wa cakap lu...di saat org lain lari dari TAZKIRAH..."

~pantas temanku membalas
"...jgnla ckp camtu, aku x tahan dgn pujian..."

~hohoho~
~aku yg serba kekurangan ilmu ini, hanya sempat berkongsi fadhilat2 beribadah di bulan Rejab bersama temanku itu...

jauh di sudut hati...
aku sebak,
untuk seketika, aku termenung
dan
tap...tap...tap...
genangan air mata yg aku tahan dari tadi tumpah jua......cis~

TAHU KENAPA?
1--->sedih krn x dpt menemani temanku itu berbuka puasa...
2--->terbayangkan ke'sabishii'an temanku itu...
3--->(teruskan membaca...)

~di saat ramai org TIDAK MAHU mendengar TAZKIRAH
~di saat ramai org TIDAK MAHU merasai manisnya halaqah
~di saat ramai org TIDAK MAHU menyertai program2 ilmu

~masih ada yg mencari TAZKIRAH
~masih ada yg mencari makanan rohani
~masih ada yg mencari ketenangan yg pasti

selesai ber ym...

~aku termenung lagi...
~terkenangkan jawapan2 segelintir teman2 ketika diajak bersama-sama mendengar TAZKIRAH, bersama-sama saling bertemu lutut dlm halaqah, mahupun menyertai program2 ilmiah...

"yg wat mende2 camtu, org yg baik2 je..."
(aku bermonolog)--->ye ke?

"aku ni x layak lagi la..."
(aku bermonolog)--->mcm mana baru boleh dikatakan layak?

"aku ni x baik pun ..."
(aku bermonolog)--->ooo...

~watever~

--->
Daripada Ali menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w ada bersabda yang bermaksud: Akan datang ke atas manusia satu zaman ketika itu Islam tidak ada yang tinggal kecuali hanya pada namanya dan al-Quran tidak tinggal kecuali pada tulisannya, masjid-masjid mereka begitu indah namun ia kosong daripada petunjuk, ulama mereka tergolong daripada kalangan manusia paling jelik yang wujud di bawah langit. Daripada kalangan mereka lahir fitnah-fitnah dan akan kembali kepadanya".
(H.R Baihaqi)

~mungkin pula kita TAK TAHU yg ini, atau pernah TAHU tetapi terlupa barangkali...
--->
Apabila kamu melalui (bertemu) dengan taman-taman syurga (di atas muka bumi ini), maka hendaklah kamu berhenti untuk menikmati (hasilnya). Lalu Sahabat pun bertanya: Apakah dia taman-taman Syurga tersebut? Rasulullah berkata: Majlis-majlis Ilmu.
(HR Thabrani)


~mungkin pula kita ada urusan lain yg lebih PENTING dan perlu diSETELkan segera, dlm erti kata lain kita dlm kesibukan sehinggakan tiada waktu untuk menyertai program2 ilmiah...
--->
"Apa yang di langit dan di bumi selalu meminta kepada-Nya.Setiap waktu Dia dalam kesibukan. Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?"
(surah Ar-Rahman 55;29~30)



Hmmmm.....siapa yg dalam kesibukan sebenarnya ni...~


~mungkin pula kita kurang sihat ketika TAZKIRAH diberi, ketika halaqah dilakukan, ketika prog2 ilmu itu diadakan ...
--->
"Dan pastinya Kami akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan dan kekurangan harta, jiwa dan hasil buah-buahan. Dan berikanlah khabar gembira kepada mereka yang sabar"
[Al-Baqarah 2: 155]



~mungkin pula...bla bla bla...

YES!

terasa jua kebenaran kata2 As-Syahid Al-Imam Hassan Al-Banna
--->
"…kewajipan yang perlu kamu lakukan lebih banyak daripada masa yang kamu ada."


tapi kan...
--->
"Wahai orang-orang yang beriman! Apabila dikatakan kepadamu, "Berilah kelapangan di dalam majelis-majelis," maka lapangkanlah, niscaya Allah akan memberi kelapangan untukmu...."
(surah Al-Mujadilah 58;11)


~sesungguhnya janji Allah itu pasti, tak pernah dan tak akan dimungkiri.

~Allah dah janji yg Dia akan memberi kelapangan kpd kita kalau kita memberi kelapangan di dlm majlis2 ilmu.
susah sangat ke untuk kita luangkan sedikit masa untuk perkara2 yg berilmiah?
Susah sangat ke nak percaya janji Allah yg ini?
~ya! memang susah.kerana apa? kerana kepercayaan kpd Allah bergantung kpd tinggi atau rendahnya tahap keIMANan seseorang. IMAN kita tidak berada dlm keadaan yg statik yakni sentiasa berubah-ubah---> krn itulah kita perlu saling ingat-mengingati...



sejenak ...
--->
"Hiduplah kamu di dunia seolah-olah kamu ini warga asing atau pengembara di sebuah perjalanan"
- Riwayat al-Bukhari



terlintas jua di fikiran...
~mengapa kurangnya sambutan terhadap majlis2 ilmu?

mungkin ini jawapannya...

~kelesuan majlis ilmu itu sendiri.
~ye. majlis ilmu yg lesu. x bermaya. x bertenaga. x 'hidup'.
~mahu mengetahui dgn lebih lanjut? klik sini,teruuus kpd saifulislam,scroll mouse sedikit ke bwh...



Opppsss...
chotto matte (tunggu sekejap)...


tak perlu kita menuding jari menujah sesiapa
--->mari kita saling ingat-mengingati...

tak perlu kita bersuara melontar bicara
--->andai tiada hujah yg pasti...

~mari kita berlapang dada~

~mari kita kembali pada Yang Esa~

~merenung kembali hakikat penciptaan manusia~

--->
Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat, "Aku hendak menjadikan khalifah di bumi." Mereka berkata, "Apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merusak dan menumpahkan darah di sana, sedangkan kami bertasbih memuji-Mu dan menyucikan nama-Mu?" Dia berfirman,"Sungguh, Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."
(Al-Baqarah 2;30)


juga ini...

--->
Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku.
(Az-Zariyat 51;56)


~DIAM~


--->biarkan IMAN yang berbicara<---





~lalala~

~terima kasih~

~...sekian...~

8 comments:

huda laa said...

salam alaik..
jija~~..
sy kenal x org tuh..hehe..

..sama2 kita membaiki diri, insyaAllah..

..byk2 berdoa kerna ia senjata muknim..

...teratai biru... said...

to huda laa~ wassalamun alaik... rasanya x kenal...
hoho...

SiNaR cAHaYa pErtAma said...

salam~
tersentuh di hati..
huhu
sampaikan salam buat sahabat2 di yamanashi...
tggu kedatangan ku!!!

...teratai biru... said...

to sinar cahaya pertama~

~wassalam...
~alhamdulillah, ilham dr Dia juga... :)

~insyaAllah, nanti akan smpaikan salam kpd warga yamanashi...

~kami semua menunggu kamu...(bersama ole2 dr chiba)...

~hoho...

SiNaR cAHaYa pErtAma said...

uih..
kalau ole2 yang diharapkan..
hanya senyuman je la jawabnye..
hihi..
insyaAllah...

...teratai biru... said...

to sinar cahaya pertama ~ senyuman pun boley.... lama dh x tengok senyuman org chiba tu... :)

BUJANG SUSAH said...

Assalamualaikum... Salam ziarah dari sahabat.. nice blog n good entry.. cuma berat sgt la page ni bagi saya yg guna berokband ni..

Sedikit tips dan info buat teman2 bloggers.. perkara remeh yg kita kurang perasan.. tengok jgn x tengok.. sila
klik disini. Semoga dpt membantu.

Blog anda bagus..!!! Teruskan menulis.. dan semoga sejahtera sentiasa.
wassalam

...teratai biru... said...

~wassalam...
~makaseh2.
~jemput dtg lagi d lain mase... gudluck ye...