Wednesday 16 December 2009

...rasa--->tulis ATAU tulis--->rasa?...

~salam semua...

~pertama skali, saya harap kalian semua yg membaca entri ini dpt paham ape yg saya tulis.

LAMA TAK MENULIS
dh lama rasanya saya x update blog ni. terima kasih kpd mereka2 yg bertanya. xde masa? bukan itu jwpn saya. xde idea? juga bukan jawapannya. habis tu, napenye jarang update? xde perasaan. ye. itulah jwpnnye. xde perasaan nak nulih. ish, ye ke kita kena ada perasaan untuk menulih?


***


saya kerap menjenguk blog2 sahabat2 di alam maya ini... dan perasaan serta reaksi saya berubah-ubah membaca entri2 di blog2 yg berbeza.

sesekali, tefikir juga saya...

---> kita perlu menulis ape yg kita rasa (rasa->tulis) ATAU merasa ape yg kita tulih (tulis->rasa) ?

aha~





RASA--->TULIS

rasa dulu, baru tulis. maksudnya sesuatu perasaan itu dtg dahulu sebelum sesuatu tulisan itu terhasil. senang citer, kita menulis sesuatu yg kita telah rasa (berkongsi pengalaman dgn menulis).

saya percaya bahawa kebanyakan tulisan pada entri pertama di setiap blog2 peribadi yg wujud di alam maya ini telah ditulis oleh pemiliknya dgn disertakan perasaan. mungkin juga dgn penuh harapan. x kisahla sama ada perasaan gembira, sedih, kecewa, marah, geram mahupun benci. yg pasti, perasaan yg wujud pada entri pertama itulah yg mendorong si penulis untuk terus menulis pada entri kedua dan berikutnya.


yaaa... setiap perkara yg baik pastinya juga mempunyai keburukan bersamanya. ada segelintir org yg akan menulis apa sahaja yg dia fikir dan rasa. dia melampiaskan kemarahannya melalui tulisan.

--->perlukah kita menulis segala apa yg kita rasa?

menulis? biarla bermanfaat. kalau tidak bermanfaat pada org lain pun, sekurang-kurangnya biorla bermanfaat kpd diri sendiri. wat macam diari pun xpe je. yg citer pasal kehidupan seharian sendiri tu kompemlah bermanfaat kpd diri sendiri. iyolah. bukan ke menulis ni merupakan satu cara kita utk meluahkan perasaan? xdelah tensen sgt bila dh terluah. bermanfaat bukan?



“Tidaklah sempurna iman sesiapa dari kalanganmu, sehingga dia mengasihi untuk saudaranya, apa yang ia kasih untuk dirinya sendiri” (Hadith Muslim)



pada saya, entri2 copy-paste, berkeluh-kesah, pasal diri sendiri tu lebey baguuus drpd entri2 yg duk ngate org, ngutuk org, ngumpat org. kalo dah namanya pun ngata org, kompem la bhs2 yg digunakan tu adlh bhs yg kurang sopan. nak lagi teruk? ade je yg bukan sahaja menc*r*t, malah ditambah lagi dgn gambar2 l*c*h yg semestinya menambahkan lagi keBIADAPan si penulis. ...huh!


“Telah nyatalah kejayaan para Mukmin. Iaitu mereka yang di dalam solat mereka, khusyu’ mendirikannya. Dan mereka itu terhadap perkara-perkara yang melalaikan, mereka menghindarkannya” [al-Mu'minun 23: 1-3]








TULIS--->RASA

tulis dulu, baru rasa. maksudnya sesuatu tulisan itu dtg dahulu sebelum sesuatu perasaan itu terhasil. nak tunggu ade mood, sukar juga ye.

--->untuk menghasilkan tulisan, kita perlu menulis. okey.
--->perasaan(mood) itu perlu dicari, bukannya ditunggu. okey.
--->juz go n write. okey kah?


tabiat org2 kita, dah xde idea gamaknya sampaikan buley pulak pegi cari berita2 hot di paper dll, pastu buley pulak pg ulas pasal mende2 tu. sebenarnya perkara2 begini bagus juga kerana buley menyebarkan kpd org ramai tentang berita2 terbaru, mungkin juga buley perbetulkan fahaman yg salah mengenai sesuatu isu yg muncul di akhbar.


Golongan yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut apa yang terbaiknya; mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna. [Al-Zumar 39 : 18]



TETAPI... yg x beznya, ade juge yg mengulas yakni menulis x tentu pasal. x tahu hujung pangkal, tulis dan ulas seperti tahu semua. x takut ke kalo2 tersalah ulas, tersalah tafsir? ...bahaya ler~


“Daripada Abdullah bin ‘Umar radhiyallaahu ‘anhuma beliau berkata, Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam telah bersabda, “Seorang Muslim itu ialah seorang yang kaum Muslimin lain terselamat daripada (kejahatan) lisan dan tangannya. Seorang muhajir pula ada orang yang berhijrah meninggalkan apa yang dilarang oleh Allah kepadanya” [muttafaq 'alayh]





...teringat tulisan Abu Saif mengenai tabiat kelima seorang Muslim yang efektif. (konsep yg telah diperkenalkan oleh Stephen R Covey)

--->Seek first to understand, then to be understood!

aha~





~saya x suka menulis segala ape yg saya rasa.
~saya suka menulis sekiranya perasaan saya hadir bersama.

~saya x suka membaca tulisan ntah apa2.
~saya suka membaca tulisan2 sesiapa sahaja.

~saya x suka membaca tulisan perasan bagus.
~saya suka membaca tulisan mengajak org lain utk sama2 jadi lebey baguuus.


*
*
*

Serulah ke jalan Tuhanmu dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang Engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; Sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih Mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk [Al-Nahl 16: 125]


*
*
*
*
*




notakaki 1 : ...jika diberi pilihan, saya lebey suka untuk 'rasa dulu, baru tulis' (rasa->tulis). tetapi, jika saya tidak 'tulis dulu, baru rasa' (tulis->rasa), x mungkin entri ini terhasil... hehe~

notakaki 2 : ...saya tersenyum melihat entri demi entri yg muncul di blog kami :)... gud job lah. moga istiqomah ye semua...








~wokkey..

~terima kasih kpd yg baca sampai habis, sebab saya tulis dari mula.

~sekian...

8 comments:

NurulAzreen said...

hehe.tq gja!suke bace blog ko~kene pikir mendalam skit baru paham :P
p/s:kalau ade yang xkene ngan blog aku,tego2 la ye.hehe.

Teratai Biru said...

to nurulazreen

~sesama alin (ape yg tq nye?). hehe.

~alhamdulillah, maseh2. xpe, aku pun kene pikir mendalam gak utk nulih entri ni. ade gak org baca entri aku ni ye... kita sama2 pikir jom.

p/s: aku pun sama la. kalo ade somthin x kena ke ape ke, yoroshiku ne...

~i lebiu la alin...

Anonymous said...

jija!! emy ni. besh la blog ko,ko ni byk idea weyh. good2!
insaf weyh aku bace blog ko. tsk tsk. aku bersyukur dpt kwn mcm ko. sbb nape?? lu pk sendiri. haha!
thx jija,ko slalu bantu aku tym aku nga jiwa kacau. ko la sahabat aku. syg sgt ngn ko. jaga diri baik2. jgn lupe gue. hehe. mMmmuahh! =)
_nur hamizah mihat

Teratai Biru said...

to anonymous (emy)

~waaaaahhhh.... lame banget enggak ketemu sama kamu ya. rindu sama kamu.

~emyyyyyyy..... terharu lak bace komen ko.

~alhamdulillah, maseh2. ni pun byk lagi yg kurang. aku hanya berusaha...

~insyaAllah, ukhwah kita bermula di jalan Allah, moga terus ke syurga...

~i lebiu fillah...

BADAR SBPIKP said...

ini pula petikan kami drpd artikel itu.Kami rasa pendapat kami dengan Ustaz hHasrizal ada persamaan.Wallahua'lam :

"Berbagai-bagai reaksi yg kita dpt perolehi dari pelbagai jenis manusia. Ada pandangan yg boleh kita terima lantas membuka minda kita dan ada juga pandangan yg kurang boleh diterima. Tidak kurang juga ada yg menyokong lalu meng'ia'kan FACEBOOK ini dan ada juga dalam kalangan kita yg mengambil langkah berwaspada dgn semangat ANTI-ISRAEL/ZIONIS akhirnya tidak bersetuju. Adalah lebih baik kita menutup segala pintu-pintu kemaksiatan (saddul ziroa'h) dan meninggalkan hiburan yg berlebihan. Betul juga pandangan seorang forumer al-fikrah.net bahawa jika tiada orang yg berdakwah dalam laman sosial seperti FACEBOOK itu siapa lagi, dan menggunakan FACEBOOK sebagai alternatif terbaik untuk meninggikan semangat ummah untuk menghancurkan kezaliman israel.

Tetapi apabila di fikirkan sejenak, sejauh manakah FACEBOOK ini digunakan sebagai medan dakwah dan meningkatkan semangat ummah dlm menentang kezaliman ISRAEL?? Adakah ianya hanya untuk meningikan diri kita sendiri contohnya apabila kita berdakwah kpd sseorang melalui laman-laman sosial ataupun melalui sms, tambahan pula kpd yg bukan muhrim dgn kita, tidak dapat tidak sifat riak kita muncul di celahan-celahan itu, jadi, terpulanglah pada anda menilai dari segi sudut yg bagaimana . Oleh itu, marilah kita terutamanya generasi muda-mudi ISLAM yg menjadi tulang belakang ISLAM dan negara, berfikir dan renungkan sejenak apakah yg terbaik utk menegakkan ISLAM dan negara kita dan janganlah kita bersifat lepas tangan pula terhadap ISLAM dan negara kerana ALLAH S.W.T berfirman :


Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu menolong (agama) ALLAH, nescaya DIA akan menolong dan meneguhkan kedudukanmu.
(Surah Muhammad Ayat-7)"

Teratai Biru said...

to badar sbpikp

~sesusah je mai reply kat sini. maseh2. terharu maaa...

~sy dh reply komen badar kat blog badar.

~dtg lagi len kali.

~ganbatte kudasai di jalan Allah.

PEKAN GUEST HOUSE said...

salam...terima kasih utk pnulisan ini,jujurny sy sdikit tkesan,bg sy..sy punya pendirian atas setiap penulisan saya,JIKA saya terlibat dlm pnilaian sdari yg -ve..itu hak pnilaian bg diri sdari..dan jika tidak,alhamdulillah..saya punya tema utk penulisan saya dlm blog..jika tidak mgkin hari ini sy tiada mnat utk blogging..

Teratai Biru said...

to nahwal imtiyaz

~wassalam.

~sama2.

~terima kasih atas komennya... maaf sekiranya tulisan sy membuatkan sedara terasa hati. siapalah saya untuk menilai tulisan org lain. saya cuma berkongsi pendapat. itu shj.

~baguslah sekiranya sedara punya tema utk penulisan dlm blog.

~teruskan menulis.