Thursday 14 January 2010

...pabila aku menjadi aku...





pabila aku menjadi aku
baru aku tahu
rayu itu rindu
rindu itu memujuk pilu
pilu itu memimpin sayu
sayu mula menggamit sendu...


dan
pabila sendu berbicara...

aku menjadi aku
tak mampu lagi hanya terkedu
tersipu di situ
sedang dunia semakin maju
segalanya hendak diburu
walau bumi sering menjerit sayu
dunia semakin haru-biru






pabila aku menjadi aku
baru aku tahu
rayu itu rindu
rindu itu memujuk pilu
pilu itu memimpin sayu
sayu mula menggamit sendu...


dan
pabila sendu berbicara...

yang bersekolah umpama tiada ilmu
yang berilmu umpama debu
bilangannya beribu-ribu
tapi umpama tiada perlu





pabila aku menjadi aku
baru aku tahu
rayu itu rindu
rindu itu memujuk pilu
pilu itu memimpin sayu
sayu mula menggamit sendu...

dan
pabila sendu berbicara...

yang terperosok mula merangkak
perlahan-lahan mengatur tapak
walau dicuba menghilangkan jejak
memori semalam suka menyesak







pabila aku menjadi aku
baru aku tahu
rayu itu rindu
rindu itu memujuk pilu
pilu itu memimpin sayu
sayu mula menggamit sendu...

dan
pabila sendu berbicara...

aku menjadi aku...


*
*
*


notakaki: teringat kata2 Aristotle--->
"...we will not get to where we are going if we have forgotten where we have come from..."

4 comments:

Anonymous said...

ehh ehh?

hehe.
assalammualaikum.
baru berkesempatan menjengah.
wahhh cik teratai bisa berpuisi yaaa.i like.hehe

pabila aku menjadi aku.
maka aku pon mula berhantu.
T___T hehe.

semoga sihat ya dibumi sakura.
salam ukhuwah sayang dariku si comel tapi emo.kihkih

Teratai Biru said...

to hurul ummi...

~wa'alaikumussalam...

~hehe... idok le puisi mananye... saja nulih tym boring2. hehe.

~ummi pun suka berpuisi kan. i like jugak la...

~maseh la sudi menjengah. dtg lagi ye lain kali...

kalo u nak ym ngan i, okai je anytime... insyaAllah. hehe. ari tu tenet wat hal maa...

okaii...
terima kasih.

salam ukhwah sayang dariku yg ntahla comel ke, emo ke.. hehe.

i lebiu fillah~

Asyima Binti Dollah said...

kirimkan salam rindu pada putih keping-keping salju,moga secebis akan sampai ke hati yang satu itu:)

Teratai Biru said...

to asyima...

~sang bayu menyahut seruan hati, melayangkan keping-keping salju... dan yg secebis itu dikirim kembali bersama ucapan salam sayang dari pergunungan bumi sakura...