Saturday, 16 October 2010

Yang dungu, kamu. Yang belajar, aku. Terima kasih.



[sumber foto]




Wah...wah...wah...

apekah?

sejenak...

ketika ditanya tentang bagaimana Luqmanul Hakim memperoleh hikmah, Luqmanul Hakim menjawab, " Aku belajar daripada mereka-mereka yang dungu. Apabila sesuatu perkara itu dilakukan oleh mereka-mereka yang dungu, aku tidak akan melakukannya."

[lupa ayat skema. ayat di atas ciptaan aku, tapi isinya tak diubah sama sekali]



Kepada sesiapa yang tidak tahu apa itu erti 'dungu',
kamu adalah sasaran entri aku kali ini.

Iya.

Kalau tak tahu erti kesusahan, masakan tahu menikmati kesenangan.
Kalau tak tahu erti kegagalan, masakan tahu meraikan kejayaan.
Kalau tak tahu erti kesakitan, masakan tahu menghargai kesihatan.
So,
Kalau tak tahu erti kedunguan, masakan tahu mempelajari hikmah.

[ayat aku, sila setuju]


Tak mengapa, aku dah cari siap-siap maksud 'dungu'.
Heh. Baik tu.



(Kamus Dewan Edisi Empat)

Dungu : tongong, bebal, bodoh, tolol, dongok; mendungukan menjadikan dungu, mem­bodohkan, membebalkan; kedunguan perihal dungu, kebodohan, ke­bebalan, ketololan.




(Kamus Pelajar Edisi Kedua)

Dungu : bodoh; bebal. mendungukan menjadikan (menyebabkan) bodoh atau bebal. kedunguan sifat dungu; kebodohan; kebebalan.




(Kamus Pelajar Edisi Kedua)

Kedunguan : sifat dungu; kebodohan; kebebalan.


[tak percaya, sila rujuk]


wink...wink...


Aku dah banyak kali terjumpa mereka-mereka yang dungu melakukan sesuatu kedunguan.
Adakalanya, aku juga terlupa untuk meneladani Luqmanul Hakim yang mempelajari hikmah daripada kedunguan yang bersepah-sepah terpapar di pentas lakonan dunia.

Allahu...Allahu...
Mungkinkah aku layak digelar dungu?

Melihat kedunguan di hadapan mata, tetapi tidak mempelajari sesuatu daripada kedunguan itu, agak membuang masa. Tidak menghiburkan. Malah tak menambahkan iman.


Dalam dunia yang penuh senda gurau ini, banyak sekali kedunguan yang terpampang di hadapan mata. Cuma terpulang kepada kita sama ada mahu mempelajari sesuatu daripada kedunguan yang berlaku, atau hanya menonton lalu turut sama-sama menjadi dungu. Hampeh.


Setiap kejadian adalah asbab.
Asbab untuk kita memperoleh kebaikan mahupun kecelakaan.
Iya kawan-kawan.
Pabila Allah mahu tunjukkan kasih sayangNya kepada kita,
macam-macam kejadian yang Dia izinkan berlaku dalam kehidupan kita.


Roh kita adalah dekat dengan Allah. Sangat dekat.
Tapi itu dahulu.
Sebelum kita dilahirkan ke dunia menjadi manusia yang mengaku sanggup menyandang tugas yang pernah ditawarkan kepada langit dan bumi serta gunung-ganang.
Kesemuanya menolak tawaran itu.


"Sesungguhnya Kami telah menawarkan amanat kepada langit, bumi dan gunung-gunung; tetapi semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khawatir tidak akan melaksanakannya (berat), lalu dipikullah amanat itu oleh manusia. Sungguh, manusia itu sangat zalim dan sangat bodoh."
[Al-Ahzab 33:72]



amik hang~~~
zalim dan bodoh.





[sumber foto]



Aku, kau, dia dan mereka dengan zalim dan bodohnya mengaku sanggup memikul amanah itu.
Yes, dear... tugas sebagai khalifah.
Tahu pun.

Khalifah...
tugasnya menyuruh kepada yang makruf, mencegah daripada kemungkaran.

Heh.
Kalau perkara yang dungu atau tidak dungu pun tak reti nak beza, macam mana mahu setelkan tugas sebagai khalifah?

wowowowowo...
Berbalik kepada asbab sesuatu kejadian.
Allah sentiasa memanggil kita supaya mendekatiNya.
Setiap kejadian yang berlaku dalam hidup kita ini, sama ada kita sedar atau tidak, mempunyai asbab-asbab tersendiri untuk kita makin mendekati Dia.
Cumanya kita jarang mahu menyedari.
Berada di zon selesa barangkali.
Sila setuju.

Saaaangat banyak perkara yang kita boleh belajar daripada kedunguan di hadapan mata.


Contoh ayat-ayat kedunguan yang terang tak perlu disuluh...


ayat 1-
"Aku rasa Allah sayang kat aku. Tak payah studi pun, lulus je exam. Bagusnya aku ini. Selalu solat sunat. Sedekah bagai nak rak. Mesti mudah masuk syurga."



ayat 2-
"Aku still jaga solat 5 waktu. Al-Quran pun aku baca je lagi. Tudung pun ada lagi atas kepala aku ni. Join jugaklah liqa' yang ada sikit-sikit. Kira oraitlah. Cumanya aku kadang-kadang termengumpat je."


ayat 3- [maleh dah nak tulis, fikir sendiri okeh]


Jadi kawan-kawan...

Sesiapa yang terbaca entri aku kali ini, mungkin tulisan aku ini merupakan asbab untuk aku juga kau, dia serta mereka, untuk sama-sama belajar daripada sesuatu kejadian yang telah, sedang dan akan berlaku.

Setiap kejadian.
Dihadam ibrahnya.
Apatah lagi ketika melihat perkara yang dilakukan oleh si dungu.


Iya.

Dekati Dia selagi darah mengalir.
Fikir perlu diringi zikir.
Berhentilah mencebik bibir.
Itu tanda awal menjadi kikir.




[sumber foto]



Iya.

Ambil hikmah daripada si dungu.

Itu tanda diri mencariNya.


Meneladani Luqmanul Hakim.
Memperoleh hikmah daripada si dungu.


Luqmanul Hakim.
Indah sekali nama itu.
Boleh letak nama anak.
[kepada bakal suami, sila pertimbangkan nama itu okeh]


Kepada sesiapa yang tidak mengenali Luqmanul Hakim,
sila bertanya incik google, incik wiki DAN sesiapa yang kamu siqah(percaya) boleh memberi jawapan terbaik.

Tak tahu, carilah jawapan.
Takkan nak tunggu orang suap semuanya?
Heh.
Jangan jadi dungu.

2 comments:

nisa90 said...

salam..

nice
syukran ats perkongsiannya..

...teratai biru... said...

nisa :

-wassalam..alhamdulillah... moga bermanfaat...sesama saling memperingati...