Saturday, 28 May 2011

Melihat manusia, kita berasa hairan.


...andai tanpa cintaMu...


Buat sesuatu, kerana Allah atau manusia, tindakan kita akan berbeza.

Kalau kita melakukan sesuatu kerana Allah, apa-apa yang berlaku, apa-apa yang orang buat, takkan memberi effect pada kita.

Kadang-kadang, kita berasa amat hairan, 'mengapa lah orang lain tak rasa nak buat perkara baik, seperti yang kita rasa?'...

Kadang-kadang, kita rasa nak buat sesuatu kebaikan, tapi orang lain seolah tak menyokong perasaan kita tu.

Lebih sakit, bila perasaan kita itu diejek, diperlekehkan, diperleceh.

Dan kita pun jadi hairan dengan telatah-telatah manusia.

Kita pelik.

Dan sedarlah sebenarnya, TAPISAN ALLAH telah berlaku, sedang berlaku, dan akan terus berlaku.

Tapisan Dia sentiasa berlaku.

Allah akan tapis mana-mana manusia yang Dia mahu, untuk terima kebaikan, terima kefahaman dalam agama.

Pernah dengar tak?

"Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah kebaikan padanya, Allah akan berinya kefahaman dalam agama."

Tapisan Allah sentiasa berlaku.

Dan apabila disebut TAPISAN ALLAH, ianya jauh berbeza dengan tapisan manusia.

Neraca Allah dan neraca manusia, jauh berbeza.

Allah nak pilih orang yang benar-benar layak je untuk faham agama ini.

Jadi, jangan pernah rasa down bila orang lain tak menyokong perasaan kita yang mahukan kebaikan.

Dalam ramai-ramai manusia, pasti wujud juga insan-insan yang akan menyokong perasaan kita.

Mungkin orang itu tak berada dekat dengan kita, jarak memisahkan kita dengan orang itu.

Jadi, keluarlah dari tempat diam mu.

Betulkan niat, lihatlah dunia luar.

Sebab itu Allah suruh kita berjalan, kembara melihat bumi.

Bukan saja-saja jalan, tengok-tengok bunga, tengok-tengok lampu kelip-kelip semata-mata.

Itu sememangnya berjalan, tapi mungkin isinya tiada, hanya kosong.

Kalau ada pun, mungkin hanya serpihan-serpihan yang mudah ditiup oleh angin lalu.

Kadang-kadang, ada sesetengah perkara yang kita tak perlu fikir sangat, sangat, sangat pun.

Just do it!

And leave the rest to Allah.

Kita hanya buat apa yang kita mampu.

Biarkan Allah menguruskan selainnya.

Tahu tak?

Bila kita nak buat sesuatu perkara yang baik, iblis dan konco-konconya akan mula mainkan peranan yang amat hebat.

Depa akan bagi kita rasa ragu-ragu dengan keputusan kita.

Depa akan mengINDAHkan perkara yang tak baik tu.

Depa tak mahir untuk memburukkan perkara baik.

Tapi...

Depa amat hebat dalam mengINDAHkan perkara buruk.

Jadi...

Jangan pernah menolak seruan kebaikan yang datang kepada kita.

Manusia cenderung membina dinding terhadap sesetengah perkara.

Hancurkan dinding itu.

Musnahkan tembok itu.

Hidayah Allah takkan memasuki hati yang tak dibuka jendelanya.

***


Inspired by : Perbualan yahoo messenger dengan seorang teman. [2011/5/28]

May Allah bless.

3 comments:

nahwal_imtiyaz said...

izin share..

kruN.ch said...

T_T post ni sgt membina~ :)) mekasih k.gjaaa luv you.. teruskan menulis :)))

teratai biru said...

nahwal imtiyaz:
silakan. terima kasih.


krun:
i lebiu lebey arrr..~~ ^^