Friday, 10 February 2012

Que Sera Sera


Masa kecil-kecil dulu, bonda saya selalu suruh saya (dan adik-beradik yang lain) untuk selalu membaca.

Disebabkan saya ini adalah spesies yang suka menjawab  amat susah nak terima bulat-bulat sebarang kenyataan apatah lagi menerima arahan secara sami'na wa a'to'na, maka muncullah soalan-soalan susulan daripada saya, sebagai respon kepada 'suruhan' bonda.


"Kenapa nak kena membaca?"

"Nak baca apa?"

"Ohh... kalau baca keratan paper yang menjadi pelapik nasi lemak pun, boleh ye?"

"Kalau tak membaca, apa akan jadi?"

"Waktu yang macam mana sesuai untuk membaca?"

"Takkan kena baca setiap huruf yang ada tercetak pada surat khabar segala ni, iklan pun kena baca?"

"Kalau tak faham sesuatu bahasa asing, macam mana nak baca segala macam bahan bacaan dalam bahasa asing tu? Kiranya memang kita takkan mampu nak baca semua lah kan?"


Nasib baik tak kena lempang. Alhamdulillah, saya dikurniakan seorang bonda yang amat penyabar untuk melayan soalan-soalan saya yang pelik dan menguji kesabaran yang adakalanya kedengaran agak bodoh juga.

Membaca.

"Tak semestinya kalau nak membaca, kita kena pegang buku je." 

Itu adalah antara jawapan bonda kepada lontaran-lontaran soalan yang saya ingat sampai sekarang. Hampir setiap masa, saya melihat bonda saya memegang buku. Iya. Buku. Yes. Books.

Bonda saya membesar di sekolah aliran Inggeris. Jadi, bahan bacaannya banyak yang berbahasa Inggeris. Bonda saya tak lah baca buku-buku yang maha hebat bercerita tentang dunia segala. Bonda saya gemar membaca buku-buku penyiasatan seperti Hardy Boys dan Sherlock Holmes kerana bonda saya pernah bercita-cita mahu menjadi penyiasat. Bonda selalu menonton cerita CSI di astro, cerita-cerita sinetron Indonesia memang susah lah nak pandang. Bonda memang tak bagi kami adik-beradik menonton sinetron Indonesia, kerana katanya  menonton cerita sebegitu akan menghasilkan orang-orang yang gedik lagi mengada-ngada. (Kalau suruh tengok pun, memang saya tak tergerak hati nak tengok cerita sebegitu. Heh~)  *mode : rindu bonda*


Saya banyak belajar erti hidup daripada bonda.


Kalau saya ada persoalan-persoalan yang pelik ataupun gundah gulana dengan perkara-perkara yang tak jelas hujung pangkal, bonda akan kata,

"Takpe... time will tell."


Ringkas, tapi bernas. Saya menghela nafas.


"Ada sesetengah persoalan yang memang tak ada jawapan direct, tapi masa akan menjawabnya tanpa kita sedar."

Saya semakin mengerti kata-kata bonda itu. Usia dua puluh-an saya ini, masih terlalu muda dan mentah untuk mengerti kehidupan. Baru duk terhegeh-hegeh nak kenal dunia.


***


Salah satu sebab mengapa saya berbaito, adalah untuk mingle around dengan manusia-manusia yang saya takkan jumpa di dewan kuliah universiti. Nak kenal sesuatu yang bernama 'kehidupan' . Nak tahu bahawa untuk dapatkan duit untuk meneruskan hidup, adalah amat susah lah ooiiii.

Kadang-kadang, saya merasakan bahawa kehidupan sebagai pelajar adalah suatu suasana yang mengongkong jiwa. Saya rasa macam berada dalam dunia sendiri sahaja. Asyik menghadap buku, bertarung dengan report, bersabar dengan eksperimen, berperang dengan exam... Terseksa rasanya asyik mengulang rutin yang sama bertahun-tahun lamanya.

Alhamdulillah... Tarbiyyah 'menyelamatkan' saya. Tarbiyyah telah membuka mata saya untuk melihat dunia melalui perspektif yang berbeza.

Melalui Tarbiyyah, saya dapat me'reset'kan niat untuk melalui alam univerisiti ini. Rasa lebih terpandu.

Hmmm kalau nak bercerita tentang apa yang saya dapat melalui Tarbiyyah, post ini akan jadi amat panjang. Nantilah kalau ada kesempatan, saya akan kongsikan insyaAllah.

Saya tak berapa gemar akan benda yang ala-ala skema. Ikut je apa yang ada depan mata. Tadah je mendengar segala. Sebab itulah saya ada banyak sangat persoalan. Susah sangat nak sami'na wa ato'na .

Bila saya tanya murobbi, apa yang boleh menyebabkan kita mampu untuk terima bulat-bulat segala apa yang telah dihamparkan di medan Dakwah dan Tarbiyyah (bahasa mudahnya, terima je segala apa yang murobbi cakap tanpa banyak soal),

jawab nya


'keIMANan'  .

Amik hang... sapa suruh tanya... 

Ohhh banyaaaaaak lagi yang saya perlu belajar, belajar, dan belajar.


***


Okaissss... jom layan lagu kegemaran bonda saya ini :










When I was just a little girl
I asked my mother, what will I be
Will I be pretty, will I be rich
Here's what she said to me.

Que Sera, Sera,
Whatever will be, will be
The future's not ours, to see
Que Sera, Sera
What will be, will be.

When I was young, I fell in love
I asked my sweetheart what lies ahead
Will we have rainbows, day after day
Here's what my sweetheart said.

Que Sera, Sera,
Whatever will be, will be
The future's not ours, to see
Que Sera, Sera
What will be, will be.

Now I have children of my own
They ask their mother, what will I be
Will I be handsome, will I be rich
I tell them tenderly.

Que Sera, Sera,
Whatever will be, will be
The future's not ours, to see
Que Sera, Sera
What will be, will be.






Sebab itu lah kot, 
Allah hantar kepada saya adek-adek bulatan chenta 
yang gemar menyoal kembali apa yang saya beritahu, 
sesekali  'mendiskusikan' apa yang saya suarakan. 
Bapak borek, anak rintik ? Eheh~  (--;)


ini benar-benar mencabar.
i  love u olls lah~~~
#iniserius
^^


2 comments:

Nur Syairah said...

hisashiburi no onggaku...
rase cam nk menari2 je dgn kamo~~~aha

teratai biru said...

ayuh~