Tuesday, 10 April 2012

Iya saya marah


Hari tu kan... saya pulang ke malaya...

pastukan, saya ada lah jugak tengok2 tv... ofkos lah tv malaya tu ada cerita ceriti yang merapu-rapu, merepek lagi menggelikan, menyesakkan dada, menyampahkan rasa, tak membina malah meruntuhkan, tak membantu malah membantutkan pemikiran warga rakyat jelata yang menginginkan kemakmuran jiwa, keluarga, harta juga negara ...
lepas tu kan... dalam keadaan jiwa yang terasa serabut, tetiba tertengok pula rancangan ala2 islamik yang bertajuk ala2 islamik, dengan suasana yang ala2 islamik... tym tu kan.. rasa macam hampir terpujuk juga lah hati yg awal2 tadi memanas.... dalam hati, rasa syukur dan gembira sbb wujud juga rancangan yg ada unsur2 islam, yang sy cuba yakin yg ianya bertujuan amat mulia seperti mahu mengajak penonton mengnal islam dgn lebih dekat atau paling tidak mengisi masa para surirumah juga mungkin pelajar2 yang tak pergi sekolah yg duk ngadap tv tu dgn sesuatu yg berfaedah lagi baguih duk ada...

eerrr tolak ke tepi seketika tentang rancangan wawancara ala2 forum yg dibuka majlis nya dgn pameran 'busana muslimah' yg jelas menampakkan susuk tubuh, si model megahnya melenggang lengguk di atas pentas, para cameraMAN aktif mengambil foto2... sbg pemangkin kpd sesi menghangatkan darah saya,
background muzik ialah qasidah yg maha sedap masyaAllah... (rasa terhina)




Inilah background muzik yg mengiringi aksi model muslimah yg bertudung litup (baca : bertudung, dan menutup aurat itu adlah dua perkara yg berbeza)... piuuwiiitttt... T_____T




nak dijadikan cerita,  adalah satu rancangan tv yg ala2 islamik tu... yg sy percaya mereka aim budak2 atau kanak2 atau mungkin pelajar sekolah rendah sebagai target penonton.... rancangan ini memaparkan ada ustaz2 yang bercerita tentang al-quran kpd beberapa org kanak2 (saya kira kesemua mereka adlh pelajar sekolah rendah).. amat bagus sebenarnya sebab boleh ajak dan ajar generasi baru yg baru nak kenal dunia ini akan sesuatu yg bagus yg ada unsur islamik.. ada ayat2 al-quran yg digunapakai, baguslah tu....
tapi tapi tapi.... satu hari tu kan... rancangan tersebut bawak keluar topik tentang surah An-Nisa ayat 3, iya lah... aah... tentang poligami... memula kan... saya pikir yg mybe topik poligami tu hanya disentuh sekilas lalu je, atau mungkin just diceritakan secara tiba2 je... sebab ustaz dlm rncangan tu sedang bercerita kpd budak skola rendah... takkanlah nak cerita pulok pasal poligami dlm tu (fikir saya pd mulanya).. kemudian.... apbila si ustaz cerita lebih details tentang ciri2 adil yg perlu ada oleh si suami utk membolehkannya berpoligami... ciri2 adil tersebut telah dihurai secara panjang lebar, sehingga keluar perkataan seperti 'mandul', 'tak puas', 'tak takut harimau, tapi takut hari-hari mau' , dan lain2 perkataan dan ayat yg saya tak sanggup nk dengar apatah lagi tulis.... saya membuntangkan mata... muka merah tak semena-mena... bukan... bukan kerana saya malu... tapi kerana saya sedang menahan marah... iya saya amat marah.... lebih marah apabila adik2 yang ada dlm rncgn tersebut ternganga seperti tak memahami intipati penceritaan si ustaz, sedang si ustaz ada yang tergelak kecil... mungkin berasa lucu dgn apa yg sedang diperkatakannya... iya sy tak menafikan ada je antara adik2 tu yg ketawa sesekali contohnya apbl si ustaz mengeluarkan perkataan 'mandul' ... normal lah manusia akan ketawa apbl berasa lucu...

kembali kpd topik ttg kemarahan saya.... saya marah bukan kerana topik poligami yg dibangkitkan.. saya juga tak marah langsung apbila berkali-kali dinyatakan keharusan utk si suami berpoligami apbl mampu... malah apbl si ustaz membangkitkan hadis yg menceritakan bahawa barangsiapa yg menolak sunah Nabi, maka Nabi takkan mengaku dia sbg umat, saya langsung tak marah... sy terima je... ok je what..  betul lah apa yg si ustaz tu kata... sebenarnya, sy amat marah apbl topik itu dibangkitkan di klngn budak2 sekolah rendah (sy amat yakin yg mereka adlh plaja sek ren)... kalau nak bangkitkan topik poligami tu pd pelajar universiti ke, kolej ke... sy x kisah pun.. sila lah... koman2 ceritalah tentang itu pd student skola menengah atas (f3-f5).. tu kalau nak cerita sangat lah... tapi bila topik poligami in dibangkitkan kpd adik2 skola rendah, lalu adik2 itu ternganga tak paham 'istilah2 tinggi' yg ada, juga menghasilkan ketawa kpd benda yg saya tak rasa lucu langsung, maka saya amat marah.... tym tu.... saya ada bbrpa persoalan yg sy rasa mcm mahu tnya direct kpd jiwa2 blakang tabir rncngn tersebut antaranya iaitu :

1) dah takde topik lain ke yg nak diceritakan pd bebudak tu?
2) dah takde orang lain sangat ke utk dijadikan pendengar topik tu?
3) dah takde rancangan mahupun saluran lain ke utk bercerita tentang itu?
4) apa tujuan rancangan itu diterbitkan?
5) nak tak saya bagi cdgn2 topik yg mungkin boleh dipertimbangkan di waktu akan dtg (sekiranya budak2 skola rendah telah ditarget sbg penonton)?
contoh2 topik cdgn sy adlh spt berikut  :

- kepimpinan melalui teladan dalam islam
- jangan buat khianat pada orang lain, pasti anda bahagia
- kasih sayang sesama rakan sebaya
- hormat ibubapa selagi ada
- dalami seerah, banyak ibrah
- menabunglah demi kewangan yang mantap
- maneskan muka, chantekkan bahasa, anda pasti teruja

saya rasa panas... rasa lemas... rasa mengah....
Allah....  T_______T
dalam hati, saya bersimpati kpd adik2 tu.. kasihannya mereka... kecik2 dh disogokkan dgn perkara sebegitu...

sebelum ada yg tersalah ertikan maksud segala ayat2 sy di atas, mai sini nak habaq...

1) dalam keadaan umat yg makin tenat, saya tak nampak langsung topik poligami yg dibangkitkan terhadap budak2 skola rendah akan bisa membantu merawat umat
2) dalam suasana umat yg kian parah, saya cuma rasa yg rancangan tersebut pada hari tesebut adlah suatu pembaziran masa, wang, tenaga, usaha, minda, generasi, dan jiwa juga harapan....
3) dalam fenomena rakyat jelata yang menjulang budaya juga kerenah barat, saya yakin bahawa rakyat jelata tersebut tetap dahagakan bahkan ketagihkan suatu rancangan yg bisa 'membina jiwa' jua 'membasahkan HATI'
4) hanya celupan Allah sahaja yg bisa menyelamatkan umat masa kini

"Sibgah Allah. Siapa yang lebih baik sibgah-nya daripada Allah? Dan kepada-Nya kami menyembah." [Al-Baqarah 2:138]

5) islam perlu diambil sepenuhnya. bukan ambil yang mana suka.

"Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah ke dalam islam secara keseluruhan, dan janganlah kamu ikuti langkah-langkah setan. Sungguh, ia musuh  yang nyata bagimu." [Al-Baqarah 2;208]

‘…Kami beriman kepada sebagian dan kami mengingkari sebagian (yang lain),” serta bermaksud mengambil jalan tengah (iman atau kafir),merekalah orang-orang kafir sebenarnya.Dan Kami sediakan untuk orang-orang kafir itu azab yang menghinakan.’[An-Nisa 4: 150~151]



noted : 
1) iya saya marah, atau lebih tepat, saya kecewa .
2) abaikan penggunaan gaya bahasa yang ntahapa2 sepanjang post ini, apatah lagi shortform2 yg digunapakai. sengaja tak tulis penuh2 bagi menggambarkan yg saya memang marah dan kecewa. (saya hanya tulis shortform tym awal2 menulis di blog shj, kerana pd sy, tulisan yg 'ada isi' tapi x ditulis secara penuh, meggambarkan si penulis yang tak serius, mungkin caca marba...) 
3) memang susunan ayat dan segala kosakata yg ada adlh dlm kategori serabut, perenggan2 pun tak kena gaya. jelas membayangkan jiwa sy yg serabut dgn realiti ini. 
4) segala apa yg tertulis adlh 100% pandangan peribadi saya yang masih merangkak dalam gelita dunia menuju cahaya Dia. anda bebas menolak.
5)  saya tak attack jiwa2 belakang tabir rancangan tu pun, mereka ada ijazah segala, saya sekadar pelajar engineering yg biasa2. pandangan picisan. 
6) saya tak menolak poligami, tapi saya tak kata yang saya mahu bakal suami saya berpoligami. (tak perlu direct translation pada ayat ini sbb ia perlukan penghuraian panjang lagi berilmiah)




Lamanya saya tak menulis di sini. 
Ada lagi ke orang yang mampir ke sini?
Wujud ke manusia yang baca tulisan saya lagi?

Iya tulisan kali ini mungkin dipengaruhi emosi.
Moga Allah ampunkan diri ini.


Tahniah kerana habis membaca!!!
*clap clap clap . bertepuk tangan*

2 comments:

abu uwais said...

dan bercakap itu ustaz

memang parah adik adik

teratai biru said...

abu :

dan kerana itu saya lebih kecewa...

jadilah ustaz yang mendidik dan membina,
bukan sekadar mengajar mengikut teks.