Thursday, 30 September 2010

Saya Mahu Kebaikan

situasi 1 : menolong orang lain

Fatimah mengangkat kain jemuran di ampaian. Guruh di langit yang berdentam dentum memuatkan Fatimah mempercepatkan langkahnya kembali masuk ke dalam rumah bersama-sama segunung kain jemuran tadi di tangannya.


"waaahhh... BAIKnya roommate aku ini. Tolong aku angkat kain pula. Terima kasih ye Fatimah, " kata Latifah yang sedang menonton televisyen di ruang tamu.


Fatimah tersenyum lalu berkata " Tak ada apa-apa pun. Tak BAIK mananya... Angkat kain je pun."





situasi 2 : mampu menjadi imam, pandai memberi tazkirah (banyak ilmu agama)


"BAIKnya si Amin tu. Senang je kalau kita nak minta tolong. Dia tu tak pernah berkira pun dengan sesiapa. Bertuahlah sesiapa yang dapat bersuamikan si Amin tu. Dahlah boleh jadi imam, pandai pulak tu bagi tazkirah," kata Mak Cik Senah sambil melihat kepada anaknya, Latifah yang sedang mengunyah kuaci di hadapannya.





situasi 3 :  solat, menutup aurat


"Alaaah... aku tak berani lah nak tegur si Aminah tu. Biar je lah dia nak bawa cerita apa pun... Aku ni bukannya BAIK mana pun untuk tegur-tegur orang. Selagi dia tak kacau kita, biarlah dia nak buat apa pun. Lagipun, dia tu masih solat je aku tengok. Kira orait lah tu. Tudung pun pakai je lagi. Dia tu BAIK je. Cumanya dia asyik duk cerita hal orang. Tapi apa yang dia cerita tu mende yang betul kan... " kata Latifah pada suatu petang.





situasi 4 : menjaga pergaulan, baju besar-besar, tudung labuh-labuh


"Kalau boleh, aku mahu dapat isteri yang BAIK. Dia tu mestilah seorang yang menjaga pergaulannya dengan lelaki ajnabi, yang suka pakai jubah-jubah... Kalaulah aku dapat yang pakai tudung labuh-labuh, memang superb lah, " beritahu Ahmad kepada Latif tentang ciri-ciri wanita idamannya.





***


wallaweeeeyyyhhhh.....


itu semua antara ayat-ayat klise tentang keBAIKan. Apa sebenarnya maksud keBAIKan? 


Semua orang sukakan keBAIKan. 


Semua orang mahukan keBAIKan.


Tapi...


Berapa ramai yang mahu melakukan dan menyebarkan keBAIKan?



saya tak suka merumitkan, jadi saya cuba nyatakan dalam bahasa yang mudah insyaAllah...





keBAIKan adalah sesuatu yang menyenangkan hati dan diredhai Allah, Sila setuju. Sebarang perlakuan yang tidak mendatangkan keredhaan dari Allah tidak layak dipanggil keBAIKan.





Ya.


Tolong orang.


Berkata benar.


Menepati janji.


Berkata yang manis.


Menjaga hati kawan.



***



Semua itu adalah contoh keBAIKan.


Tapi, sejauh mana tafsiran keBAIKan itu dalam melakukan tugas sebenar kita sebagai hamba dan khalifah Dia di muka bumi ini?



Iya.


Hamba.


Khalifah.


Sentiasa taat pada perintah dan meninggalkan apa yang dilarangNya. 
Itu tugas si hamba.




Mengajak orang lain kepada Penciptanya. Kembali kepada fitrah. Mengajak kepada islam. 


Itu tugas si khalifah.



Yes.


I really mean it.





Mengajak manusia kepada keBAIKan yang sebenar iaitu islam sepenuh masa
Mempamerkan islam dalam setiap perlakuan dan pertuturan.
Bunyinya mudah, melaksanakannya payah. 
Yes. 
Kerana itulah Dia janjikan syurga buat mereka-mereka yang bergolok bergadai dalam mengajak manusia ke arah islam. 




[sumber foto]
Kita mahukan keBAIKan.
Dan keBAIKan yang terBAIK adalah syurga.


[sumber foto]
Untuk mengajak manusia ke arah keBAIKan, caranya hanya satu.
Dakwah.
Berdakwah atau bahasa mudahnya, menyeru.
Menyeru orang kepada islam bukanlah dengan hanya berdiri di hadapan lalu memberi ceramah tentang islam segala. 
Itu hanya salah satu cara.
Banyak lagi cara yang lain. 
Plis, jangan sempitkan pemikiran.








Bersembang dengan kawan-kawan juga suatu dakwah.
Menghormati guru juga suatu dakwah. 
Meraikan hari jadi kawan-kawan juga suatu dakwah.
Menggembirakan hati ibu bapa juga suatu dakwah.
Memaafkan kesalahan orang lain juga suatu dakwah.
Berpakaian yang kemas dan bersih juga suatu dakwah.


Senang cerita, segala perkara yang BAIK-BAIK yang diniatkan kerana Allah adalah dakwah.


Mengapa?
Sebab kita sentiasa diperhatikan oleh mereka-mereka di luar sana yang sedang mencari-cari cahaya. 
Yang mahukan kepada keBAIKan.


Siapa lagi yang bertanggungjawab mempamerkan keBAIKan islam kalau bukan kita-kita yang mengucap syahadah paling kurang 9 kali dalam sehari?
Tambahan pula jika kita mengaku sudah mengenal jalan tarbiyah.


[sumber foto]
Siapa tahu, hanya dengan melihat tingkah laku (bahasa mudahnya, akhlak) kita yang BAIK, ada insan yang tertarik dengan ajaran islam ini.


Iyalah, hidayah itu milik Allah.
Mana tahu, tingkah laku yang kita tonjolkan akan menjadi asbab kepada perubahan (bahasa mudahnya, turning point) seseorang. 


Kamon lah korang...


Kita buat sama-sama dakwah ini. Tugasan yang tergalas atas bahu setiap yang bersyahadah.
Hukumnya wajib.
Iya.
Mengajak orang lain kepada islam adalah wajib.
Tak buat, dosa.
[rujuk]


[sumber foto]
***


Kita mahukan keBAIKan.
Lalu...
Kita mencari keBAIKan.
Dan...
Dia bagi kita keBAIKan dengan kefahaman tentang islam.
Tapi...
masih ramai mereka-mereka di luar sana yang masih mencari-cari keBAIKan.
Lagi pulak...
kita tak mahu dipertanggungjawabkan di akhirat kelak dengan menyembunyikan kebenaran yang kita akui.


wowowowowowo....


Alangkah ruginya jika itu berlaku. Bayangkan jika langkah kita untuk menginjak ke syurga terhalang oleh kawan kita yang claim kat Allah. 
Katanya, kita tak tegur pun kesalahan dia yang suka lewat-lewatkan solat.
Katanya, kita tak beritahu pun tentang keindahan Al-Quran. 
Katanya kita punya perangai pun tak mencerminkan muslim. Erkk...
Rugi, okeh.
***


senang cerita.
KeBAIKan yang kita dapat, kita WAJIB sampaikan kepada orang lain.
Mari pastikan hari-hari yang kita lalui tak berlalu tanpa kita mengajak orang lain kepada keBAIKan.
Buat BAIK aje lah... 
Bukankah akhlak Rasulullah dengan si wanita buta telah menjadi asbab kepada pengislaman wanita itu? [rujuk]


Tepuk dada, tanya iman.


Okeh, saya sakit kepala. Mahu cari pain killer. Doakan keBAIKan untuk saya. Terima kasih baca.


4 comments:

nama.aku.lynn said...

semua org ingin mnjadi baek kan..=)

Mario said...

perghhh...panjang nye...baik cikgu...hehe saya faham...semua nak jadi baik...

cik n0_miey said...

pnjg gler awk b'bicara..huhu

...teratai biru... said...

namaakulynn :

-yes dear. =)


Mario :

-tak cukup panjang lagi tu. paham ye, bagus.


cik nomiey :

-pendeknya awak komenggg... hehe