Friday 11 March 2011

Aku berjalan, aku belajar. (3)


...lorong-lorong itu akan selalu sepi, pabila tiada kehadiran hati...[sumberfoto]



Di dalam peperiksaan di Darul Ulum, Imam Hasan Al-Banna pernah diminta menulis sebuah karangan bertajuk, ‘Apa yang akan anda buat selepas menamatkan pengajian dan apakah cara yang anda gunakan?’

Imam Hasan Al-Banna menulis seperti berikut:

‘Saya ingin menjadi seorang guru dan pendakwah. Saya akan mendidik para pemuda pada waktu siang, malam dan waktu cuti. Saya akan mengajak keluarga mereka mengamalkan cara hidup Islam dan menunjukkan kepada mereka jalan untuk mendapatkan kegembiraan dan kebahagiaan hidup yang sebenar. Saya akan menggunakan cara-cara yang paling baik yang termampu oleh saya untuk mencapai tujuan ini melalui syarahan, penulisan dan pengembaraan di jalan raya dan lorong-lorong.’


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ibrah dari lorong-lorong sepi,
hanya untuk yang memerhati.

lorong panjang Shinsaibashi,
[Osaka, Jepun. Siang. 17/2/2011]

No comments: