Saturday 12 March 2011

Quake in Japan : sekali mengaum, baru tenganga.


Alam tak pernah membantah, ataukah kita yang malas bermuhasabah? [sumberfoto]


***

Aku telah hidup di bawah bayangan al-Quran, dan di sana aku dapat merasa adanya keseimbangan yang indah di antara harakat manusia seperti yang dikehendaki Allah dengan harakat alam buana yang diciptakan Allah. Kemudian aku melihat keadaan simpang-siur yang dialami oleh umat manusia yang telah menyimpang dan undang-undang alam buana, juga melihat percanggahan di antara pengajaran-pengajaran yang merosak dan jahat yang diajarkan kepada mereka dengan fitrah semulajadi mereka, lalu aku berkata di dalam hatiku: Manakah syaitan yang jahat yang telah memimpin umat manusia ke Neraka ini?

Alangkah ruginya manusia!


[Sayyid Qutb, Mukaddimah Fi Zilal al-Quran]




***



Ayat ini telah menyentak hati saya ketika kali pertama saya membacanya, suatu ketika dahulu.

Ayat ini juga yang memanggil saya untuk menghadam ibrah terselindung di sebalik kejadian gempa bumi yang mencetuskan kebimbangan di hati bonda juga ayahanda di tanah air.

Ayat ini jugalah yang memanggil saya untuk terus menelan tarbiyah daripada suasana huru-hara di bumi yang majoriti warganya sentiasa berkejaran memburu dunia, 'penafsiran' direct terhadap konsep sunnatullah, tanpa penelitian hebat pada prinsip syariatullah.


Allahu akbar!


Objek yang sama, dilihat daripada sudut pandangan yang berbeza. Ianya sentiasa subjektif. Ilmu al-Quran merangkumi segalanya. Sudut pandangan sebagai muslim. Mesti melihat dengan mata hati.


***


11 Mac 2011.
A part of a history.
Sejarah terburuk gempa bumi di Jepun.

Plat tektonik Pasifik yang menggelongsor secara tesentak-sentak,
sekaligus menyebabkan berlakunya gempa bumi di bumi samurai ini.

Plat tektonik telah beralih,
sekaligus merubah kedudukan daratan dan juga dasar lautan secara perlahan-lahan kepada kedudukan yang baru. Tsunami mula beraksi.

Kerosakan harta benda, kehilangan rumah kediaman, kebakaran kilang, penundaan penerbangan di airport, penutupan tren-tren, jalan-jalan raya yang ditutup, dan banyak lagi tak tersenarai. Rakyat Jepun di kawasan yang terlibat seumpama pelarian dalam kesejukan. Foto-foto berkenaan, boleh lihat sini.

Sehingga saat saya menulis entri ini, kadar kematian(不明 , bukan accurate number) adalah 1300 orang. Mata seolah tak mahu lepas daripada memandang kaca televisyen.

Line-line telefon kian tenat. Sekejap ada, sekejap putus.
Ruang maya menjadi medium pilihan untuk berhubung.
Yang tiada tv di rumah, ustream menjadi salah satu pilihan lagi. Di update sentiasa.

Status tahap kestabilan mengikut kawasan dilaporkan juga di sini.

Disebabkan tren-tren dihentikan perkhidmatan buat sementara waktu, ramai yang terkandas, sehingga terpaksa berjalan kaki 3, 4 jam lamanya, untuk pulang ke rumah masing-masing termasuk beberapa orang pelajar Malaysia.

Alhamdulillah, kawasan tempat tinggal saya masih di tahap stabil. Itupun, sekejap-sekejap (11/3/2011), masih terasa gegarannya, dalam tempoh gegaran yang lama. Gegaran yang terasa di awal pagi tadi (12/3/2011), sedikit sebanyak merisaukan saya yang keseorangan di rumah ini. Terima kasih kepada semua yang bertanya. (=


***


Bumi selalu bersuara.
Manja-manja, orang tak dengar.
Mengaum, baru ternganga.

[muhasabah mode]


Doakan segalanya baik-baik sahaja.

2 comments:

mamawana said...

Semoga selamat semua.

Teratai Biru said...

amiiin...