Wednesday, 30 November 2011

Our Home Is So Bright Now!






Rumah kami sudah terang.
Bergemerlapan lagi.
Lip lap lip lap.

:D

Terbeliak mata saya menonton video sepanjang 2 minit 15 saat ini.
Penduduk Satio Maligaya, di ceruk bumi Filipina,
yang bergelap dalam rumah sendiri sekian lama,
kini sudah mampu tersenyum juga tersengih riang gumbira
dengan kehadiran botol berisi air pili bertapis (filtered?) yang dicampur cecair peluntur (bleach?) yang ditampal di atas atap rumah.
Saya tak tahu bagaimana filtered water yang bercampur bleach itu berfungsi,
tapi yang pasti,
ianya telah membenarkan cahaya matahari menembusinya, lalu menghantar sedikit sinaran mentari ke dalam rumah penduduk di situ.
Saya rasa macam mahu buat lampu sebegitu di atap rumah sewa sendiri ini.
Alang-alang praktik ilmu kejuruteraan di dipelajari.
Mesti boleh jimat bil elektrik.
(Habislah saya kalau cik hosmet baca ini. hehe..) 

Subhanallah!
Hebatnya pakcik 'Solar Demi' itu.
Hebat lagi Sang Pencipta saya dan kamu.
(noted : Sila tonton video hebat di atas untuk pemahaman lanjut, siapakah 'Solar Demi')

Tiba-tiba saya terbayangkan
bahawa sekiranya di setiap kampung yang bergelap,
hadir lah seorang 'Solar Demi' yang kreatif  'membawa' cahaya,
pastinya tiada lagi kampung yang bergelap kan?

Kemudian,
orang yang belajar cara-cara membuat 'lampu'
daripada Si 'Solar Demi' itu pula pergi menerjah ke perkampungan gelap lain,
untuk 'membawa' cahaya yang sama,
pasti akan lebih banyak sinaran cahaya yang menerangi di seluruh pelusuk buana kan?

Lepas itu,
penduduk kampung gelap yang belajar cara-cara membuat 'lampu' daripada si pembawa 'lampu' yang belajar daripada si 'Solar Demi' tadi,
pergi menjenguk ke serata dunia, pergi menerangi kampung-kampung gelap lain,
pastinya tiada lagi kegelapan di dunia fana ini kan?

Setelah itu,
insan-insan yang sudah tahu membuat lampu daripada pembuat-pembuat lampu sebelum ini,
menambah lagi jumlah lampu yang sedia ada pada tempat yang sudah ada lampu,
pastinya kampung yang terang itu akan lebih terang bersinar lip lap lip lap kan?

***

Kalau dapat menghantar CAHAYA kepada orang lain,
seronok kan?
Lip lap lip lap.
:D


Rasulullah s.a.w bersabda:”Sesungguhnya dari kalangan hamba-hamba Allah ada segolongan manusia yang mereka itu bukan dari kalangan nabi2 dan bukan syuhada’. Akan tetapi, golongan tersebut sangat dicemburui oleh para nabi dan para syuhada kerana kedudukan mereka di sisi Allah.

Kemudian sahabat bertanya: Apakah ciri-ciri mereka?

Rasulullah bersabda: “Mereka itu segolongan manusia yang berkasih sayang dengan roh Allah ditambah mereka itu tiada hubungan kekeluargaan dan juga bukan kerana hubungan perniagaan sesama mereka. Dan demi Allah sesunguhnya muka-muka mereka itu ada cahaya dan mereka itu di atas cahaya. Mereka tidak takut ketika manusia2 yang lain takut dan mereka tidak sedih ketika manusia lain sedih.

(hadis riwayat Bukhari dan Muslim)



***

Cermin yang berdebu,
takkan dapat memantulkan dengan baik sebarang cahaya yang tersuluh padanya.
Walau seterang mana pun cahaya itu.
Sedangkan cermin yang berkilau lagi berkilat,
akan memantulkan cahaya yang hadir padanya dengan amat baik lagi cantik.


Ingat lagi fizik waktu sekolah menengah dulu?
sudut tuju = sudut pantulan   [kredit]


Hati kita ibarat cermin.
Lalu kebenaran itu ibarat cahaya.

Hati yang berdebu lagi kotor,
takkan dapat menghantar kebenaran yang sampai kepadanya itu kepada orang lain pula.
Mungkin ada lah sikit-sikit kebenaran yang terhantar, tapi tak sepenuhnya laa...
Sedang hati yang bersih tak berdebu,
pastinya dapat memantulkan kembali kebenaran yang hadir, kepada orang lain pula,
tak ubah seperti cahaya yan mula-mula hadir kepadanya.

Andai hati kita berkilat lip lap lip lap,
Seronok kan?


Antara cara untuk mengenal hati sendiri :

1) Solat kita apa ceghita?
2) Lihatlah sejauh mana antara kita dengan Al-Quran.
3) Nilailah refleks badan kita apabila terdengar laungan azan. Terus bangun atau still rilek2...
4) Pandanglah kembali teman-teman yang ada di sisi. Teringat Allah atau tidak ketika memandang wajah mereka?
5) Renunglah seketika reaksi kita ketika bermasalah, mahupun diduga. Setenang mana kita? Seteguh mana pengharapan pada Dia? Sebaik mana sangkaan kita pada Dia?



Andai kita sendiri bergelap gulita,
macam mana lah dapat kita memantulkan cahaya kepada orang lain?


Mari membersihkan hati.

Huuuuuuuuuuuuuuuuu....

T____________T


Noted : Post ini lebih kepada memuhasabah diri sendiri.

Noted lagi : Hari saya bakal meriah pada esok hari, dengan kehadiran rehearsal presentation dan midterm exam. Doakan saya ya... =)









7 comments:

you know who xD said...

ii ne~~~
kak jija, pasal cahaya2 ni, bole buat video ni =)

teratai biru said...

you know:

souneee... dari dulu lagi akak tunggu video dari u all... uhuk~
jom2, kita wat video baek punyaaa... (=

abu uwais said...

waaah .

xperasan pun pengajaran cani
anda memang manusia ruhi

nak share nak share

teratai biru said...

abu :

manusia ruhi itu apekah?
silakan share. moga bermanfaat.

mamawana said...

Assalamualaikum

Lip lap lip lap kan hati mu.. hatiku

http://nurqasehbiz.blogspot.com/2011/12/menate-ke-menatangmender-mung.html

Inspector Saahab said...

hadis ini kitab mana ek ? selalu dengar gak.

Teratai Biru said...
This comment has been removed by the author.