Friday 11 November 2011

Status Mukabuku


Khamis. 10 Oktober 2011. Sehari sebelum tarikh chantek 11.11.11.

Usai solat asar, saya menerjah masuk ke laman mukabuku, cuba menjenguk perkhabaran situasi sekeliling.
Terbaca satu status seorang teman yang berbunyi begini :


Saya dah serabut fikir masalah org sekeliling, masalah negara, masalah umat...Terlalu byk masalah sampai saya xmampu nak atasi semuanya....I need your help...me? yes, you...you whom reading my status update...nak tolong apa? Tolong 'share'kan status yg boleh memandu kawan2 Facebook kita kepada Allah di samping doakan diorang dapat hidayah...semoga anda bukan setakat tolong saya tapi tolong kawan2 anda serta dapat ganjaran dari Allah malah dapat melabur saham akhirat....siapa xnak untung atas angin(rujuk link kat page saya)...bila kawan2 kita amalkan, kita akan dapat 'komisen', bila kawan2 kita punya kawan amalkan, kita dapat lagi 'komisen'...dah macam ahli Tupperwear,Cosway (sekadar memetik nama) dah...TAPI3 ni lagi best sebab 'komisen' still masuk walaupun kita mati...keypoint:AMAL & SAMPAIKAN


ini pula video yang di'link'kan :







Walaupun saya telah mem'bold'kan dan me'red'kan beberapa patah perkatan daripada status asal, sebenarnya, perhatian saya lebih tertumpu kepada tiga patah kata pertama daripada status asal tersebut :

"Saya dah serabut..."

Iya. Membaca tiga patah kata pertama itulah yang telah menggerakkan saya untuk membaca status beliau sehingga ke noktah terakhir. Tapi saya tak tekan butang 'like' mahupun meninggalkan komen pada status tersebut. Saya ambil keputusan untuk memerhati, seramai mana yang 'like' status tersebut. Hehe. Takde keje sangat lah saya ni, nak buat perkara sebegitu.

Usai solat maghrib, saya tercatuk di hadapan skrin komputer, menghadap dinding laman mukabuku saya. Pantas, saya menghasilkan dua status 'segera' yang berbaur islamik, tapi bernada santai. Berikut adalah status tersebut:

[status satu]

Sabar.Sabar dengan diri sendiri.Sabar denga kerenah manusia. Sabar dengan kepayahan dugaan.Sabar dalam melakukan kebaikan.Sabar dalam menyeru kepada kebahagiaan.
Sabar adalah kunci bagi segala pintu yang tertutup. ^^

[status dua]

Mahu apa?Minta saja sama Allah...Dia kan Maha Mendengar, lagi Maha Kurnia?Tak payah sebut pun, DIA sudah tau.Baeknyaaaaaaaaaaaaaaa Allah.Tapi Dia lebih suka pada doa2 yang dilafaz, lebih 'romantik' (baca : bersungguh) ...


Tak cukup dengan itu, satu kicauan dilontar ke laman pengicau :

Niatkan segalanya kerana Allah. Pasti segalanya terasa mudah. Walau di mata manusia, kelihatan amat payah.


Tujuannya adalah sebagai bahan eksperimen. Iya. Bahan eksperimen.
Berikut adalah details tentang eksperimen segera itu :
 (Walaupun saya ada report eksperimen yakni assignment yang masih belum terlunas, report tentang eksperimen 'segera' ini lebih menarik minat saya, buat ketika ini. Minta maaf sensei.... T___T saya 'terpaksa' dahulukan report 'segera' yang ini, sebab tak perlu guna kalkulator... heee~ )







-----------------------------[Laporan eksperimen 'segera' bermula]---------------------------

Tujuan :
Melihat sejauh mana kebenaran hipotesis.

Hipotesis :
Ahli mukabuku dan pengicau lebih cenderung untuk mendapatkan 'kekuatan' , 'sokongan' , 'peringatan' , juga ilmu-ilmu berkaitan islam (potongan ayat al-quran, hadis, kata-kata ulama), menerusi STATUS di mukabuku, juga kicauan di pengicau.


Alatan Eksperimen :
Laman mukabuku, laman pengicau.


Langkah-langkah eksperimen :

1) Membuat status di mukabuku, berkicau di pengicau. (Rujuk status dan kicauan di atas)
2) Memerhati samaada status tersebut di'like' atau tidak. Juga memerhati keadaan kicauan yang telah dibuat. (noted : pemerhatian ini telah pun dibuat sejak kali pertama saya mendaftar sebagai ahli mukabuku, dan ahli pengicau, cuma baru sekarang gedik nak buat report segala. ^^)


Keputusan Eksperimen :

Status di mukabuku telah di'like' , dan kicauan di pengicau telah di'retweeted' . (Bahasa mudahnya : mendapat sambutan atau perhatian). Hipotesis diterima.

Kousatsu (Bahasa Melayu nya, apa ya? huuuuuuuu... Bahasa Ingggeris ialah 'study', 'inquiry' ) :

[noted : Kousatsu berikut langsung tiada kaitan dengan mereka-mereka yang telah 'like' status mukabuku saya, mahupun yang me'RT' kicauan saya, selama ini mahupun akan datang. Ini sekadar pendapat peribadi saya, berdasarkan pemerhatian saya, yang lemah lagi hina.]




1) Laman sosial seperti mukabuku dan pengicau mampu menjadi medan mengaut keuntungan sebagai dana di akhirat kelak. (baca : Medan kumpul saham.) (noted : Sila tonton video di atas, bagi pemahaman yang lebih chantek dan baek.)

"Barang siapa berbuat kebaikan mendapat balasan sepuluh kali lipat amalnya. Dan barang siapa berbuat kejahatan dibalas seimbang dengan kejahatannya. Mereka sedikit pun tidak dirugikan (dizalimi)." [Al-An'am 6:160]



2)  Laman sosial seperti mukabuku dan pengicau berkebarangkalian untuk menjadi saksi bagi usaha kita menyeru manusia menuju Allah. Orang lain itu terbuka hati atau tidak, itu bukan kerja kita. Serah saja pada Allah. Bukankah kita hanya pemberi peringatan?

"Maka berilah peringatan, karena sesungguhnya engkau (Muhammad) hanyalah pemberi peringatan," [Al-Ghasyiyah 88: 21]

"Maka (yang sebenarnya) bukan kamu yang membunuh mereka, akan tetapi Allah-lah yang membunuh mereka, dan bukan kamu yang melempar ketika kamu melempar, tetapi Allah-lah yang melempar. (Allah berbuat demikian untuk membinasakan mereka) dan untuk memberi kemenangan kepada orang-orang mukmin, dengan kemenangan yang baik. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui." [Al-Anfal 8:17]


3) Laman sosial seperti mukabuku dan pengicau berpotesi untuk menjadi medium dakwah. Terutamanya kepada golongan berikut :

a. Jiwa-jiwa yang sentiasa mencari kebaikan.

b. Jiwa-jiwa yang lebih 'hidup' di alam maya. (baca:  acapkali mengadap laman sosial, lebih banyak berinteraksi di alam maya berbanding alam nyata).

c. Jiwa-jiwa yang kurang membaca bahan-bahan ilmu islamik secara direct (al-quran, hadis, buku islamik dll) akibat kekangan masa atau masalah peribadi yang lain.

d. Jiwa-jiwa yang agak liat untuk pergi keluar menyertai majlis ilmu, mungkin kerana kekangan masa, kewangan, emosi, mahupun konflik dalaman mahupun luaran yang hanya diketahui oleh jiwa-jiwa terbabit dan Allah sahaja.



4) We may choose. Mahu memberi, atau menerima, atau kedua-duanya sekali?





-------------------------------------[Laporan tamat]--------------------------------------------


Moga tiada yang tersalah anggap mahupun tersilap faham dengan post kali ini, juga segala apa yang telah (dan bakal) tercatit di dinding mukabuku saya, juga di laman pengicau saya.

Terima kasih kepada teman yang empunya status di atas, saya pinjam status awak (yang saya tulis di awal post) . Takpe kan? Status awak dah 'mendesak' saya untuk menulis post ini. Jazakillah khair, sayang...
Bukan setakat share sesuatu di status mukabuku, saya siap tulis satu post istimewa di belog, rentetan daripada status awak itu lah... Hehe...

Terima kasih kepada penghasil video sugoi di atas. May Allah bless.

Bagi tujuan peghadaman mesej-mesej di sebalik post ini, sila renungkan apa yang tertulis di bahagian kousatsu. Bi iznillah...

.
.
.

noted : Hanya dua status mukabuku saya, dan satu kicauan saya, yang bertujuan eksperimen (as mentioned above). Selainnya, tidak sebegitu. Semoga tiada yang berasa 'wakenabeb' .


noted lagi : Sudah Jumaat. Hari kegemaran saya tiba lagi. Alhamdulillah... Chanteknya tarikh hari ini (11.11.11) Andai ada sesuatu yang istimewa pada hari ini, alangkah seronoknya...(=

noted lagi lagi : Jangan lupa baca al-kahfi.










9 comments:

finn asri said...

waaaaahhh!!! saya suka report akak. thank you <3

Teratai Biru said...

fatihin:

hayaaaakkkk~ hehe... welkam dear.. moga bermanfaat. <3

kruN. said...

kekeke kelaka laa laman pengicau. pnat pikir rupenye twitter ekekeke bes33 :D A+ lah report kali ni

elya khadijah said...

SLM GJA

MINTA IZIN SHARE..^_^

Syafa Mohamed said...

salam kak gja...alahai...comelnya report kali nie^^ syafa pun suka;)

Nadrah Yusra said...

ukhti tersayang, minta izin share ^_^

Teratai Biru said...

krun :

kelakau ke? hihi...saya anak malaya, pengicau lebih bergaya berbanding disebut twiitter. heee....wahwah A+ tuuu...


nisa:

wassalam cik nisa cungg... silakan. moga bermanfaat~


syafa:

wassalam cik syafa manesh... alalala... tapi x secomey report 'sebenar' yg perlu dihantar kat sensei. yg anta kat sensei ada gambor2, graf2, tekan2 kalkulator...lagi meriah gitu. hehe.


asiah yusro:

hai ukhti ku nun jauh di mata... silakan dear... moga bermanfaat~

Infiru said...

oh bahasa sains T____T

tengok term2 sains pun saya dah pening, tapi mesej nye sampai :D

haha, maaf kak,
otak saya bukan otak sains,
-.-"


p.s : word verification kali ni--> bookah

kebenda nye tu? tibe. ok abaikan :)

sayang akak!

Teratai Biru said...

qautsar :

- pada pendapat akak la kan, bookah tu pun satu term sains yg jarang didengari.. hehe~~~


sayang kamooo!!!