Wednesday 25 July 2012

Cinta Natsu

Natsu kian menjelang, atau mungkin sudah pun menjenguk muka, cuma bahangnya seakan tersembunyi sehari dua kebelakangan ini, dek teduhnya langit awal ramadan, di Bumi Tsunami ini. 

Makanya, di bumi ini juga, sesi persekolahan di alam universiti bakal bercuti seketika. Bagi pelajar tahun satu, dua, dan tiga, bolehlah tersenyum bahagia. Boleh bercuti sakan bagai yang tertulis dalam kalendar tahunan universiti. Bagi pelajar tahun empat, mungkin ada yang berkerut dahi, wajah mencuka dek tak dapat cuti daripada sensei lab, atau mungkin juga hanya mendapat cuti hanya seminggu dua. Ada juga yang dapat sensei yang 'berkira', perlu hadir menjengah muka di lab pada cuti akan datang, hanya kerana 'terlajak ambil cuti' pada kali ini, walau sehari dua. 

Ada yang bertanya kepada saya, 
"Bila nak berwalimah? Hampir setiap kali cuti natsu duk cakap yang dia nak kahwin..."

Dan secara automatik, kening saya terangkat. Ada juga orang yang ambil serius apa yang saya kata, saya bermonolog dalaman.

"My dreams are too high. Don't worry, kalau jumpa orang yang boleh terima impian saya, maka saya akan segera menikah." ujar saya selamba.

And that is my promise, insyaAllah.

***
Tuhan,
kurniakan aku manusia beriman lagi punya hati.
Supaya jika dia cinta, maka aku dimuliakan selayaknya sayap kiri.
Supaya jika dia tidak cinta, maka aku tidak dizalimi sehina di tapak kaki.

It is not about marriage,
it is about making ummah.

***
Teringat kata-kata seorang ustaz, lebih kurang begini,
"Kalau kamu tak mahu terlibat dalam aktiviti membina manusia, takmau bawa usrah, banyak alasan dalam menyantuni mad'u, maka JANGAN KAHWIN. "

Kehkeh.

Okbaitengs.

2 comments:

cikdekja said...

natsu=summer eh, gja?

xnak tnya soalan bila nk berwalimah, tp nak tanya soalan bila nk blk m'sia? :D

Teratai Biru said...

aah natsu is summer..^^

iA pulang menerjah malaya hujung bulan pose hingga hujung bulan raya.

tunggu kemunculanku~~