Tuesday 3 July 2012

Kekuatan dan Keakraban

Tahap kekuatan HATI dipengaruhi oleh tahap keakraban kita dengan Al-Quran.

Akrab dengan alquran, bukannya boleh dapat dengan membaca berlagu merdu semata.

Perlu menjiwai juga apa yang tertulis dalam alquran.

Saya tak faham bahasa arab pun, tapi saya cuba baca makna ayat yang ada dalam terjemahan quran yang saya ada.

Seronoknya kalau dapat faham bahasa arab... T___T

Alquran.

Dulu waktu saya di tingkatan tiga, ada seorang cikgu pernah tanya, 

"Siapa dalam kelas ni duk baca quran?"

Saya yang pada waktu tu, di rumah, ada juga pegang quran, tapi hanya baca surah yassin je pada khamis malam jumaat, dengan selambanya mengangkat tangan, mengaku yang ada baca quran. Tak malu betui.

Ada juga lah beberapa kawan sekelas yang turut mengangkat tangan waktu itu.

Tapi cikgu tu cakap lebih kurang gini,

"Kalau duk baca surah yassin je, tu pun seminggu sekali, tak cukup... Kita kena baca selalu, kalau boleh, hari-hari."

Terus saya terdiam.

Eh, cikgu ni macam tau-tau je aku ni hanya baca quran seminggu sekali, tu pun surah yassin je. 
- monolog spontan

Waktu tu, seriously saya tak boleh terima apa yang cikgu tu cakap. Sebab saya rasa i'm-okay-with-once-a-week-reciting-quran.

Petanda HATI yang keras.

Kehkeh.

Alhamdulillah, sekarang dah boleh terima dan faham apa yang cikgu tu cakap.

Sebenarnya, saya amat berterima kasih dengan cikgu tu.
Bila beliau cakap macam tu, terus saya berkerut dahi mencari erti.

Saya mula rasa yang there's something wrong dengan diri saya.

Hmm panjang kalau nak cerita kat sini apa yang berlaku seterusnya . Taknak cerita lah...

***

Kita kena ganbaru (berusaha) juga untuk baca quran selalu.
Sepatutnya, setiap hari mesti kena baca quran.
Rasailah kegersangan jiwa, apabila kita ter-miss baca quran dalam sehari.
Kalau dah sibuk sangat tahap petala kelapan pun, cuba lah juga untuk baca quran, at least satu ayat sehari.
Kalau satu ayat pun tak larat (tak sempat?), tak tahu lah nak cakap apa...

Check lah kondisi HATI.

Cari nilainya bergelar muslim.

Baca quran selalu.

Hayati lah ayat-ayatNya melalui terjemahan yang ada.

Iya, memang kita takkan mampu nak faham quran sorang-sorang.

Terutamanya untuk pelajar engineering yang tak reti berbahasa arab seperti saya ni. >.<

Sebab itu lah kita perlu melazimi majlis ilmu (yang ada mengajarkan tentang ayat quran).

Perlu dinyatakan juga, dalam usrah-usrah(as known as bulatan gembira) kita, murabbi kita bukannya duk ajar tafsir, tapi duk ajak tadabbur(hayati) quran.

Untuk mengajar tafsir quran, bukan semua orang boleh. Hanya orang yang ada ilmu tafsir je.

Tapi untuk mentadabbur(menghayati, mendalami)  quran, semua orang boleh, insyaAllah...

Tafsir dan tadabbur.

Kan lain maknanya tu.

***

Bila HATI terasa kering, mari check jarak kita dengan quran.


Awas, jangan tersilap.

Bijak kan si iblis ni?

***
“Bacalah Quran dan menangislah. Jika kalian tidak boleh menangis, maka usahakanlah untuk menangis” (dr Saad ibn Waqqash , hadith dalam al-Lulu wal Marjan).

Yes. It's always easier said than done. Moga Allah menyertai segala perasaan kita.


***


1) Ada seorang sahabat yang 'marahkan' saya sebab tulis post seperti ini atau ini,  dia menangis membaca. Jzkk. Iya sahabat, post sebegitu juga ditulis dengan air mata, atau paling kurang, dengan penuh rasa sebak di dada.

2) Kurang dua belas jam dari saat post ini ditulis, insyaAllah saya akan ada rehearsal presentation di lab. Mohon doakan yang terbaik. 

3) Sayu sekali melihat mata akhwat-akhwat yang saya berpeluang jumpa baru-baru ini. Seolah menghantar isyarat tahu-kena-tsabat-tapi-HATI-berat-kaki-payah-melangkah  ... 一人じゃないよ...最後までやろうぜ~

4) Berlembut, tak semestinya tak mampu bertegas. Berkeras, tak semestinya tak bisa menyantuni. Manusia itu pelbagai ragam, dan itulah yang mewarnakan dunia dakwah tarbiyah ini, biiznillah...

InsyaAllah... Selagi mana pergantungan kita hanya pada Allah, selagi itu Allah akan menyertai kita.

(';


#Okbai.

No comments: