Wednesday 6 March 2013

Kiasan : Mengapa ?


Gagak jalanan itu lebih memahami, 
mengapa jalan itu penuh sampah di kaki.

Kamu yang bernama Helang,
sila manfaatkan peluang menerjah udara,
moga mampu mendarat sebaiknya.

Berapa ramai yang boleh meneka atau faham apa yang saya cuba sampaikan melalui ayat-ayat di atas ini (yang saya kira tak adalah berkias mana)?

---
Ada seorang kawan pesan kepada saya,

"Gja, janganlah sarkastik (dalam penulisan) sangat, i tak faham." 
**Kawan saya sebenarnya memaksudkan bahawa jangan berkias sangat. Ini berdasarkan perbualan-perbualan kami yang sebelum itu.

"Hahaha." Saya sambut dengan gelak tawa.

"Ohhh... sarkastik itu adalah tanda si penulis masih mahu beradab sopan, menjaga tatasusila sebagai manusia-yang-punya-hati dalam penulisannya. " Jawab saya dalam hati.

"Masalah timbul apabila si pembaca tak dapat tangkap maksud sebenar si penulis. " Tambah saya, juga dalam hati.

"Keadaan makin buruk apabila si pembaca mula membuat anggapan sendiri yang berunsur negatif. Itu memang perangai manusia di mana-mana ceruk bumi." Sambung saya lagi, masih dalam hati.

---
Bila kita tulis/cakap direct lagi tegak depan muka, lalu si pembaca/pendengar tetap tercengang terpinga-pinga tak faham apa yang kita kata, maka itu adalah suatu kerja sia-sia.

Makanya di sinilah ayat-ayat sarkastik memainkan peranannya. 
Bahasa mudahnya, ia bertindak sebagai 'Pemujuk-Jiwa' .

Apabila kita tulis/cakap secara sarkastik (baca : berkias), lalu si pembaca/pendengar tak dapat tangkap maksud asal, sebagai si penulis/tukang-cakap, kita pun rasa TAK-APALAH-depa-tak-faham pun, sebab memang kita tak tulis/cakap ayat yang biasa orang guna. Paling kurang, kita dapat 'menyalurkan rasa/pemikiran kita' .



Tak semua orang akan sedia dengar apa yang kita kata. Tapi, kita tetap perlu 'menyalurkan apa yang kita rasa, untuk elak meletup' dek simpan lama-lama. [Kredit]



Nota : Segala perasaan suka duka, ceria lara, sayang marah, adalah sejenis tenaga yang perlu disalurkan. Ia tak dapat dicipta, tak dapat juga dihapuskan. Ianya hanya boleh dipindahkan. (Ini adalah hasil penghadaman dari pelajaran di kelas fizik selama bertahun-tahun).


---
Moga menjawab persoalan.

*senyum*





---
1) Saya baru sahaja pulang dari berjalan-jalan di Pulau Okinawa, sebuah pulau di Jepun yang mempunyai cuaca, bangunan, dan pepohonan seperti Malaysia(kawasan tropika). Orangnya sedikit 'ganas' berbanding di kawasan Tokyo.

2) Tak adalah berjalan mana. Lebih kepada mencari diri yang baru. Err... Hati baru?

3) Alhamdulillah. Tsumma, alhamdulillah... cantik sangat pemandangan. Segar dan nyaman! Oh, Allah sangat baik!

4) Sireh bakal pulang ke gagang. Semoga.


No comments: