Saturday 20 April 2013

Diari Training #3 : Malaysia yang selamat

Tadi siang, saya bersembang dengan seorang kawan (Japanese) yang pernah datang melawat Malaysia tak lama dahulu.

"Apa tanggapan awak terhadap Malaysia?" tanya saya.

"Malaysia maju melebihi jangkaan saya." jawab dia.

"Hmm, selain tu?" saya tanya lagi, sebab bosan asyik dengar jawapan serupa (orang Jepun ramai yang anggap Malaysia ni tak maju-maju.

"Hmm, Malaysia juga selamat." Jawab dia.

"Haaa?" saya terlopong ala-ala terkejut.

Lalu, saya tercerita kepadanya tentang kes ragut yang tak bertimbang rasa, juga kes curi yang seolah sudah lali di telinga.

"Ehh... ye ke? Haaa betul-betul. Saya dah ingat, waktu saya pergi Malaysia dulu, handphone yang saya letak dalam beg pun hilang." Dia bercerita.

"Alaaa... tu letak dalam beg. Kita tengah bersembang dekat phone ke, tengah bermesej ke, pun ada je dicuri orang. " Saya menambah perisa cerita.

"Err... banyak ke mende gitu berlaku?" dia tanya dengan muka yang ala-ala tak percaya.

"Banyak je," saya jawab spontan, sebelum menelan air liur.

Tak semena-mena, saya jadi diam seribu bahasa.

Saya rasa saya terlalu jujur tadi.

Maaf.


---
Saya jadi konpius,
nak cerita yang baik-baik je ke, atau ....



---

Mengimpikan suasana yang selamat, dan yang menyelamatkan. 
Sebagai perempuan, memang rasa tak selamat bila berjalan di Malaysia.
Saya lebih rasa selamat apabila berjalan di tengah malam, di Jepun.

No comments: