Tuesday, 27 August 2013

Mesir : Ceritalah Lagi, plisss

Ramai yang bertanya,

"Bagaimana kami bisa membantu rakyat Mesir yang ditindas pemerintah sendiri secara terang-terangan?"

"Takkan doa je? Takkanlah infaq duit je? Mesti ada cara lain yang lebih praktikal? I mean, yang menggunakan jiwa raga dan tenaga kami ni?"

"Seriously rasa loser bila hanya mampu geleng kepala sambil istighfar je bila baca cerita pasal Mesir, Syria... Palestin jangan ceritalah, dari dulu lagi tak habis-habis. Kami sedih! Apa yang kami boleh buat?"

Dan tak kurang banyaknya kemunculan pengulas tanpa bayaran di laman mukabuku mahupun laman kicau yang turut rancak bercerita tentang isu-isu sebegini.

Iya, silakan bercerita. Maksud saya, ceritakan yang benar, toksah duk tokok tambah bagi sedap cerita.

At least, wujudkan 'spark' kepada perbualan sesama teman-teman. Laman mukabuku mahupun laman kicau, silakan aja. Kat sekolah ke, universiti ke, tempat kerja ke, dewan makan ke, tepi warung ke.... Tak kesahlah di mana, cubalah timbulkan sedikit cerita mengenai Mesir itu.

Contoh ayat ,

"Korang tahu tak, kenapa ramai orang duk tukar DP jadi simbol jari empat warna kuning?"

"Tadi... i ada scrolldown kat mukabuku, perrrgghhh banyak benor orang duk cerita pasal Mesir. U all tau tak kat Mesir tu kan, ...bla bla bla...."

Gitu~

Anda tak perlu tahu semua cerita dan berita tentang Mesir untuk melayakkan anda bercakap tentangnya. Cukuplah anda tahu siapa As-Sisi, apa yang telah berlaku pada Dr Musri, dan bagaimana keadaan rakyat Mesir ketika ini.

Pokok pangkalnya, kita mahu LEBIH RAAAAAAAAMAAAAAI manusia yang TAHU apa yang sedang berlaku di sana.

Mengapa?

Jawapannya mudah.

Supaya makin ramai yang celik mata!

Bukankah kita dan mereka di Mesir itu, sama-sama manusia?

Atas alasan kemanusiaan pun, kita takkan tergamak membiarkan mereka diperlakukan sedemikian rupa.

Apatah lagi buat kita yang mengucap syahadah yang sama seperti mereka di sana.

Khabarnya, kita dan mereka itu bersaudara. Mana mungkin seseorang saudara itu selamba je membiarkan saudaranya ditembak sesuka hati? Kat Malaysia yang kecoh dengan isu tembak-tembak seumpama dah jadi counter strike pun, kita dah menggelepar tak senang duduk. Opsss....

Kembali ke tema asal.

Berceritalah tentang Mesir kepada teman-teman anda. Seramai yang mungkin. Timbulkan spark je. The rest, suruhlah mereka google sendiri. Zaman kan dah maju. Budak kecik umur 3 tahun pun dah pandai guna internet. Takkan yang dah besor panjang tak reti cari info. Malu la bang. Internet Malaysia takdelah slow sangat. Kalau tak, takdelah budak 3 tahun cukup sabar menunggu video youtube untuk buffer kan?

Kenapa pula kita nak makin ramai yang celik mata?

Begini....

Ada sebuah rumah kondo setinggi 20tingkat.
Penghuninya hidup aman damai lagi harmoni tak terkata.
Tiba-tiba, ada manusia gila yang masuk ke sebuah rumah di tingkat 11, lalu menembak sesuka hati. Oh yaaa, si gila itu turut menghidupkan api lalu membakar rumah di tingkat 7.
Seorang penghuni di tingkat 12 nampak akan kejadian tembak itu, lalu terus update status mukabukunya mengkhabarkan pada rakan-raknnya yang turut menghuni di kondo yang sama.
Salah seorang penghuni lain kondo di tingkat 20, menyedari akan kewujudan kebakaran lalu menjerit 'Apiiii.... Apiiiii....'
Jeritannya didengari oleh seorang penghuni lain di tingkat 13, lalu dia terus menaip status mukabukunya melalu henset touch-screen yang sentiasa ada di tangannya itu. Lama-kelamaan, makin ramai yang menyedari kewujudan si gila yang suka tembak orang sesuka hati dan tindakan jahatnya yang segaja bakor rumah orang. Api yang sudah marak itu perlu dipadam, dan si gila itu patut ditangkap. Jika tidak, tak mustahil semua penghuni kondo itu mati ditembak. Plaing tidak pun, mati kehangusan dibakar api.
 


Okeh itu cerita rekaan.
Tapi logikanya begitulah lebih kurang.

Okai?

Maka berceritalah kepada sahabat handai, saudara mara, mahupun sesama pengunjung psar malam. Sebarkan cerita itu kepada ssesiapa sahaja.

Mana tahu, doa mereka yang Allah angkat ke langit. (pesan seorang teman saya di laman mukabuku)

Gitu.

Itu antara langkah yang boleh diambil untuk membantu mereka yang ditindas di Mesir, dan negara-negara di sekitarnya itu.

Oh yaa....

"Tegakkan islam dalam dirimu, nescaya ia akan tertegak di negerimu."

Ramai yang tahu, tapi rami juga yang buat-buat lupa.

"Kemenangan islam hanya akan dikecapi apabila majoriti manusia di mukabumi ini faham dan amalkan islam sebenar. Zaman yang so-called Ustaziyatul Alam."

Lalu ini kata-kata beliau, suatu masa dahulu. Beliau pernah menyelar pengumpulan angka-angka kosong dalam gerakkerja dakwah.

"Banyak surat telah sampai kepadaku , sama ada dari Morocco , Mesor , Jawa , Iraq dan negara kamu , Palestin . penulis penulisnya mencadangkan supaya diadakan mu'tamar Islam atau melantik seorang khalifah atau perkara perkara yang seumpama dengannya . namun , seperti biasa aku akan menjawab ; kita wajib memulakan usaha membina Islam ini dari bawah . kita wajib mentarbiyah individu " 
-Syakib Arsalan-

Habis cerita.

Nanti bebila rajin, i sambung membebel.

Bye.

---



1) Terkejut membaca perbualan dua orang teman di laman kicau yang saling bertanyakan kenapa ramai orang tukar DP jari 4 warna kuning. Kedua-duanya berbincang tapi tetap tak tahu kenapa. Saya nak gelak pun ada, google je la bro--- Aiseh.... kemudian, muncul seorang teman lain yang mencerahkan pemikiran mereka berdua. Lega...

2) Jom celik mata. Juga mencelikkan.


1 comment:

aku-bukan-robot said...

nice sharing! Alhamdulillah.

Allahummanssurilislam wal muslimin wal mujahidin fi .............

semoga qunut nazilah kita juga tak lekang,

p/s; siyeslah sangat suka singgah sini. jzkk (=