Thursday 29 August 2013

Tolong Doa

Tolong doa.

Mohon doa.

Doakan ya?

Itu antara ayat-ayat penghujung untuk beberapa post di blog pelik ini, akhir-akhir ini.

Para pembaca tegar dan secret admirer (nak perasan sikit--) mesti perasan hal ini kan?

Pemilik nick name 'Aku-bukan-robot' perasan tak hal ni? Kikiki--- (special dedication)

Ehem.

Tak ada apa, saja.

Mengharapkan ada doa daripada hati yang jujur di luar sana. Mana tahu, doa kalian yang Allah angkat ke langit.

Mengenangkan diri sendiri yang masih lagi bergelumang dengan jahiliyah sendiri, membuatkan saya selalu meminta orang lain untuk mendoakan saya.

Orang tua-tua.

Pengemis tepi jalan.

Adik bertudung jual ubat tepi bank.

Pakcik berkopiah jual kereoek di hujung bangunan.

Pakcik mekanik yang namanya seperti ayah saya.

Itu antara orang yang saya minta doanya.

Mak saya selalu pesan, orang yang susah, hidup biasa-biasa tu, selalunya ikhlas. Makcik-makcik cleaner, janganlah kita pandang lekeh je. Orang sebegitu, selalunya buat kerja ikhlas. Hatinya baik.

Itu antara sebab saya suka bersembang dengan makcik dan akak cleaner.

Saya tahu yang akak cleaner yang belum betudung (free hair) di tempat kerja saya, mempunyai seorang anak berusia belasan tahun, yang memasuki sebuah pesantren di Indonesia atas kemahuan sendiri.

Anaknya mahu belajar agama, katanya. Saya mengangguk sahaja.

Akak cleaner ni pernah datang ke Malaysia suatu masa dulu, mula bekerja di Sungai Petani sebagai bibik. Kemudian pulang ke negaranya sebelum datang semula ke Malaysia untuk bekerja sebagai cleaner ditempat kerja saya. Pernah beberapa kali saya terlihat dia sedang berjalan pulang selepas kerja bersama rakan-rakannya yang lelaki. Dia seorang je perempuan? Mesti sunyi ... kesiannya... rasa macam nak jalan sekali... saya bermonolog setiap kali melihatnya berjalan pulang, sedangkan saya naik kereta (tumpang member la tapi) walau rumah dekat tak sampai 10minit je. Cuak kot nak lintas jalan kat area Shah Alam yang banyak kenderaan dan para pemandu gila yang kurang sabar. Ops---

Sedih dan sayu pabila mengetahui dia berusaha mengumpul duit untuk dihantar ke Indonesia buat anaknya yang mahu belajar agama. Beberapa kali dia mengulangi cerita yang sama kepada saya.

Aiseh macam mana boleh termasuk cerita pasal akak cleaner ni....

Kembali ke topik asal.

Tolong doa.

Saya amat memaksudkannya.

Menjangkakan diri sendri sudah membuat persediaan mental fizikal buat menghadapi kehidupan di Malaysia yang dikatakan sungguh realiti itu.

Rupanya saya tersilap perhitungan.

Masih lagi berlaku cultural shock. Ewah--

Betul, tak tipu.

Kejutan budaya di tanah tumpah darah sendiri.

Banyak juga kejutannya.

Masih cuba mencari 'tune' buat mengikut rentak yang sukar difahami.

'Baru nak bernafas....' itu antara ayat saya pabila ditanya 'Amacam hidup di Malaysia?'

Kehkeh.

Sekian bebelan ringkas.

Nak sambung tidur.

Tadi awal sangat terkoma. Penat otak dan badan. Mujur jiwa masih dibelai Tuhan. Sumpah, tak tipu.

Nak senyum boleh?

Nak tidur sikit lagi. Moga boleh bangun dan jadi manusia normal esok. Biological clock tak boleh diganggu. Hoi-- Kang ada kes orang menguap kat ofis.

Makin merepek nampaknya.

Bye.


---

Nak doa lagi tau.

1 comment:

Anonymous said...

doa seorang saudara untuk saudaranya tanpa diketahui itu akan berbalik pada dirinya bukan?

*tapi tak bermasksud kita harapkan balasan alahai.=,="

ehem so nak doakan tak buleh cakap. ekekekke.

kak.dulu saya pernah baca. sorang akhowat ni post.bila balik malaysia macam betul2 rasa kene mujahadah lagi hebat.

p/s: saya tak tahu lah, sejauh mana sahihnya ia sebab saya study mesia tak p mana. hee! Allahu yussahilna!

futur tu boleh diatasi kan? ehh?