Thursday, 14 April 2011

Krisis Mesir. Bencana gempa. Tragedi tsunami : senyumlah lagi...

Bismillahi arrahman arrahim.

Salam.

Terima kasih kepada sesiapa yang terjenguk ke blog ini.

Tulisan kali ini mungkin panjang, saya cuba memaknakan apa yang saya tulis, insyaAllah.

Sebelum kita pergi ke point utama, jemput baca isi draf terbengkalai saya yang bertarikh 1/2/2011 di bawah ini.



***

Tajuk asal bagi draf terbengkalai ini :
Bukan untuk senyum- Melayang doa ke bumi kinanah.



senyum sahaja takkan menyelamat segala. [rujuk foto : utusan 1/2/2011]



Mata saya membuntang.
Darah saya menyirap membaca dialog di ruangan senyum kambing itu.
Maaf.

Bukan mahu mengatakan kita tak perlu bersyukur dengan keamanan di Malaysia.

Tapi ada perkara lain yang lebih perlu dipandang berat oleh kita-kita yang berada di zon selesa ini.

Situasi huru-hara di Mesir.
Keadaan rakyat kita di sana.
Situasi aman-damai(?) di Malaysia.
Keadaan rakyat kita di zon selesa(?).

Bukan suatu perkara untuk dibandingkan, buat masa ini.

Sudahlah kecewa dengan jawapan Tan Sri Muhyiddin Yassin ini.

Cuba bersangka baik. Bukan mudah mahu mengumpulkan kesemua lebih 11000 orang pelajar kita di sana.

Tapi akhbar dan media televisyen, tak sangat menghebah cerita.
Saya tidak berada di Malaysia, sekadar peroleh berita melalui alam maya.

Sudah.
Saya menangis mengetahui keadaan mereka.
Lebih-lebih lagi memikirkan nasib pelajar Malaysia.

Allah.

Mesir dilanda huru-hara.
Sahabat-sahabat saya masih ramai di sana.

Hampir setiap detik saya menyelongkar alam maya, menjenguk situasi saudara-saudara di sana.

Hari ini, pulang dari sekolah, saya pantas menerjah ke alam maya, mencari khabar berita.

Ada beberapa orang yang sudah pulang ke Malaysia, dengan tiket sendiri. Bukan proses EVAKUASI.
Ramai lagi yang di sana.

Saya tak mahu bercerita lebih di sini, seolah tahu segala.


----> noted : Catatan di atas, telah saya tulis di ruangan draf yang bertarikh 1/2/2011 (pada tarikh ini, belum dilaksanakan proses evakuasi lagi). Mengapa terbengkalai? Ada banyak sebab. Salah satunya ialah saya tak mahu tergolong dalam golongan orang-orang yang 'suka menari pabila ada yang bergendang'. Baru kini saya publish, dengan sedikit aksi edit-mengedit pada draf itu atas tujuan menyesuaikan isi draf itu dengan tulisan saya di bawah.






***


11 Mac 2011.
Tarikh keramat buat warga bumi samurai.
Bumi Jepun bergegar dengan gegaran 8.9 skala richter, cukup menghuru-harakan keadaan di kawasan-kawasan yang terlibat.

Kini, sesekali, masih terasa gegaran-gegaran susulan yang kecil. Jepun sedang dalam proses baikpulih, Walau dilanda kegelisahan terhadap bahaya yang tak ternampak oleh mata kasar. Ancaman radiasi!

Ketenangan pada wajah-wajah warga Jepun mudah dilihat. Melihatkan wajah-wajah mereka, jika kita tak menonton berita di televisyen, atau membaca khabar-khabar berkaitan di laman maya, kita tak akan dapat detect pun yang negara mereka ini telah dilanda bencana alam yang besar. Disusuli oleh kepungan ancaman radiasi. Bagai jatuh ditimpa tangga.

Kadang-kadang, saya pelik dengan mereka.

Ada ketikanya, mereka akan menjadi orang yang amat kelam-kabut. Panik tak bertempat. Menggelabah tak tentu pasal. Atau saya yang sudah terbiasa dengan situasi di tanah air yang ramai warganya rileks dan selamba tak kena masa?

Ada ketikanya, mereka akan mempamerkan air muka yang amat tenang dan sabar. Seolah tak pernah berhadapan dengan masalah. Kalau ada masalah pun, seakan meyakini masalah itu pasti akan selesai. Tolak ke tepi sebentar, tentang Jepun yang menggunungkan carta membunuh diri. Musibah yang melanda seolah tak menggugah jiwa. Seumpama qadar ketentuan Allah itu telah diimani sepenuh hati. AllahuAkbar! Atau saya yang sudah terbiasa dengan suasana di tanah air yang ramai warganya jenis ber responsif spontan tak kena gaya?


***


Aku melihat manusia, ramai yang takutkan mati. Gempa bumi. Ramai yang hendak lari. Mahu keluar dari nippon. Hairan. Resah. Kelakar. Gerun. Perasaan itu bercampur baur. Maut. Mahu lari dari mautkah? Haha. Takkan terlari. Sila percaya.
***
Pabila akhirat tak diobsesi, redha Ilahi tak tertimbang ketika memilih. Matlamat hidup perlu jelas, si Izrail tak pernah culas.


---- > noted : Secebis catatan pada buku diari milik peribadi, bertarikh 12/3/2011, sehari selepas gegaran terburuk dalam sejarah nippon. Amat kompleks untuk dihurai. Jika tidak kerana majlis perkahwinan abang kandung saya (dan saya pulang ke tanah air, 3 hari selepas bencana, alhamdulillah untuk itu), kaki ini bagai mahu meluru kepada warga nippon yang berkumpul di pusat pemindahan. Mahu membantu mana yang mampu. Paling tidak, sekadar menjadi pendengar cerita pengalaman tentang bencana.





***


[sumberfoto]


Errkk...Apekah?


"Nanti kalau ada jishin(gempabumi) lagi, kita lari ke tempat yang tinggi itu ya?"

"Ok. Itupun kalau tempat itu tak roboh. Kalau roboh, kita nak lari ke mana?"

"Kalau berlaku jishin lagi, aku nak menyorok kat situ."

"Airport bukak tak? Aku nak balik Malaysia. Jepun dah tak selamat."

"Kita kena prepare barang-barang penting dalam satu beg. Senang nak lari."


Jujurnya, telinga saya berdesing mendengar dialog-dialog sebegitu. Minta maaf.

Bukannya saya menidakkan keperluan untuk kita bersedia menghadapi kemungkinan bahaya mendatang.

Bukan juga saya mengiyakan untuk kita berpeluk tubuh saat bencana menghampir.

Itu menolak tuntutan sunnatullah.

Cumanya, pabila dialog-dialog sebegitu dilontarkan, tanpa ada tindakan susulan untuk menyeimbangkan kata-katanya itu, konotasi iman hanya menggambarkan goyah.

Menyeimbangkan kata-kata?

Begini,

alang-alang membenci israel , kenapa tidak menyukai palestin ?

alang-alang membenci sindiket , mengapa tidak meninggalkan rokok ?

(Pinjam kata-kata incik uwais. Baca sini untuk lebih faham.)

Jadi,
alang-alang takutkan mati, mengapa tidak menambah amal?

Mahu lari sebab takutkan mati, tapi tiada usaha untuk menambahkan amal? Itu semestinya salah.

Mesti jelas lah dengan tujuan kita menyelamatkan diri itu. Kalau sendiri takutkan mati, maksudnya diri tak cukup amal lagi lah. Astaghfirullah... beratnya hati ini mengizinkan jari-jemari untuk menaip patah-patah perkataan itu.

Amal itu adalah urusan antara seseorang hamba dengan Allah. Siapa pula saya untuk menyatakan seseorang itu tidak menambah amal?

Jawapannya mudah.
Amal ibadah yang sohih akan terhasil daripada akidah yang sejahtera. Yakni akidah yang sudah selesai tentang pemahaman bahawa mati itu pasti, tak boleh diubah, cuma kita berupaya mengatur hidup menuju detik kematian. Dan, secara automatik, sinar iman akan terpancar melalui cara pemikiran dan aktiviti hidup seharian.

Cara pemikiran dan aktiviti hidup seharian.

Rasanya tak perlu saya nyatakan dengan detail tentang soal ini. Boleh tahu-tahu sendiri kot ek, sama ada aktiviti hidup seharian kita membenarkan kerisauan kita tentang mati, atau sekadar kerisauan entah apa-apa.

Muhasabah.
Mari berfikir.


***

Dan, apa pula kena-mengena dengan draf terbengkalai pasal Mesir segala tu?

Manusia kehilangan fokus.

Itu pointnya.

Rakyat sendiri di negara orang dalam gelisah,
boleh pula tersenyum mengakui 'kestabilan' di negara sendiri.

Warga Jepun dalam huru-hara dilanda bencana tsunami,
boleh pula si menteri kita berbincang tentang kestabilan ekonomi.
Risau barangkali akan terjejas rezeki, dek tsunami.

Ada ramai lagi yang masih berduka di kepulauan yang sama di Jepun angkara bencana,
boleh pula ada yang merancang mahu terus bergelak tawa tanpa pengisian jiwa.


pinjam bait-bait kata Abusaif... [sila klik]


SI LUNCAI TERJUN DENGAN LABU-LABUNYA!

Bencana itu sudah tiba di Jepun!
Tak apa. Kita kan di Malaysia…

Bencana itu sudah tiba di Johor!
Tak apa. Kita kan di Selangor…

Bencana itu sudah tiba di Gombak!
Tak apa. Kita kan di Petaling Jaya…

Bencana itu sudah tiba di Seksyen 5!
Tak apa. Kita kan di Seksyen 2…

Bencana itu sudah tiba di Jalan 2/4!
Tak apa. Kita kan di Jalan 2/8…

Bencana itu sudah tiba di rumah nombor 47!
Tak apa. Kita kan di rumah nombor 74…

Bahagian depan rumah kita sudah runtuh!
Syukur. Dapur kita masih selamat…

Memperkenalkan… mazhab Aku Tidak Pedulisma!









Allahu...

Kita semakin tidak peduli, pada yang sepatutnya.

Fokus tersasar.

Padahal tsunami itu bukan sekadar tragedi.



“Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)” [Ar-Rum :41]




[sumberfoto]



Banyaknya teladan dalam kisah Nabi Nuh a.s.

Banyak lagi yang perlu dimuhasabah.


Sila tepuk tangan bagi yang habis membaca! ^^

5 comments:

kruN.ch said...

T_T sedihnye...kadang2 pernah mcm tu ya Allah. jzkk ^__________^

mizamulan said...

jija ni amy! jija jaga diri baik2 kat sana,may Allah protect u guys always. Allah adalah pelindung yg paling terbaik,Dia akan sentiasa menjagamu insyaAllah. thx jija,penulisan ko slalu wat aku berfikir. =)

...teratai biru... said...

krun :
-waiyyaki dear.. moga Allah sayangkan kamu selalu.. ^^


amy :
-moga Allah melindungi kita semua. insyaAllah, sesama kita berfikir.
nampaknya, aku la yg kena lebih byk berfikir, sbb aku yg akan dipertanggungjawabkan atas segala apa yg aku tulis.. kalo ade pape, sila tegur ye.. sayang kamu^^.

mamawana said...

Sila tepuk tgn bagi yg habis membacanya. Clap3x.

Aku Tidak Pedulisma or Unpedulism. is it correct.? hehehe... memandai ajer.

...teratai biru... said...

mama :

clap.clap.clap. =)
betuuuiiii....