Friday, 22 April 2011

Kuburan.


Salah satu daripada tiga tanah perkuburan muslim di bumi sakura.



Dunia,
tak ada apa-apa.
Sengsaranya,
menghimpit jiwa.
Nikmatnya,
meluas terhampar.

***

Wahai semut-semut di kuburan,
kamu mesti banyak tahu kisah kan?
Kalian hidup di kawasan kuburan.
Mesti dengar macam-macam.

Wahai semut-semut di kuburan,
apa yang kalian dengar?
Mari beritahu aku.
Khabarkan aku kisah di horizon Sana.

Wahai sakura-sakura mekar di kuburan,
apa yang kalian saksikan?
Mari beritahu aku.
Khabarkan aku cerita di dimensi Sana.

Wahai orang-orang yang sudah pergi,
apa khabar kalian di alam Sana?
Marilah mengingatkan aku.
Khabarkan aku berita yang terhijab.

Agar hati yang selalu bongkak dapat ditunduk.
Biar jiwa yang selalu mentakbur bisa akur.
Supaya ruh yang selalu mengering suka membasah.

***

Aku yang menulis ini,
akan mati.

Kamu yang membaca ini,
akan mati.

Kita sama-sama,
akan mati.

Selamat lah dikau yang pergi dahulu.
Selamat juga andai aku yang berangkat dahulu.

Moga-moga selamat di alam Sana.
Menanti waktu dibangkit semula.

Tika itu akan tiba.
Sama-sama menempuhnya.

Selamat tinggal,
dunia fana,
yang kian menggila.

Andai aku pergi dahulu,
doakan aku selamat di alam Sana.
Selamat tinggal.
Tata.

.
.
.

Melangkah ke kawasan perkuburan di Enzan, Yamanashi-ken, telah meruntun jiwa.
Merupakan salah satu daripada tiga tanah perkuburan di Jepun.
Iya.
Satu daripada tiga.
Hanya tiga.
Itupun banyak masalah menyusul timbul.
Tanah kian tiada di sini.
Muslim pula makin bertambah jumlahnya.
Lokasi kuburan ini yang bersebelahan kuburan kafir (japanese),
amat mengundang pelbagai 'cerita'.
Mahu tahu cerita ?
Banyak perkara yang mahu dikongsi bersama.
Sungguh, ianya mensayukan hati.
Eh, mahu pergi sekolah.
Lain kali sambung cerita.
Itupun kalau ada yang mahu dengar cerita saya lah kan...
Ada ke?

5 comments:

kruN.ch said...

ade;... nk dgr ehehe sile2 cerita :) sedih...korea xde pulak kubur islam.. ehm ade kot ke xjumpe lg eh T_______T

Maira Anjami said...

nk dgr..nk dgr..^^

...teratai biru... said...

krun :
-wuuu..^^ insyaAllah kalau ade ksmpatan, nnt la smbg ok? hehe.. alamak, akak x tau la kt korea ade or x.. mcm ade je..try la gugel2 kat sesapa..

maira:
-okaisss! insyaAllah, ade ksmpatan, sy smbg..tunggu okeh! kt hokkaido ade satu kuburan islam (datte..) try la pegi.. nnt maira citer kat gja ok...

mamawana said...

Assalam

Tanah perkuburan muslim Sakura bersebelahan tanah kubur kafir...? ceciter ceciter...

Entri baru mama, jom baca2

http://nurqasehbiz.blogspot.com/2011/04/bertemu-imam-mesjidil-haram-makkah.html

teratai biru said...

mama :
-wassalam. aah, sebelah je.. nanti sy citer insyaAllah. cetunggu cetunggu...^^