Monday, 17 October 2011

Terima kasih si pakcik eki


Pagi ini cuaca cerah. Secerah mentari pagi ini, saya berharap agar mood saya akan sebagus yang mungkin untuk melalui hari. Semalam, saya tiba di rumah ketika mentari sudah pun bersembunyi, lalu membiarkan sang rembulan keluar menampakkan diri. Biarpun sang rembulan itu cuma meminjam cahaya si mentari, namun si mentari masih bisa memberi ruang kepada sang rembulan untuk berbangga diri merasa dipuji, di malam hari.

Semalam, saya tiba di rumah dalam keadaan kepala berdenyut-denyut. Dahi berkerut menahan sakit. Saya sebenarnya baru sahaja pulang daripada berkaseh-sayang sesama chenta hati di satu ceruk tanah radiasi ini. Niat untuk menziarahi seorang teman yang kurang sihat, hingga menyebabkannya tidak mampu untuk menyertai kami berkaseh-sayang, terpaksa dibatalkan sahaja memandangkan kesakitan di kepala saya masih terasa menyucuk-nyucuk, walau sudah memakan ubat istimewa daripada incik doktor. Kifarah dosa mungkin. T____T

Teringat peristiwa di eki (stesen tren?) Hachioji. Di Jepun ini, untuk bergerak ke suatu tempat dengan tren, adalah mustahil untuk kita hanya menaiki sebuah tren semata-mata. Paling kurang kena tukar tren sebanyak sekali. Lagi murah bayaran tambang yang dimahukan, lagi banyak kena berlari tukar-tukar tren, selalunyalah. Di eki Hachioji, saya menanti ketibaan tren yang akan membawa saya pulang ke kampung halaman di tanah Yamanashi. Di eki, akibat tak tertahan kesakitan yang bermaharajalela, saya duduk memeluk lutut di atas tangga eki, sambil menundukkan kepala rapat ke lutut (alaaa... macam gaya orang baru putus chenta laaa...) Boleh bayang ke?  Orang ramai yang berpusu-pusu keluar masuk tren, berlarian naik turun tangga, diabaikan sahaja. Bukan tidak sedar ada mata yang memandang, bukan tidak terasa bersalah menyempitkan ruang di tangga, tapi kesakitan yang menggila mengatasi segala. Huuuu.... T_____T    Astaghfirullah...



Beginilah lebih kurang sibuk suasananya di kebanyakan eki di Jepang. [kredit]




Tak lama saya di situ, seorang pakcik eki (baca : petugas eki) datang menyapa. Mulanya saya menyangka bahawa saya akan dihalau pergi ditegur kerana mengganggu lalulintas di tangga itu. (noted : Hachioji adalah sebuah eki yang agak besar dan boleh dikira sibuk. Errr.... di Jepun ni, eki kecik pun selalu sesak je dengan manusia. hailarr...)

"Okyakusama (baca : cik customer), kamu ni tak sihat kah?" tanya si pakcik eki dengan wajah penuh risau.
(noted : okyakusama dikira sebagai  panggilan yang super tinggi lagi penuh hormat kepada seseorang)

"Eh? " Saya mempamerkan riak wajah terkejut.

"Kamu nak duduk di kerusi kah? Mari saya bantu kamu cari kerusi." Pakcik eki terus bertanyakan sama ada saya perlukan bantuan daripadanya ataupun tidak.

Langsung tak menyuarakan soal saya duduk di tempat yang tak sepatutnya hingga menggangu laluan orang ramai. (noted : Di Jepun, tak ada fenomena orang duduk lepak-lepak bersidai di tangga awam, seperti di tanah tumpah darah kita, Malaysia.)

Saya masih menayangkan wajah tergamam (baca :hairan).

"Tadi ada manusia yang beritahu pakcik, ada seorang manusia yang sedang duduk memeluk lutut di tangga, seakan dalam kesakitan yang amat. Dia risau. Jadi, dia minta pakcik datang tengok dan memberi bantuan sekiranya perlu." Panjang lebar si pakcik eki memberi penerangan kepada saya yang masih terkesima.

"Oooh... Eh takpe-takpe. Tren saya dah nak sampai dah ni pakcik. Sekejaaaaap je lagi." Saya mula bersuara normal.

"Tapi kalau kamu nak duduk di kerusi, marilah pakcik bawak kamu pergi ke kerusi. Di sebelah sana ada kerusi, di sebelah sinun pun ada kerusi. Kamu mahu kerusi yang mana?" Si pakcik eki terus menawarkan bantuan.

"Takpe... tren saya dah nak sampai (lebih kurang 15 minit lagi). " Kata saya sambil memberitahu jam berapa tren saya itu akan tiba.

"Ooo... haa okey-okey. Kalau begitu, tak mengapalah. Pakcik faham. Tapi kalau kamu nak duduk di kerusi,  pakcik boleh tolong kamu tau." Pakcik itu terus mengulangi ayat menawarkan bantuan kepada saya.

"Baiklah pakcik. Tapi saya duduk tunggu di sini sahajalah ye. Terima kasih pakcik. " Kata saya, cuba meyakinkan si pakcik bahawa saya benar-benar tak perlukan kerusi pada ketika itu. Tangga itu sudah mencukupi.

"Okey. Duduklah baik-baik di sini. Tren kamu dah nak sampai kan?" Tanya si pakcik.

"Aah dah nak sampai. Terima kasih pakcik." Jawab saya sambil cuba untuk tersenyum.

"Okey" Si pakcik mengalah.

Pakcik itu kemudiannya berlalu pergi meninggalkan saya, sambil bercakap sesuatu terhadap mikrofon di kolar baju (alaaa macam earfon wif mic yang biasa laa... yang kita selalu guna waktu drive ke, ape ke... handsfree gitu) sambil memandang ke arah saya. Mungkin sedang meng'updet' kejadian perbualannya dengan saya sebelum itu. Mungkin juga sedang memberitahu rakan setugasnya bahawa saya berada dalam keadaan yang bagus, takdelah sakit sangat sehingga perlukan bantuan nya. Kot lah...~

T___T

Tak terkata.

Saya sebenarnya waktu itu dah rasa bersalah sangat sebab salah sangka dengan kehadiran pakcik itu. Buruk sangka pulak tu. Si pakcik tak menyebut langsung perihal ketidakbolehan duduk di tangga, hingga mengganggu kelancaran laluan awam. Siap nak tolong lagi tu... Berulang kali si pakcik menawarkan bantuan.

Huuuuuuuuuuuuuuuuu... T____T

Terasa yang Allah nak tegur saya.

Terasa yang Allah nak ajar saya.

Bersangka baik.  Si pakcik tak marah pun saya. Kalau difikirkan dengan logik akal seorang manusia biasa, si pakcik itu boleh je nak marahkan saya yang duduk merata. Si pakcik ada kuasa dan hak untuk menegur kesalahan saya di eki itu. Tapi langsung tak marahnya.  Walau apa situasinya, sentiasalah bersangka baik dengan sesiapa pun. Pengajaran pertama.

Yang diulang-ulang hanyalah pertanyaan sama ada saya memerlukan bantuan ataupun tidak. Berkali-kali si pakcik menawarkan bantuan kepada saya yang sedang mengganggu kelancaran laluan awam. T__T Kita perlu menawarkan bantuan kita dengan penuh kesungguhan. Pengajaran kedua.

Walau apa situasinya, manusia lain adalah lebih utama berbanding diri kita. Saya tak sepatutnya duduk tersadai di tangga, hingga mengganggu kelancaran laluan orang ramai yang berlarian turun naik tangga itu. Mungkin saya telah menyukarkan pergerakan manusia lain yang sedang mengejar masa. Kalau tidak, masakan ramai sungguh manusia yang berlarian turun naik tangga itu. Iya, merea mengejar masa. Kalau nak duduk sangat, duduk aje lah di atas lantai yang ada, bukan di tempat laluan awam. Terasa saya mementingkan diri. Kita perlu sentiasa itsar (mengutamakan orang lain), walau bagaimanapun keadaan kita. Pengajaran ketiga.

Ada insan terpilih yang memberitahu si pakcik eki, yang saya kesakitan di tangga eki. Pakcik eki lantas diminta untuk pergi menjenguk kondisi saya sekiranya perlukan bantuan. Concern lah dengan keadaan orang lain. Kalau kita tak mampu, mintalah tolong orang lain pula untuk membantu orang yang kita mahu bantu itu. Pengajaran keempat.


Zaaaaaaaaaaaaaaaaassssss.

Zaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaassssssssssssssssss.

Zaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaasssssssssss.


T___________T


Allah ni baeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeek sangat.


Allah selalu menzahirkan CintaNya buat kita, dengan cara Dia. [kredit]


Allah telah menghantar si pakcik eki, untuk menegur dan mengajar saya tentang empat perkara tadi.


May Allah bless you, wahai si pakcik eki.
.
.
.

Tarbiyyah di mana-mana. Bergantung pada cara kita melihatnya. [Kredit]



#tarbiyyahdisetiaphelanafas


4 comments:

hiKari said...

take care my dear...

teratai biru said...

nah flying kisssseeesss~~~

leona said...

Yokatta ne.. :)

teratai biru said...

leona :

neee... ^^
nama u mcm org russia. teringin pulok i nk g russia. jom~