Wednesday 11 January 2012

Indeed




Oh ya,
tajuk memang tiada kaitan bicara.
Sila abaikan.


1)
Angin sungguh kuat di luar.
Terasa bergegar rumah sewa yang kesejukan ini.
Sempat memaklumkan pada cik hosmet yang baru balik sekolah, 'kalau jadi apa-apa, aku redha aje'. 

2)
Saya semakin rindu untuk menulis panjang-panjang.
Memuntahkan segala apa yang ada pada hati.
Ada orang kata, bila dia baca tulisan saya, dia akan menganggap yang saya ini jenis yang kritikal.
Huraian panjang lagi berilmiah tentang 'kritikal' yang dikatanya itu, saya tak tahu.
Dan, saya tak rasa mahu lebih tahu tentang itu.

3)
Tahun masihi sudah bertambah lagi satu.
Maut itu semakin hampir.
Resah.

4)
Baru selesai bersembang dengan bonda terchenta.
Rasa bahagianya bila dapat mendengar suara nya yang ketawa mesra.
Lama benar saya tak mendengar suara sebegitu.
Oh, patutlah nada suara bonda berirama bahagia
Rupanya bonda bergembira dengan khabar kepulangan saya di musim bunga yang bakal tiba.
Bonda memendam rindu.
Saya makin sayu.
Bonda, maafkan anakanda.
Bukan saya sengaja lama tak pulang.
Tapi Tuhan sedang mengajarkan saya sesuatu di bumi orang.

5)
Hari sudah berganti malam.
Teringat seketika pada langit tadi petang.
Cerah.
Tapi angin kuat menerjah segenap ruang.
Langit indah terasa suram.
Bungkam.

6)
Kurang sepurnama lagi.
Sesi persekolahan semester ini bakal ditamatkan.
Awal april yang akan menjengah tiba.
Saya bakal bergelar pelajar tahun akhir.
Ah, cepat benar masa berlalu.
Sudah dewasa benarkah saya?

7)
Saya mengalami fasa huru-hara menerjah ke petala.
Membuka langkah mengenal dunia.
Lagi.
Kesekian kalinya.
Musim bunga yang bakal tiba.
Saya semakin duduk tak kena gaya.
Manakan tidak, setiap kali musim bunga tiba, 
peristiwa besar akan bertandang ke dalam kamus peribadi.
Oh, apa pula kali ini?
Mungkinkah kehadiran putera idaman menyunting hati?
Hihi.
Terasa lucu sendiri.


8)
Saja nak umum pada dunia.
Akaun mukabuku telah dinyah-aktif buat seketika.
Rimas terasa menyesak di dada.
Baru beberapa purnama akaun dilahirkan.
Kini ia seolah tiada.
Biarlah sebegitu.
Bertahun lamanya saya tak pernah bermukabuku.
Boleh je nak hidup.
Baru hari tu mengada-ngada.
Seingat saya, selepas raya puasa.
Akaun mukabuku diterbitkan jua.
Itupun setelah puas difikir segala.
Pendapat kenalan habis ditanya.
Hanya kerana mahu mendaftarkan akaun mukabuku.
Ha ha.
Gelak tanpa suara.
Lebih telus rasanya.
Nantilah pabila masa telah tiba.
Jiwa terasa reda.
Akaun itu akan muncul lagi.
Jangan tanya kenapa.
Jawapan nya tak disedia.
Nak hubungi atau apa-apa,
sila terjah ke medium selainnya.
Melalui blog pun, boleh juga. ^^

9)
Esok ada rehearsal presentation.
Slide masih berstatus entah apa-apa.
Mohon doa nya. 


10)
Kehuru-haraan yang tak bertimbang rasa.
Terima kasih sebenarnya.
Saya makin merasai kehadiran Dia di setiap nafas yang terhela.






Setiap jiwa yang mengaku beriman itu pasti akan diuji, sunnatullah itu tetap akan hadir.



 Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan sampaikanlah kabar gembira kepada orang-orang yang sabar. [Al-baqarah 2: 155]





#doakansayakuat

#mahumenerjahkelangitdimalamhari






No comments: