Sunday 15 January 2012

Kuat ke? Lemah ke?

Bismillahi arrahman arrahim...

Menyelak kembali tulisan-tulisan sendiri di blog sepi ini, kelihatan suatu rasa yang sukar diungkap bahasa.

Tulisan yang ada bernada hambar.
Patah kata yang tercatat berirama resah.

Allah...

Baiklah baiklah baiklah.
Saya mengaku, yang saya memang mengalami situasi yang entah apa-apa.
Kebelakangan ini, banyak benar kejadian-kejadian luar jangkaan yang hadir memeriahkan hidup saya.
Sehinggakan saya mula merasakan bahawa saya bukan sahaja telah terjatuh, malah rebah tak mampu bangun kembali.

Maka dalam keadaan tercungap-cungap mencari ruang buat bernafas semula,
sangka saya,
Allah akan kirim sesiapa yang gagah untuk memapah saya berjalan semula.
Atau paling tidak pun,
Allah akan menghantar sesiapa yang kuat untuk membantu saya untuk bangkit kembali.

Lalu Tuhan itu benar-benar Maha Menguji.
Di saat saya kesukaran mengharung badai menggila,
Allah hantar mereka-mereka yang sedang lemah untuk  menghampiri saya.

Sejujurnya saya mengharapkan kata-kata seperti...



"Meh saya tolong awak bangun meh."

atau 

"Ada apa-apa yang boleh saya bantu?"

atau

"Saya tak tahu perasaan awak, tak berada pada situasi awak. Tapi saya akan bersama awak menghadapi masalah awak."

atau 

"Sebagaimana Allah mendatangkan pelangi selepas hujan gerimis, sebegitulah pengharapan kita terhadap segala masalah yang hadir dalam hidup. Setiap masalah pasti ada penyelesaiannya."




Tapi yang datang bertubi-tubi kepada saya ialah...



"Gja... saya rasa malaaass sangat, bagi nasihat sikit..." 

dan

"Akak... saya rasa jiwa saya kering. Apa saya nak kena buat?" 

dan

"Saya dah lama tak menangis. Puas saya paksa, air mata tak mahu keluar juga. Saya takut Allah dah kunci pintu hati saya...

dan

"Macam mana kita mahu berbaik sangka pada Allah?"


=.='

Haih~~~

Makin down lagi ada. 

Terkesima saya dibuatnya.

Saya mengharapkan orang kuat yang datang kepada saya, tapi orang lemah yang datang menemui saya.

T_T

Musim peperiksaan yang hampir tiba, menambahkan lagi huru-hara suasana.

Pantang kawan tersilap kata sikit,
hati ini cepat benar tercalar segala.

Allah...

Saya mula merapati alam untuk meluah rasa.
Alam yang sentiasa bertasbih memuji Tuhan, pasti akan sudi membantu saya.

Saya paling suka langit di kala senja.
Merah-merah bercampur jingga.
Bahagia seketika.

Satu-persatu peristiwa yang terjadi mula hadir menerjah kepala.
Seumpama memori saya di flash back semula.

Saya mula mengerti suatu perkara.


Pabila kita mula memohon untuk menjadi kuat, 
maka Tuhan mula menampakkan segala kelemahan kita untuk kita 'menguruskan' nya.


Dan saya lebih mergakui ayat ini. 


How can you claim kamu itu orang beriman, when you are not tested yet?

kehkeh~

Gelak lah pada diri sendiri.

Allah akan menguji kita pada titik lemah kita.

Allah...

Siapa kata yang bila kita lemah, Allah sentiasa akan kirim orang kuat untuk bantu kita?

Suka hati Allah lah nak atur hidup kita macam mana.

Ada ketikanya, Allah hantar orang kuat untuk bantu kita.
Ada juga ketikanya, Allah hantar orang lemah, untuk kita bantu orang itu, supaya kita menjadi kuat.

Huh.
Zalim benar manusia.
Mengukur sesuatu pada tafsiran sendiri, mengikut neraca dunia?


Neraca Allah itu tinggi lagi tiada tara.
Dia selalu tahu apa yang terbaik buat kita.

Pabila manusia itu merasakan yang dirinya benar segala, maka akan ketawa berdekah-dekah lah barisan musuh yang nyata. Ianya syaitan nirrojim.


***

Ok itu aja setakat ini.
Cukuplah setiap patah kata di atas menjadi peluru yang meluru laju ke diri sendiri.

Izinkan saya mengundur diri.
Nak ngadap report plus slide presentation lagi.

Jangan lupa doakan saya.

Tak mau cerita banyak-banyak kat sini.
Nak tau banyak-banyak, nanti kita stori-stori di syurga~
Bi iznillah.

Ok bai.


Latar tempat foto diambil : Di hadapan bilik CAD, tingkat 4 bangunan usang A1 gakko.
Latar masa foto diambil : Sejurus selepas dibenarkan pulang oleh sensei. selepas jugyou CAD.




Tiba-tiba saya selalu berasa sayu.
Air mata tumpah tak tahu hala tuju.

2 comments:

Syafa Mohamed said...

salam akak gja sayang...

syafa dah rasa sesuatu yang peling sejak akak deactivate fb...syafa tak reti nak berkata-kataa manis tapi syafa sentiasa doakan akak kuat dr jauh..

akak kena kuat tahu..sebab akak juga adalah sumber kekuatan syafa.

mungkin kata2 dr syafa dah terlambat...gomen sebab tak faham akak..syafa ingat akak butuh waktu sendiri^^

apa-apapun,jgn putus asa yer kak...

Teratai Biru said...

wassalam cik syafa manesh...^^

jazakillah khair atas perhatian kamu itu.
appreciated~

takpe takpe... insyaAllah akak okey~

terima kasih juga atas doa nya.


moga Allah chenta sama kamu, melebihi kechentaan saya.



akak doakan agar kamu berjaya di dunia juga akhirat sana... (=