Sunday 23 December 2012

Hard Science untuk ummah?


Tajuk macam pelik.

Maaf, saya letih fikir nak letak tajuk apa, tulis, padam, tulis, padam. Jadi saya letak aje lah tajuk itu.
Kalau ada cadangan tajuk, bolehlah cadangkan kepada saya. (= 
#iniserius

Kebelakangan ini, saya kerap berfikir tentang perkara sebegini.

Mungkin sususan ayat berbeza, namun isunya tetap sama.

Pernah saya bangkitkan hal ini kepada cik hosmet beberapa kali.

"Saya risaulah, kalau-kalau kita ni ikut DnT, ikut usrah, daurah, hanya kerana nak isi masa lapang."

Iya, walaupun sudah beberapa tahun mengenal dunia misteri dakwah dan tarbiyyah (DnT), sesekali muncul juga persoalan sebegitu di benak fikiran.

Kenapa misteri?
Jawapannya mudah, ia kerana tidak sedikit bilangan manusia yang berubah beberapa darjah, setelah menerjah masuk ke dunia DnT ini. Yang berubah sikit-sikit 45darjah, 90darjah, memang ada. Yang berubah bertentangan sangat dengan diri yang asal sehingga 180darjah pun ada, yang 360darjah kembali kepada diri yang dahulu pun ada juga.

Almaklumlah di Jepun ni duk belajar pasal engine, otak pun tepu. Plus, tak ada persekitaran yang islamik, susah nak cakap Melayu(sebab tak ada sangat orang Melayu, kalau ada jumpa dalam sehari pun, dah teruja benar). Makanya, boleh jadi dengan menyertai usrah segala ni, boleh lah 'escape' kejap dari hal-hal yang menggunakan otak kiri ni. Hujung minggu je, pakat hilang turunTokyo.

Mula-mula, saja nak try-try belajar, usrah ni dijadikan medium untuk mendapatkan info-info tentang agama, belajar tadabbur sikit-sikit, sirah nabi ke...  lepas tu terpikat pula dengan 'imej' islam sebenar yang terserlah pada kebanyakan (jangan tanya kenapa saya tak guna perkataan 'kesemua ' instead of 'kebanyakan') pengisian yang ada. Lepas tu diperkenalkan dengan tugas dakwah yang membeban di bahu, lalu kita pun bergerak untuk men'setel'kan beban tu...

Risau.

Itulah konklusi kepada perasaan saya kebelakangan ini.

Baiklah to be honest, membaca beberapa artikel dan pendapat tentang perbandingan ilmu sains sosial dan sains tulen dalam episod membantu dan membaiki ummah, benar-benar mengerutkan dahi saya.

Hari itu, ada orang tanya saya(dan beberapa orang teman lain), 

"Perlu sangat ke kita belajar sains sosial hanya kerana untuk 'memenangkan islam'?" 

okey mungkin agak 'keras' bunyinya, mungkin boleh dimudahkan menjadi begini, 

"Hard science pun boleh je menyumbang kepada dakwah ni. Masih ada peranannya tersendiri."

Kejap

Nak tarik nafas.

Topik ini berstatus panas dan agak sensitif.

Pernah suatu ketika, seorang adik usrah saya berkata ketika sesi qodhoya,

"Bidang engineering ini tak mampu untuk merawat ummah."

Dan malam itu, sebagai respon kepada 'luahan perasaan' adik itu, adik-adik usrah saya yang lain bertungkus-lumus saling melontar pendapat tentang peranan-bidang-engineering-dalam-episod-menyelamatkan-ummah.

Saya? Waktu itu hanya mendiamkan diri menelan air liur , cuba menghadam ibrah suasana. 
Berkerut juga dahi pada waktu itu. Eheh.

Sesekali terfikir juga, takkan selamanya kita yang berada dalam ruangan hard science ini, hanya pulun habis-habisan untuk dapatkan kerjaya yang hebat, dapatkan kedudukan yang 'cantik' di mata masyarakat, lalu bercerita tentang keindahan islam, lalu orang yang mendengar pun teruja dan kagum apabila seorang jurutera yang tunggang-terbalik belajar tentang nombor dan mesin, bisa berucap dan membahaskan tentang apa yang dikatakan tentang islam.
Bila dah kagum, maka insyaAllah akan mudahlah untuk kita mencari mad'u, untuk mad'u ikut kita.

Persoalannya adalah, itu sahaja ke yang orang hard science boleh buat?

Teori adalah seperti berikut, situasi 1 akan bersambung secara automatik dengan situasi 2, dan begitulah seterusnya.

Situasi 1 : Kita mempunyai kerjaya(kedudukan) hebat, duit berkepuk-kepuk. 

Situasi 2 : Bercakap tentang islam, bercerita tentang kehebatan Al-Quran, dll.

Situasi 3 : Disebabkan manusia ini memang fitrah akan memandang kepada yang berkedudukan dan berduit, maka para pendengar kagum lalu tertarik dan mendengar apa yang kita cakap.

Situasi 4 : Dakwah pun berlaku.


Situasi 5 : Para pendengar yang terpaku itu pun terus menyebarkan 'cerita' tentang islam itu kepada manusia lain di sekitarnya.

Situasi 6 : Dakwah makin berpanjangan dan meluas.


Wahwah mudahnya untuk berdakwah. Nampaknya hanya dengan kerjaya hebat, kita cakap tentang islam, then dakwah itu pun berlaku, atau bahasa mudahnya islam pun berkembang.

Yes it is! I admit it. Sepenuh jiwa.

Tapi, bagaimana pula dengan sistem pendidikan di sekolah-sekolah yang masih tak tentu hala, subjek Pendidikan Agama Islam(PAI) , moral, ramai sangat kot yang skor, tapi masih bersepah manusia yang teruk akhlaknya. Masjid-masjid banyak sangat merata alam, tapi kosong tiada penghuni, dikunci pada waktu-waktu tertentu dengan alasan mahu elak daripada dimasuki golongan penagih dadah, atau taknak bagi pencuri masuk ambil tabung masjid. Errrr.... di mana keselesaan dan peacefull yang dicanangkan dalam islam?

Undang-undang negara? Usah disebut hukuman-hukuman di mahkamah yang digubal mengikut sesedap rasa sendiri, lihat saja tindakan pelik yang diambil terhadap isu seks bebas yang ada. Bagi kondom percuma kot. Tak gila ke namanya tu?

So, bahasa mudahnya, siapa yang akan membetulkan semua itu?

Engineer? Doktor?


Jawapannya mudah.
Hanya manusia yang terlibat dengan penggubalan sistem sahaja yang boleh ubah sistem itu.


Contoh : Sistem pendidikan di sekolah.

Bila Pengetua atau Penolong Kanan kata putih, maka segala yang sistem yang ada dalam sekolah itu wajib menjadi putih. Cikgu-cikgu yang tak suka dengan putih tetap tak boleh nak letak warna kelabu, mahupun hitam. Warna merah, biru, kuning atau hijau daun pisang apatah lagi Tak boleh tukar. Kena ikut arahan orang atas. .

Kalau Pengetua atau Penolong Kanan tukar keputusan daripada putih kepada hitam, maka secara automatik apa-apa yang berunsur putih, perlu ditukar menjadi hitam. Tidak boleh tidak.

Faham ke?

Berbalik kepada persoalan, bagaimanakah bidang hard-science bisa menyumbang dalam misi membaiki ummah? (Selain daripada gabungan situasi yang telah disenaraikan di atas.)

Saya telah, sedang dan akan tetap memikirkannya hingga jawapannya ditemui.

Kepada anda-anda di luar sana yang punya jawapan bagus, jemput bagi komen dan pendapat bernas. Mari kita fikir bersama.

Kepada yang tak tahu nak kata apa, tapi macam terasa nak komen, pun dipersilakan.

Saya sedang cuba lagi untuk menghadam tentang ini :
Barangsiapa yang Allah inginkan kebaikan pada dirinya, maka Dia akan memberikannya pemahaman dalam agama. [HR Al-Bukhari dan Muslim]


-----

Nota 1 : Post ini sudah ditulis sebahagiannya sejak beberapa bulan yang lalu, cuma diperkemaskan kembali dan disudahkan pada hari ini.

Nota 2 : Post ini telah tergendala beberapa kali sebenarnya, kerana memikirkan beberapa sudut pandang dari pelbagai jenis dan lapisan manusia di luar sana yang mempunyai tanggapan dan pemikiran yang berbeza, yang mungkin menyalah ertikan maksud sebenar post ini.

Nota 3 : Saya dah lama menunggu saat ini iaitu saat untuk menekan butang 'publish' untuk post ini.

Nota 4 : Benar, berkata jujur dan merealisasikan sesebuah realiti itu selalu benar menyakitkan.

Nota 5 : Saya memang pelik, dan saya selesa menjadi pelik.


*senyum*

Tarik nafas,
dan hela semahunya,
lebih telus rasanya.


No comments: