Wednesday 6 April 2011

Mahu menulis.


...bahasa tulisan lebih meluah rasa...

Mahu menulis.

Banyak juga idea bertampuk dalam kepala.

Tapi tak terluah dalam bentuk entri.

Sekadar bait-bait ringkas di ruangan 'notes' di aifon milik peribadi, yang kini togel tanpa casing. Eh,lupa... sebenarnya ada casing, tapi tercabut dek terhempas jatuh buat kali yang ke berapa entah. Bercakap tentang aifon yang kini masih tak 'berbaju', ia pernah becasing suatu ketika dahulu, sebanyak dua kali, itupun kedua-duanya ialah casing percuma pemberian orang, yang sebenarnya dimiliki oleh cik pemilik blog katakhijau ini (credit to her). Pernah ada seorang sahabat yang menawarkan untuk menghadiahkan casing baru, dek terlihatkan casing pertama aifon saya yang sudah lama tak berwajah baru. Terfikir juga saya, buruk benor ke rupe aifon yang bercasing lama?. Hehe. OH, sebenarnya saya amat terharu lagi berterima kasih kepada beliau-beliau yang terlibat dalam me'wajahbaru'kan aifon saya itu.

Eh, macam melalut ke saya?
Sebenarnya nak cakap yang banyak idea-idea terkumpul yang bakal dijadikan entri pembuah bicara di blog tak seberapa ini, kebanyakannya dicatat oleh saya, ke dalam ruangan 'notes' di aifon. Itu je. Termelalut pula. Ah, biarkan, saya kan perempuan. Eh?


Atau nak 'up' sikit, idea-idea tersebut dah menjadi draf terbengkalai yang tak terpublish di blog. Heh, tak ke mana pun.

Mahu menulis, tapi bagaimana ya?

Sejuk.
Itu salah satu punca saya selalu gagal dalam menghabiskan menulis sebuah entri. Sebagai seorang pengidap fenomena Raynaud, kebekuan yang menimpa mengakibatkan jari-jemari ini selalu kaku di atas papan kekunci komputer. Benar. Hampir setiap 30 saat, saya akan 'menyalai' jari-jemari ini di hadapan incik danbo (sejenis alat pemanas). Demi memanaskan jari-jemari percuma kurniaan Ilahi.

Pabila jari-jemari saya menyejuk, saya akan kurang mampu untuk melakukan apa-apa aktiviti pun. Nak pegang pensel pun tak lepas, agak struggle jugalah sebenarnya sewaktu studi. Ok, ini bukan alasan untuk saya malas studi.

Kini di Jepun, sudah masuk musim bunga. Sakura-sakura sudah mula berkembang mengindahkan pemandangan di sepanjang Takeda Doori, yakni jalan sederhana besar behampiran rumah. Selepas bunga-bunga sakura ini gugur, maka akan bermulalah era kepanasan yang agak melampau (selalu mencatatkan beberapa kematian) di sepanjang musim panas. Ni kalau musim tak sejuk pun tak banyak menulis, tak tahulah nak kata apa.

Okey sekejap. Nak menyalai tangan lagi.

Waktu sejuk-sejuk begini, saya mula lah membayangkan, alangkah bahagianya pabila bakal suami saya sudah menjadi suami saya. Boleh lah si dia menggenggam jari-jemari saya yang menyejuk ini, dan lagi best kalau si dia boleh tolong taip apa yang saya mahu tulis. Tapi macam tak seronok je, kalau tak tulis sendiri. Eh, fikir apa ni? Stop. Mari berfikir perkara yang lebih 'besar'.

Mahu menulis.
Itu aje point nya buat masa ini.
InsyaAllah akan menyusul entri-entri yang lain, jika diizinkanNya.
Mohon dipermudahkanNya.

Saya tahu yang blog tak seberapa saya ini mempunyai silent-readers yang ternanti-nanti kemunculan entri-entri baru di sini. Eceh. Terima kasih, dan moga redha Dia sentiasa bersama kalian semua. Terus doakan saya, ya? Terima kasih juga kepada readers yang tak silent. Suara-suara kalian memberi saya nafas, sebenarnya.

Saya tahu juga yang blog tak seberapa ini telah bertambah beberapa followers, walau pun di saat tiada kemunculan entri baru, dan tiada juga blogwalking di saat saya disibukkan hal dunia, demi mendapat akhirat (insyaAllah). Hairan jugalah sebenarnya, apa yang nak difollownya. Apa pun, saya menghargai semuanya. Maaf, jarang sempat nak menjenguk, siapakah gerangan pemfollow blog ini. Diulangi, terima kasih juga yang mampu saya lafazkan.

~~~~~~~~~~~~~~~~~

Pagi ini, saya buat marathon membaca artikel-artikel di malaysiakini, memandangkan saya sudah beberapa minggu tidak menjenguk ke ruangan itu sepanjang keberadan saya di tanah air. Agak 'lampi' jugalah apabila membaca karangan ini. Dah habis baca, baru dapat tangkap apa yang sedang diperkatakan. Teringat pula kata-kata incik jotter, sarkastic itu seni.

Sepanjang berpijak di bumi kelahiran, saya jarang membuat penerjahan ke alam maya, cuma mensensitifkan mata dengan membaca akhbar-akhbar yang sememangnya penuh auta. Panas hati jugalah sebenarnya pabila mengikut perihal-perihal pelik di tanah air. (Alahai dunia hari ini semakin 'menggelikan'). Juga memicingkan telinga dengan mendengar siaran berita di corong-corong radio dan menajamkan mata dengan menonton siaran-siaran di kaca televisyen. (Sambil mulut terkumat-kamit mengutuk tindakan Amerika ke atas Libya. Oh, tragedi Iraq bakal berulang?) Teringat pula perbualan kelmarin dulu, antara saya dengan cik hosmet yang penyayang dan ganas (eh?) tentang isu Amerika yang terlalu 'baik hati' mahu menamatkan konflik di Libya itu. Amerika itu terlalu suka menolong, atau tak kena cara menolong, atau tak pandai menolong?

Hampir setiap pagi saya tercatuk di depan televisyen, menonton astro di channel 398 (kot?), yang menayangkan siaran NHK, iaitu salah satu siaran televisyen dari Jepun. Itupun sebab nak follow cerita dan berita tentang gempa bumi, tsunami, juga krisis nuklear di bumi sakura ini. Sinaran radiasi yang berlegar-legar di ruang udara Jepun ini telah membimbangkan segelintir warga Malaysia yang ala-ala cepat melatah. Agak kelakar apabila mesej-mesej sms supaya rakyat Malaysia berhati-hati dengan sinaran radiasi, (seperti menggunakan payung ketika keluar rumah, memakai topeng muka (mask) ), telah tersebar dengan amat pantas lagi berinformasi tambahan yang entah dari mana sumbernya. Alahai, penduduk di Jepun ini pun rileks je ramai tak pakai topeng segala, inikan Malaysia.

Errr... bukanlah sifat berjaga-jaga atau mengambil langkah awal pencegahan itu yang kelakar. Cumanya, yang kelakar ialah sikap melatah yang entah apa-apa, juga tabiat suka menokok-tambahkan (baca: menyedapkan) cerita yang ada. Sehinggakan pabila ditanya tentang kesahihan berita-berita tentang bumi sakura ini oleh saudara-mara, saya menjawab "Jangan percayakan sebarang berita tentang krisis di Jepun kecuali daripada orang yang pernah berada di Jepun." Macam pelik la jawapan saya tu, tapi itulah jawapan spontan saya ketika ditanya. Aiseh.






Eh, tiba-tiba jadi satu entri.
Mungkin perlu muhasabah balik hasil tulisan sendiri yang ini.


noted : Oh, melangkah itu sebenarnya payah.

2 comments:

KD said...

ziarah kembali kpd pemilik blog..
new pen pal/ blogger pal kut..

so, it was a post.. x susah pun...

tp mmg ada sikit2 ngarut kat tengah2.. suami la, aipon la..haha.. good.. sbb nak kasi hilang boring pembaca.. like bro! eh, sis!

that's all,

Peace=Salam!

Teratai Biru said...

i like lebey laaaa...eh?